• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ProMotech Effektbox.

F

F.d. 29865

Guest
Hej alla,

Vet att detta varit poå tapeten tidigare men icke för ty, jag frågar igen.
Fick med posten en liten reklamfolder som handlade om en effektbox som skulle enl texten "Brings power into your Diesel". Tyckte det lät intressant och började läsa lite mera i ämnet. Låter ju bra att kunna optimera motorns prestanda utan att behöva riva" i motorn.
Nu till min fråga: Är det ngn som känner till om bilens nygaranti är i fara
Måste bilen ombesiktas(registreringsbesiktning) ?

Ser tacksamt fram mot ett vetande i dessa frågor innan jag s a s gör något dumt.
Tack på förhand.

Mvh, sharky som blev en adria.:music-icon:
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: ProMotech Effektbox.

Hej,

Vad jag vet så drar alla in sin nybilsgaranti för motorn om man sätter in en effektbox. Jag vet dock att det finns vissa boxar som på något sätt kan resetas när man åker in för service så att det inte skall synas. Har dock ingen aning om vilka dom är eller till vilka bilar det fungerar.

Bilen om det är en helfordonsgodkänd bil "BÖR"/Ska registreringsbesiktas eftersom motorstyrkan inte stämmer längre. detta kan få påföljden att försäkringen höjs.

MEN jag tror att det är ett fåtal som gör det. Volvo har i dagarna själva precis börjar erbjuda egna effektboxar till deras bilar och då gäller nybilsgarantin men dom skriver även att bilen bör regbesiktas efteråt.

Gällande effektboxar/Chiptrim så har jag bara positiva erfarenheter av det då jag gjort det på två bilar med bra effekt framför allt på lägre förbrukning.

Men jag tror att du skall vara noga med vilken du väljer, läs på undersök och tänk sedan till en gång extra. Och lått inte bara priset eller vad tillverkaren uppger för hästar styra!

Själv ska jag chippa min tredje bil nu, en 1 år gammal BMW som jag tecknar en extra försäring på för att ersätta den garantin som försvinner från BMW! Kostar mig ca 1200:- per år extra. Går från 200hk till 257hk och en något lägre förbrukning.

Lycka till!
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: ProMotech Effektbox.

Hej N Lundberg,
Tack för dina synpunkter. Jag nästan förstod att det skulle kunna bli problem med nybilsgarantin. Kanske bäst att vänta de två åren även om det svider.
Den box jag tittat på kostar 5900 SEK och vet inte om detta är billigt eller dyrt i fåhållande till andra boxar på marknaden. Fattar igentligen nte varför Fiat i detta fall inte förser motorn med en dylik box från början eller som tillval om de nu är så bra som de lovar.
Nu fick jag problem. Jag vill ju inte fuska heller.

Skit oxå !
Lev väl och ha det gott.
Mvh, Hans
 
T

TonyR

Guest
Sv: ProMotech Effektbox.

Hej. Har använt kcr trimbox i mina senaste husbilar (3 st) och en skåp bil och dom har fungerat över all förväntan, drog ner förbrukningen i min fiat av 2006 årsmodell med 2-3 dl per mil , har använt samma box i samtliga bilar och har haft turen att det även har varit samma kablar som har passat till samtliga bilar . Har inte varit något problem på servicar eller besiktningar då boxen går att ta av på 1 minut och inget syns av den .
MVH
Tony
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: ProMotech Effektbox.

Fattar igentligen nte varför Fiat i detta fall inte förser motorn med en dylik box från början eller som tillval om de nu är så bra som de lovar.


Det är ganska enkelt, för att uppfylla myndigheters avgaskrav.

Att få en bilmotor att få bra prestanda är inte svårt,men att uppfylla avgaskrav,hållbarhet,och körbarhet är mycket värre.

Att ta ut en massa effekt är lätt, att anpassa drivaxlar, vx-låda, slutväxel och få det hela att bli driftsäkert är svårt och definitivt dyrt, som vi kunder får betala i sista änden.
Konkuransen är ju stenhård i bilbranschen.
Därför blir slutprodukten en kompromiss.

Då säger väl en vän av ordningen : dessa boxar är ju godkända. Visst om du åker till
bilprovningen så får du jättebra värden, men CO-halten som dom mäter där är bara en del i vad ett certifierat avgaskrav består av.
Jag tror inte dessa små firmor som tillverkar effektboxar har resurser till att verifiera
att dom håller dessa krav.

Att höja turbotrycket och pyttsa på mer bränsle är en enkel väg att gå.

Och till sist,alla gör sina egna val. Jag väljer att inte åka med box, inte minst ur miljösunpunkt.

// Pär
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: ProMotech Effektbox.

Hej Pär,
Tack för dina synpunkter och att du värnar om miljön. Jag tycker dock att du förenklar det hela en smula genom att säga "pyttsa in mera bränsle". Det är INTE det det är fråga om. Det gäller att på ett bättre sätt utnyttja det bränsle som sprutas in i rätt ögonblick. M a o optimera energiomvandlingen.
Tack i alla fall, jag skall dock ta mig en riktig funderare.
Mvh från en som önskar lite mera vrid ut ur ALLA cirkulationsplatser(rondeller)utan att behöva gå på maxvarv.
/Hans
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ProMotech Effektbox.

Jag undrar över att ingen som är initierad i ämnet tar upp hur enkelt det är att ställa om bilens egen effektbox till att ge högre laddtryck. Ungdomar som vill trimma sina turbobilar köper ju inga dyra effektboxar utan kopplar upp sig med laptopen till bilens dator och justerar direkt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: ProMotech Effektbox.

Jag instämmer helt med Pär i hans inlägg, varför skulle en stor biltillverkare med alla miljarder i utvecklingskostnader inte kunna "utnyttja bränslet" maximalt.

Jag har också framfört argumentet om miljöfaran som garagetrimmarna inte bryr sig om. Jag har då blivit upplyst om att ex. KCR skickar med egna avgsaprov som visar att allt är OK, men det är ju KCR som beställer mätningarna och VAD som skall mätas. Att då strunta i de mätningar som inte är så bra för den egna firman är ju i inte så svårt.

Jar valde att köpa en bil som har den motoreffekt jag tycker jag behöver och har inget behov att lägga pengar på suspekta trimboxar.

Håkan
 
Toppen