• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problemet med Husbilar

F

F.d. 25491

Guest
Detta kommer att ventileras i radio väst/p4 i eftermiddag med Lars-Gunnar övermyr. Kanske något vi ska lyssna på för att höra vad som pågår då han ska intervjua flera personer angåendet "problemet" med husbilar

Faran

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2025
Sv: Problemet med Husbilar

Det ska jag lyssna på, kanske någon företrädare från HBK blir intervjuad !

I

Iveco 35

Guest

Någon som lyssnat och kan upplysa något.
Olle.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ganska intressant inställning/utalande i Radio P4-väst av projektledaren för Husbilsdestination Västsverige om hur de ser på husbilsturister.

Och då söker man sig till en annan yta då det händer att man ställer sig på vanliga parkeringplatser som inte är anpassade för att ha den servicen som behövs. Dessutom tar husbilen yta från andra besökare till orten, förklarar Lars-Erik Hörmander.

D

Deleted member 11118

Guest

"Man blir rätt vilsen som husbilsturist om man kommer till en ort där man inte vet var man kan stå. Och då söker man sig till en annan yta då det händer att man ställer sig på vanliga parkeringplatser som inte är anpassade för att ha den servicen som behövs. Dessutom tar husbilen yta från andra besökare till orten, förklarar Lars-Erik Hörmander"

Läser man dessa rader har nog Hörmander inte förstått hur vissa husbilsåkare fungerar.
Klart en parkeringsplats inte har någon service, bilen har ju allt med. En parkeringsplats är en plats där man får stå med personbil klass 2 = husbil. Var i lagen står att man inte får sova i en bil? Husbilen tar yta från andra besökare, är husbilen inte besökare och från vem tar den plats.??? Man häpnar över kunskapen eller brist på kunskap.

Hörmander borde gå en utbildning om hur husbilsåkare fungerar, någon i HBK kan säkert vara lärare.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Jag tror inte att Hörmander framför enbart sina egna åsikter. Om detta vore fallet så borde arbetsgivaren ta honom i örat eller avskeda honom. Detta är säkert arbetsgivarens åsikter som han framför. Det är säkert så att Visit västsverige inte vill ha husbilsåkare inom länet. Det är bra att vissa kommuner går emot Visit västsverige och länsstyrelsen och ordnar platser åt husbilar.
Lasse

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

När vi åker husbil blandar vi ganska friskt mellan fricamping, P-plats, camping och ställplats. Dagsbehovet må sedan styra vad vi väljer.

För oss är en ställplats ett område som är upplåtet för uppställning husbil. Servicen kan variera från ingen service till rena lyxen. Samma gäller kostnaden, från gratis och uppåt.

Jag är ganska övertygad att denna syn inte delas av herr Hörmander. Han har definitivt en annan syn på ställplatser och livet där.

Trots olika uppfattning, så med lite ödmjukhet måste jag erkänna att i allt väsentligt har Hermander stöd för vad han säger. Detta stöd går lätt att tolka in om man läser dokumentet "Husbilsdestination Sverige".
Dokumentet togs fram på initiativ av SCR år 2010. Övriga deltagare var Kabe Husbilsklubb, Caravan Club samt några få myndigheter.

I detta dokument har man, bland mycket annat, definierat vad en ställplats är och även hur och av vem den skall drivas. Mot bakgrund av detta kan herr Hörmander vare sig överraska eller förvåna mig.

Idag har RMF en plats i projektet "Husbilsdestination Sverige". Tretton organisationer ur våra led ingår idag i RMF.
Skulle det kunna vara så att ingen av dessa tretton har funderat över vad som finns på andra sidan bordet och vilka intressen som för den parten är väsentliga. Detta gör mig i så fall förvånad!

Mats C

Toppen