• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem vid återställning av laddare/elcentral

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025
I vår husbil sitter en laddare/elcentral Schaudt EBL 281.
Den har "löst ut" en gång tidigare under tre år.
Men denna gång kan jag inte återställa den på reset-knappen.

Elcentralen fungerar med säkringar och styrning mot panel.
Batterierna verkar få laddning då vi kör.
Men när vi vill ladda batterierna via 220 volt så fungerar den inte.
Kylskåp och eluttag har spänning.

Vad ska jag göra?

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid återställning av laddare/elcentral

Går det att sätta in en Batteriladdare CTEK ZAFIR 45:
Clas Ohlson: sk ”36-3762”
bara på bodelbatteriet?

Så att den laddar bodelsbatteriet då vi kopplar in oss på 220 volt?

Då behöver vi inte köra vår Schaudt EBL 281 på 220 volt.

Vad finns det för risker/nackdelar med denna lösning?

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, visst går det att koppla batteriladdaren direkt på bodelsbatteriet.
Kanske du skulle kosta på dig en bättre/dyrare variant om du tänkt dig använda den mer permanent t.ex under vintern.
Sen skulle jag, eftersom jag inte känner din Schautd variant, kontakta fabriken direkt, engelska eller tyska funkar, svenska är tveksamt men man vet aldrig.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Hur stort (stora) bodelsbatteri har du? Laddaren från Clas Ohlson verkar vara i klenaste laget för ett lite större batteri, har du två så kommer det inte att funka. Visserligen står det att den skall klara ett batteri på upp till 90Ah men det är nog önsketänkande.

Jag bygger detta på erfarenhet där jag hade tre 75Ah fritidsbatterier och en laddare på 10Ah som skulle räcka enligt CTEK. Batterierna var inte särskilt urladdade men laddaren hade inte klarat att ladda dem fulla efter två dygn. Då bytte jag till en större och det gick galant. Alltså skall man nog inte tro alltför mycket på tillverkarens angivels av hur stora batterier deras laddare klarar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De fleste moderne ladere går over i vedlikeholdsladning etter en maks-tid, ofte er dette under et døgn.

Trenger en å lade opp et større batteri eller en samling batterier med en for liten lader så må en koble fra laderen helt et par ganger i døgnet til batteriene er fullladet. Når de er fulle så fungerer vedlikeholdsladningen riktig, øker strømmen ved forbruk og topper opp.

Det er selvfølgelig best som Michael skriver å bruke en noe større lader enn minimum. Noen av de større CTEK laderene er laget for bruk samtidig med at batteriene belestes, det er ikke de mindre - de blir narret til å tro at batteriet ikke tar ladning og slutter å lade.

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Batteriet är på 80 Ah.

Jag har mailat både Ctek och Schaudt.
Ctec om lämplig laddare och Schaudt om vad det tror det är för fel på nuvarande laddare.

Tack för era tips!

Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Laddaren i mitt elblock (EBL225) la också av. Mailade Schudt för en vecka sen men har inte fått något svar. Verkar som det inte är ovanligt att laddaren i blocken går sönder om man kollar lite på internet. Och att reparera dom kostar ca 1500:-
Jag köpte ett Ctek Zafir 100 på Clas O och kopplade in det på externa laddingången på elblocket. Har funkat bra :)

Kommer nog så småningom att reparera Schaudt laddaren men det känns inte som någon absolut akut åtgärd nu när allt funkar som det ska. Och Ctek laddaren kan jag ju ha kvar som reserv.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har en Leab 10 Amp som jag använt till att ladda 2 st 75 Ah batterier i min fd båt.
Har fungerat oklanderligt i 12 år. Kan lämnas på under hela vintern. De finns med olika kapacitet och är förhållandevis billiga.
Finns i de flesta båttillbehörsaffärer.
LEAB - kontraktstillverkare av elektronik - Välkommen

Senast ändrad:
Toppen