• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prutmån

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Prutmån

Några funderingar...
Är det en 07:a eller 08:a ?
Fabrikat ?
En 07:a går det nog att pruta rätt bra på !

Roger

Senast redigerad av en moderator:

traveller

HBK Medlem
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2025

Det är en 08:a som kostar strax under 900 000 men så tänkte vi välja automat och lite annat smått och gott så det blir ju en liten nätt summa.

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej!
Skulle tro att det är som med andra fodonsköp/affärer. Du kan nog göra mer på tillbehören än själva priset. Kolla upp vad du ska beställa för tillbehör/utrustning. Påtala det och nämn ett pris för hela paketet (bil + utrustning) som du tycker är skäligt. Och var inte blyg man kan alltid kohandla lite fram och tillbaka.
Lycka till!

P

.PGS Hymer

Guest

Dom har ca.200 till 270 tusen med på en sådan affär i den prisklassen.beronde på lull lull.
så kör hårt, det värsta är att dom har blivit så bortskämda,så har dom inte 200 så säger dom åftas Nej

traveller

HBK Medlem
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2025

Det skulle vara intressant att få veta lite om hur mycket ni andra har lyckats pressa priset vid nybilsköp. Vi är inte så vana vid att pruta, men jag antar att i det här fallet bör man försöka kohandla lite.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej

Prutmån utan inbyte bör minst vara 10-15%, speciellt för husbilar i Sverige.
Försök att leta upp på nätet den officiella prislistan i EUR så får du en fingervisning om det internationella prisläget. Täckningsbidraget i Sverige för en husbil ligger ofta kring 30 % därutav kan man få ett mycket bra inbytespris för sitt gamla skrälle.
Husbilsfirmorna har just nu gyllene tider och knäar av alla avslut som görs.
Idag besökte jag Provia Mobil i Helsingborg, en ganska liten och gammal familjeägd husbilsfirma med ett par anställda, återförsäljare för bl.a Dethleffs och Adriatic och de har aldrig upplevt en liknande efterfrågan tidigare.
Under september och oktober har denna lilla husbilsfirma sålt 40 nya husbilar för leverans till våren. På grund av denna överhettade situation sitter man inte i ett bra förhandlingsläge mot säljaren. Generalagenterna i Sverige får idag ett antal kvoterade husbilar till förfogande, när dessa är slutsålda så är de slut. Att då rea bort bilarna gör man inte i dessa tider, så slipade är försäljarna.
I Tyskland finns ett antal nya osålda –07:eek:r kvar som man rear bort för nettopengar, ofta i den högre prisgruppen. Men det finns orsak att de står kvar vilket kan vara svårt att komma på när man är köpsugen.
Kan vara avsaknandet av farthållare eller ugn i stället för frysfack, hela ekipaget haltar och blir därmed svårsålt, vissa utrustningar går knappt att eftermontera heller.
Att importera en husbil är bökigt och kan bli djäkligt struligt om man inte är riktigt påläst.

Tyvärr så verkar det som vi människor är ett flockdjur som vill göra samma sak samtidigt och detta är inte affärsmässigt bra för oss.
Undrar om vi skall vi sälja på samma gång också, hur blir det då ?

Mvh Torbjörn Rantzow, ny husbilsägare.

Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest

Varför titta på något man inte har råd med? Titta istället på något som ni tycker har rätt pris från början vilket kan skilja mycket mellan säljare. Jag prutar aldrig på något jag köper, då har jag sett fel från början. Prutar heller inget på något jag säljer, vad kul det är när folk ringer och frågar: vad tar du? Har inte ens sett saken! Har i kväll sålt en motorcykel som många har ringt på och prutat på redan i telefonen. Det kom en tjej på 19 år och köpte den, helt rätt köpare för den hojen. Jag prutade 3000:- på priset för att hon var så sjysst och rak och hojen kom i rätt händer, hon gjorde inga försök till att pruta men jag förstog att hon behövde några kronor över till skatt och försäkringen.

traveller

HBK Medlem
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2025

När det gäller en fabriksny husbil så går ju säljaren efter prislistan från leverantören när han talar om vad bilen kostar, så det skiljer nog inte något mellan olika återförsäljare i detta skede. Men sen tror jag att säljaren skulle bli förvånad om kunden inte ens försöker pruta.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Kölis.

Du måste var en drömkund för en försäljare.
Jag sysslar dagligen med affärer, internationellt som nationellt, och ibland så stöter jag på personer som inte har förmågan att förhandla och det är faktiskt synd dessa människor.
Överlag är vi svenskar ganska dåliga på att förhandla, vi har någon märklig inneboende stolthet och krusar inte första taget samtidigt som vi är lite blyga, speciellt för överheten.
Kan man tekniken utan att vara oförskämd så blir samtalet ofta trevligt mellan säljaren och köpare, man lär känna varandra snabbare på något vis.
En duktig förhandlare inom mitt yrke hyser jag mycket stor respekt för. Ofta går det väldigt bra för dessa människor och deras företag.

Kölis, personer som inte diskuterar priset på en dyr handelsvara uppfattas ofta som att de inte har några pengar. – Tråkigt men sant.

Mvh Torbjörn

F

F.d. 673

Guest

Intressant synpunkt. Jag skulle kunna räkna upp ett antal firmor/säljare av olika varor och tjänster som förlorat en god slant på att de trott sig kunna bedöma vad jag är för en människa och vilken plånbok jag har och inte tagit mig på allvar. Nåja, deras förlust, någon annans vinst!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

En intressant tanke om priser och prutning är vad som skiljer mellan tyska och svenska handlare.

En bil kostar i Sverige 810000kr. Ta bort 25% moms och du har 607500kr.

Samma bil kostar i Tyskland 641700kr räknat på eurokurs 9.3. Ta bort 19% och du har 519777kr.

Transport tillkommer på båda bilarna till respektive handlare på nettopriset från fabrik.
Man undrar nu vad som skiljer i pris från fabrik för handlaren om den är tysk eller svensk?

Visst är det fantastiskt vad det skiljer mellan nettopriserna, 121932kr.

:wink: Vilken handlare gör största vinsten och vilken kan pruta mest?:wink:

Kanske jag tänkt fel men ändå en tanke.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Håkan
Du tänker och räknar helt rätt, prisskillnaden är väl påtaglig.
En positiv påföljd med detta stora påslag är att handlarna i Sverige kan ge ett fiktivt bra bytespris på en gammal husbil, kunden blir lycklig och ser det som en kanonaffär.
Dessvärre betalar handlaren i praktiken ingenting för inbytet då den ryms inom den affekterade vinstmarginal som du kommit fram till d.v.s 121.923 kronor.
Denna extra påspädningen av priset skall naturligtvis bort vid ett renköp av en ny husbil.

Denna prispolitik har många husbilsägare genomskådat och försöker därför sälja sina husbilar via Blocket för att senare renköpa sin nästa nya husbil.
Ett rätt pris skall då bli ungefär ca 6% dyrare än ett importköp från Tyskland.
Fraktkostnaden är högre för den svenska handlare och utgör ca 7-8 tusen i merkostnad, denna kostnad måste man lägga till vid en jämförelse.
Personligen tror jag inte man kan vara så tuff idag, 2007 blir ett rekordår för branschen och handlarna säljer slut på sina husbilar ändå.

Mvh Torbjörn

F

F.d. 6238

Guest

Ja det är ju så här att allt har en ända och korven den har två.
Jag har en gammal mckompis som är ganska tuff i förhandlingar om priset på en vara.

När han har fått ett "lägstapris" av säljaren så tar han upp sitt Visitkort och skriver ett pris på hur mycket han kan tänka sig att ge för varan eller produkten.

Ofta är priset mycket lägre än säljarens "lägstapris" Sedan säger han till Säljaren---att när du kommit ner i det priset kan du ringa mig---

Det brukar inte gå lång tid innan telefonen ringer hos kompisen och han får igenom sitt pris. Vet ej om Du kan använda denna metod men personligen så tycker jag den är bra.
Kompisen har köpt många motorcyklar och bilar på detta viset, dock ej Husbilar.
Hls kurt.:confused:

F

F.d. 673

Guest

För att fortsätta att vara petig med beräkningen så ska det från det tyska priset då tas bort 16% om det är 19% moms som läggs på omomsad vara. Då blir det tyska priset ca. 539000 och skillnaden blir ca. 109000.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen