• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

PRUTMÅN ?

Ingegerd S

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2025
Finns någon regel/procentsats för vad som är en rimlig prutmån på en ny husbil som finns hemma i utställningshallen, vid köp utan byte.

Mvh Janne.

Wally

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: PRUTMÅN ?

Ja nu verkar det som det finns mycket bilar i lager....så det går nog säkert pruta bra

F

F.d. 3581

Guest

Janne, absolut minst 10 %
Handlarna sätter priserna högt eftersom de förväntar sig prutning...
Har du inget inbyte så skall du ta tillvara på dina möjligheter ordentligt.

DS

F

F.d. 25038

Guest

Gå helt enkelt in å fråga om det finns nåt att göra på priset utan inbyte.
Sen kan du väl ringa till nån annan som säljer samma sorts bil på annan ort å spela ut dom mot varandra gör så med volvo handlarna här,lycka till

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Hittade en intressant tråd ang, prutmån. Vi skall göra ett renköp av ny husbil.

Jag har pratat med flera handlare och många är inte särskilt intresserade av att slå ner på priset mycket. Försökte med en handlare i Oxelösund, men där blev jag avsnäst att han inte ville göra affär med mig. Han berättade att han sålt en husbil utan inbyte i halvmiljonklassen och gett en rabatt på 15 000kr. När jag sa att det var en bra affär för firman blev han kanonsur och avslutade snabbt samtalet.

En annan firma utanför Eskilstuna skickade en offert med med ca 12-13 % rabatt på en "Fabriksny husbil". Det visade sig sedan att den varit såld och rullat 800 mil och sedan inbytt igen men var som han så "i nyskick". Där blev det heller ingen affär!!

Men två firmor har gett mig en rabatt på drygt 10 % på listpriset på 08:eek:r, och jag antar att man inte kommer mycket längre. Detta trots finanskriser och stora lager, de har tydligen bra ställt i kassakistan!

Skulle vara kul att veta om det är någon annan som förhandlar om priser vid renköp och hur långt ni kommer.

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Funderar på om det inte skulle vara bättre att försöka få in tillvalsutrustning i nybilspriset istället för att försöka pruta. Det brukar gå lättare i vart fall när man köper nya personbilar. Det är kanske samma förhållande med husbilar. Jag tror att vi kommer att satsa på extrautrustning när det blir dags för oss att slå till. Går inte det så är det prutning som gäller i nuvarande ekonomiska läge, minst 10 %. Förhållandet att det är många som vill sälja nya husbilar ska vi ta vara på och försöka utnyttja.
V-backen :rolleyes:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Ja, det stämmer säkert att det är lättare att få rabatt på extrautrustning.

Men vi har tittat på färdigspecade bilar som funnits i hallen och de är ju inte så mycket att göra åt. Vi skulle säkert kunna få med campingbord och annnat smått och gott men sådant har vi ju redan. Vi fortsätter prata med handlaren som ligger bäst till och hoppas på affär under februari månad

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

Vi beställde en ny Adriatik (ingen lagerbil) i september 2007, som enl prislista skulle kosta ca 660' inkl den utrustning som vi valde till. Vi fick den för ca 580' när vi köpte den utan byte.

Det borde inte vara mindre prutmån idag.

Janne

:swoon:

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Då euron står högt i dag och inköps priserna för handlarna är högre så är marginalerna till prut ocksä mindre.Om man ser på 1/2 års boksluten(www.allabolag.se )som börjar ramla in så är många av handlarna vid stadd kassa,skulle jag köpa ny bil och krisen fortsätter hade jag väntat till hösten och då köpt en kvarvarande 08 som man då borde kunna få till ett mycket bra pris.Men det är som att spela på lotto, euron kan falla då blir bilarna billigare ,krisen kan upphöra och då stiger den tilltänkta 08 an i pris./ Claes

F

F.d. 3088

Guest

Tror man glömmer en sak vem man köper hos, hur blir det senare service, garantier, väntetider, bemötande, uppbackning mm.
10 procent kanske inte är så mycket då eller :confused:

Gurra

F

F.d. 6657

Guest

Kan du pruta tio procent på en ren husbil, så är det nog bra.
Men ju mer tillbehör/lull lull den har så kan du säkert pruta mer,
det är ju där avanserna finns.
H. Olof

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Gurra

Klart man ska se på efter köpet och handla på rätt ställe

10% oavsett hur dyr bil man köper = skattade pengar /Claes

Senast ändrad:
F

F.d. 1649

Guest

Då euron står högt i dag och inköps priserna för handlarna är högre så är marginalerna till prut ocksä mindre.Om man ser på 1/2 års boksluten(www.allabolag.se )som börjar ramla in så är många av handlarna vid stadd kassa,skulle jag köpa ny bil och krisen fortsätter hade jag väntat till hösten och då köpt en kvarvarande 08 som man då borde kunna få till ett mycket bra pris.Men det är som att spela på lotto, euron kan falla då blir bilarna billigare ,krisen kan upphöra och då stiger den tilltänkta 08 an i pris./ Claes
Hej.
Jag tror nog inte att Euron (med r )faller så mycket,det är väl nog Kronan som är osäker?
MVH Jan-E:yes:

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Carver

Vist faller euron om kronan stärks men för den delen behöver vår sk kris inte vara över /Claes

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Man kan undra vad importörerna har för prisgarantier.
Vi beställde vår bil på mässan i Jönköping och kommer få den i Mars/April. En höjning av euron med över en krona. Det betyder över 80 000kr i tillägg för dagspriset.

Omvänt blir det för dom handlare som fick leverans av -09 bilar tidigt. Tror inte dom blir så prutningsbenägna så tidigt eftersom dom har fått marginaler på sent importerade bilar.

F

F.d. 29809

Guest

Jag var på g att byta bil i höstas med min nuvarande bil som inbyte och fick en offert från en handlare. Jag tyckte det var för mycket emellan och beslöt avvakta krisens utveckling.

Nu i januari bad jag om offert hos samma handlare på samma bil och med samma inbyte och tänkte att mellanpriset skulle bli bättre enligt logiken att om mitt inbyte och min tilltänkta nya bil faller lika i procent så blir det ändå lägre mellanpris i kronor.

Ack vad jag bedrog mig, handlarens bil hade stigit i värde och min var oförändrad!

När jag undrade varför fick jag veta att nya bilar gått upp kraftigt pga kronans fall mot euron och att de därför inte ville släppa sina lagerbilar av äldre modell billigt.

Inte lätt att köpa billigt i krisen!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det var det jag misstänkte och slog till i höstas.
Kan säga att jag blev glad att ingen köpte vår bil här på klubben som jag hade annonserat den.
Nu är priset låst och inbytesbilen har jag hemma om det skulle barka åt kk för säljaren. Fick frågan om jag ville ställa den hos honom över vintern för försäljning men avböjde.

F

F.d. 29809

Guest

Grattis! Det var för mycket emellan redan i höstas så jag kunde inte göra affär då, nu är det bara att avvakta. Nuvarande bil är lite trång för oss men i mycket bra skick så det är bara att köra vidare.

Toppen