• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med växellådan

F

F.d. 13858

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Esprit I5880
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Växellåda
Det började med att 4;ans växel hoppade ur, numera är växellådan också väldigt trögväxlad.
Måste alltså få in bilen hos någon verkstad som kan växellådor. Har haft bilen inne hos Bilkompaniet i Luleå och fått till svar att dom måste nermontera och öppna lådan för att se vad som är fel. Problemet är att dom inte har tid att göra detta förrän slutet juli början augusti.
Finns det någon som har vetskap om det finns någon växellåds kunnig verkstad någonstans i Norrbotten som kan fixa min låda.
Tacksam för tips.

Lennart

F

F.d. 24284

Guest
Jag hade sånt problem med en Fiat. Tror inte det är växellådan eftersom du pratar om 4'an. Länksystemet från instrumentbrädan och till växellådan har en del länkar. Jag skulle kolla med en vanlig verkstad som är märkesoberoende och be dom kolla länksystemet. Är det det så kan dom säkert hjälpa dig.
Att börja med att riva växellådan tycker jag är att börja i fel ände.

F

F.d. 13858

Guest
Svend Ö skrev:
Jag hade sånt problem med en Fiat. Tror inte det är växellådan eftersom du pratar om 4'an. Länksystemet från instrumentbrädan och till växellådan har en del länkar. Jag skulle kolla med en vanlig verkstad som är märkesoberoende och be dom kolla länksystemet. Är det det så kan dom säkert hjälpa dig.
Att börja med att riva växellådan tycker jag är att börja i fel ände.

Hej
Glömde säga att alla leder/länkar från spaken till lådan redan är kollade.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Har dom säkert kollat leden som sitter på övresidan av lådan,det är ett stag som går genom aluminiumhuset och kan oxidera .Tröga växlar är typisk på 2001 o nyare med den nya växellådan(backen till vänster upp).

F

F.d. 52959

Guest
Vårt problem på Fiaten började på liknande problem, där ettan hoppade ur. Vi fortsatte
åka med påföljd att hela lådan havererade på motorvägen utanför Norrköping.
Vi fick beställa en helt ny växellåda från Fiat och även denna var det fel på efter 700 mil.
Åk till en kunnig verkstad som silar oljan. Av detta kan de avgöra vilket fel som före-
ligger.
Passa den noga så du inte råkar ut för fullständigt haveri, lådan kosta 35000 kr.
Våran var årsmodell 2002.
mvh

F

F.d. 13858

Guest
Problemet äntligen löst.
Jag fick äntligen in bilen hos Bilkompaniet i Luleå. Det tog ca en vecka att få ordning på växellådan. Reservdelar fanns inte i Sverige utan måste beställas från Italien.
Lådan fungerar åter perfekt. Felet var, om jag förstod verkstadskillen rätt, att den "gaffelformade" växelföraren var så nött/krokig att den hade förstört synkringen för 4:an även treanans synkring var dålig så man bytte även den.
Allt detta till en kostnad av 36000 kronor !!!! Delarna måste vara gjorda av ädelmetall.
Tack och lov så tog maskinförsäkringen hand om 34 av dom 36 kkr.
Nu skall vi ut på vägen.
Trevlig sommar

Lennart

Toppen