Sv: Punktering.
Har precis råkat ut för detta problem med min 4 månader gamla Ford Ka i går kväll. Stannade till på en parkering och hörde ett visslande ljud, men fattade inte var det kom ifrån. Tog sedan bilen 5 minuter senare och märkte att den rullade trögt redan efter 1 meter. Visst punka, ca 25 millimeter skruv rakt in i däcket. Kollade bagageluckan, inget reservdäck, ingen domkraft. Endast en 12 volt pump och någon form av pulver som skulle in i däcket. Monterade och startade pumpen men så fort det blev lite tryck i däcket visslade luften ut igen. Sur som ättika, ringde jag dottern som kom och hämtade mig, och vi lämnade kvar bilen med punka.
Under dagen idag ringde jag försäljaren och frågade var reservdäcket och domkraften var. Fick till svar att jag skulle ringa Ford assistans, reservdäck och domkraft finns inte längre. Efter jobbet ringde jag assistans och 30 minuter senare träffades vi vid bilen och då hade jag tagit med mig ett sommardäck till bilen. Dom bytte på några minuter, tog min mätarställning och fick min autograf på ett kvitto, det skulle vara kostnadfritt för mig. I morgon ska jag lämna in däcket på lagning, så jag får väl höra vad dom säger om eventuellt insprutat pulver. Skall även införskaffa en domkraft som jag spanat in på Biltemas hemsida, och det lagade däcket kommer att läggas ner i bilen i avsedd skål i bagageutrymmet. Det är ju inte säkert jag får punka nästa gång 10 kilometer från hemmet. Och jag känner inte för att låta min bil bogseras till verkstad för bara en punktering.
Mvh
larsemil