• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem startspärr Fiat ducato 2,8jtd

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Vid det här laget borde det vara fler som haft problem med startspärr. Mitt problem började denna sommar, det började med att code lampan tändes vid start den fortsatte att lysa vid färd, men om jag startade om motorn så lyste den inte, bilen fungerade i övrigt som vanligt. Under en period tändes den inte alls men har nu börjat ibland, men det som hände härom dagen var att den inte startade alls, dagen efter startade den som vanligt
det börjar kännas olustigt att ta sig ut efter vägarna man vet ju inte om den startar vid nästa tillfälle. Använde röda nyckeln hela tiden så det felet kan det inte vara. Försökt googla men hittar ingen direkt lösning trots att problemet inte verkar obekant, finns någon som har kopplat förbi startspärren eller var felet ligger och lösning.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Hej hade det felet pä en fiat 09, vägrade starta efter ett stopp norr o sala på väg till Hudik, fick ta bärgare till gävle där dom kopplade om genom att slå söndet en dosa i motorummet o korslöt kablarna sen funkade det utan spärr i 6 år o kanske än , den spärren styrde diesel pumpen enl verkstan ,
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Det var det jag funderade på, bara frågan om hur det skall kopplas för att fungera. Men skall till min verkstad här i veckan och höra vad han tycker att man kan göra, kan man inte lita på att det fungerar så har man ingen större lust att åka utanför kommungränsen precis.
 

Sommerbo

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2024
Våran Ducato hände det också. Så jag bad verkstaden att koppla bort det. Det er bättre att bilen blir stulen end att man står ute i vildmarken och inte kan starta:swoon: Nu hade jag tur att startspärren la av hemma på garage uppfarten men jag fick bogsera den till Fiat så dem fixade.:spinny:
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Har fortfarande inte löst problemet, finns det någon som har någon bra ide. Dieselpumpen sitter ju inte direkt bra till för att koppla ihop kablarna.
Såg en filmsnutt på en polsk sida där man gick in i kabelhärvan för att sedan montera en brytare för att inaktivera startspärren, är det någon som testat det. nu börjar man ju bli sugen på att åka lite men känns inte okay som det är nu. Var i kontakt med Fiat och fick bara svaret att få en ny huvudnyckel inte var möjligt.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Startspärren sitter innanför en plomberad lucka/huva på dieselpumpen. Går inte öppna utan att den går sönder, sen är det bara att koppla förbi ventilen så går det. Bara att prova inte mkt att förlora.
 
Toppen