• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med vattnet igen

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Hej,

tänkte checka med alla husbilskunniga om tips hur man fixar nedan problem:

Problem med mitt vatten igen.
Precis tagit ut husbilen. När jag drar igång vattenkranen i köket så kommer det ytterst lite vatten, väldigt dåligt tryck mao.
Vattenpumpen går men ser att att vattnet rinner ut på undersidan av husbilen via avledningsröret via frostvakten tolkar jag det som. Det spelar ingen roll vilket läge jag ställer frostvakten i, öppen eller stängd, vattnet går ut via avledningsröret ändå. Något som vet vad detta beror på? Är det frostvakten som gått sönder eller? Bifogar bilder.
Tacksam för synpunkter från detta forum.

kLUfRTU.jpg


JWmLKJR.jpg



Tack på förhand. Anders D.
 

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Såja, nu funkar det bättre men märker att jag verkar ha en del luft i systemet. Det väser lite från värmepannan tror jag. Någon som vet hur man luftar? En annan fråga: på min bifogade bild ser man dels avtappningsröret för frostvakten. Vad har det andra för funktion? Är det för värmepannan?
Varje dag lär man sig något nytt om man vill.
Anders.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vet inte hur du gör när du fyller vatten?
Varmvattenberedaren rymmer ju många liter vatten. När jag fyller så väntar jag tills jag fyllt tanken till ca hälften, sen öppnar jag en kran i taget i läge varmvatten tills det kommer vatten, brukar ta åtskilliga minuter per kran om tanken har varit tom t.ex. efter att ”frysventilen” löst ut. När jag fått ur den luften i värmepannan fyller jag färdigt till önskad nivå.
Om alla kranar är stängda så kan du fylla hela vattentanken, men du kommer ju ändå att ha kvar mängder med luft i pannan, där är ju en luftbubbla på kanske 10 liter i vägen som inte tar sig ut förrän du börjar tappa ”varmvatten”.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Såja, nu funkar det bättre men märker att jag verkar ha en del luft i systemet. Det väser lite från värmepannan tror jag. Någon som vet hur man luftar? En annan fråga: på min bifogade bild ser man dels avtappningsröret för frostvakten. Vad har det andra för funktion? Är det för värmepannan?
Varje dag lär man sig något nytt om man vill.
Anders.
den är till att släppa in luft i systemet så att vattnet kan rinna ut ordenligt vid avtappning
 
Toppen