• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Pure lead

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025
Har planer på att byta bodelsbatteri i min Fiat Rapido 7065+ med årsmodell 2008. Solcell 75W Batteriet sitter nersänkt i lastlucka i golvet. Endast ett batteri får plats i lastutrymmet.

Använder CPAP. Idag har vi ett AGM 95AH som är fem år gammalt och detta batteri klarar inte av att driva denna när man använder värmefläkt, vattenpump mm.

Planer har funnits att sätta in ett 100 AH Litium batteri. Men har fått tipps att det finns en ny modell och ny teknik av pure lead batteri, Xtreme Carbon Batteri som enligt min källa är ett väl så bra alternativ till Litium. Pris ca. 7000:-, ca. 2000:- billigare än ett Litium batteri

Fördelen med Xtreme Carbon Batteriet är att byte kan ske rakt av.

Är det någon som har erfarenhet av detta batteri, fördelar nackdelar!

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Om du tycker vikten har någon betydelse är det en uppenbar nackdel att det är ett tungt batteri, 31,2 kg vilket är ungefär 3 gånger så mycket som ett vanligt litiumbatteri på 100 Ah

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025
Hej Peter!
Batteriet sitter i ett ouppvärmt utrymme
Även om jag läser mycket här på Forumsidan om Lithium batterier så är jag osäker på om man kan byta rakt av till ett Lithium batteri.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej Peter!
Batteriet sitter i ett ouppvärmt utrymme
Även om jag läser mycket här på Forumsidan om Lithium batterier så är jag osäker på om man kan byta rakt av till ett Lithium batteri.

Har du en euro6x-motor med "smartgenerator" så kan det behövas kompletteras med en dc/dc-laddare, men det borde redan sitta monterad isåfall då en sådan laddar dåligt till ett bobatteri, annars inga problem med att skifta, förutom att i ditt fall kanske ett Litiumbatteri med inbyggd värme blir bäst.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Byt rakt av till ett LiFePo4. Du behöver inte ha inbyggd värme om du inte vintercampar. Det räcker att batteriets BMS stoppar laddning vid minusgrader, så har jag det. Din Fiat 2008 har med största sannolikhet en gammal hederlig "dum" generator, vilket innebär att du inte nödvändigtvis behöver en DC/DC laddare heller. Läs in vad som skrivits här på forumet. Läs också råden från Sunlux. Jag har deras batteri, men det finns billigare som gör samma:

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Jag bytte till ett lead-carbon för ett par månader sedan. Ut med gamla och in med nya, tog typ 3 min. Gjorde det eftersom jag vill ha laddningen igång på på vintern, skulle i så fall behövt ett uppvärmt LiFePo4, och då springer priserna iväg. Hade ett 85 Ah gel bytte till 114 Ah bly-kol för ganska precis 5000 kr inkl frakt.

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025
Tar upp min gamla tråd om byte av Bodelsbatteri.

Kom inte till skott med byte av Bodelsbatteriet förra året i min Fiat Rapido 7065+ årsmodell 2008. Solcell 75W Batteriet (354 x 175 x 190) sitter nersänkt i lastlucka i golvet. Endast ett batteri får plats i lastutrymmet. Men nu skall bytet bli av.

Har släppt tanken på Xtreme Carbon Batteri då detta batteri väger avsevärt mer än övriga typer av batterier. Måtten på batteriet stämmer inte heller med mina specifikationer.

Nu är det Litum batteri som skall inköpas. Tar tacksamt mot synpunkter på mina planerade köp.

Här nedan är det som jag funderar på.

LiTime 100Ah (H190). Pris 3145:-. Eller Kepworth 100Ah. Pris 2299:-

Dc/Dc laddare Victron 12 l 12 -30. Är detta en ”lagom” …? Isolerad eller oisolerad?

Victron MPPT regulator. Vet inte hur stor jag skall beställa. Som jag tidigare skrivit så har vi endast 75W solpanel på taket. 75W är inte mycket men tänker att vi provar med detta och kanske kompletterar med mer solceller senare. Tips på detta, tack.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Kom inte till skott med byte av Bodelsbatteriet förra året i min Fiat Rapido 7065+ årsmodell 2008. Solcell 75W Batteriet (354 x 175 x 190) sitter nersänkt i lastlucka i golvet. Endast ett batteri får plats i lastutrymmet. Men nu skall bytet bli av.

Har släppt tanken på Xtreme Carbon Batteri då detta batteri väger avsevärt mer än övriga typer av batterier. Måtten på batteriet stämmer inte heller med mina specifikationer.

Nu är det Litum batteri som skall inköpas. Tar tacksamt mot synpunkter på mina planerade köp.

Dc/Dc laddare Victron 12 l 12 -30. Är detta en ”lagom” …? Isolerad eller oisolerad?

Victron MPPT regulator. Vet inte hur stor jag skall beställa. Som jag tidigare skrivit så har vi endast 75W solpanel på taket. 75W är inte mycket men tänker att vi provar med detta och kanske kompletterar med mer solceller senare. Tips på detta, tack.
Tänk på att ett av dom batteri du föreslagit är något högre än ditt nuvarande, jag hade valt Voitronic 30A DcDcladdare, istället för Victron

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Varför? Är den bättre än. Victron
Votronic brukar ha högre verkningsgrad samt inbyggd fläktkylning, vilket oftast höjer prestandan, deras produkter brukar även vara kompaktare, samt större modell utbud, dock krävs det en extra modul för att få blåtandskoppling ifall man önskar det.
Personligen har jag inte stött på en trasig Votronic-produkt, dock ett flertal Victron-produkter, men andra kanske har annorlunda erfarenheter.
Prismässigt är det väl inga större skillnader.

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026

Om du väljer Victron så är det bra att välja smart- serien för om du i ett senare skede vill koppla in typ en smartschunt eller något annat från Victron så kan dom kommunicera med varandra + att du kan styra dom via Bluetooth

Toppen