• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Schaudt EBL, i mitt fall EBL99

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Vill bara lyfta ett exempel på god service när det uppstår problem med Schaudt EBL.
Upptäckte att bodelens strömförsörjning var helt borta. Inget fungerade. Började felsökning och fann att det var något med mitt EBL 99.
Sökte i vårt forum efter tips och fann ett firmanamn på Orust, Develec AB. Tog fram deras hemsida och såg att de rekommenderade att man tog kontakt med dem innan man skickade något till dem.
Jag ringde telefonnumret på hemsidan och en trevlig person svarade. När jag beskrev mitt problem började han genast att be mig mäta på en kontaktstycke som hade fem anslutningar, med en ett överst och en femma vid nedersta kabeln. Medan kontaktstycket fortfarande var kvar i EBL skulle jag mäta om det finnas batterispänning mellan kabel två och kabel fem. Fanns det ingen spänning skulle jag leta upp en säkring på 2A som skulle befinna sig i närheten av batteriet. Högst en halv meter från det.
Jag saknade spänning mellan stift två och stift fem, och började leta efter den säkringen. Mycket riktigt hittade jag en säkring vid batteriet som var på 2A. Säkringshållaren glappade lite och efter lite pill fick jag kontakt och när jag sedan mätte på kontaktstycket så fungerade allt som det skulle.
Tydligen är det ett vanligt fel. Säkringen (om jag fattade rätt i glädjen över att allt fungerade) håller kontakt mellan batteriet och EBL och sköter batteriets laddningsgrad.
Vill därför lyfta Develec AB, med denna goda service, om någon annan, till äventyrs, får problem med EBL.
En tacksam EssoJ
 
Toppen