• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med POI-husbilsplatserna

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jag (=mina experter och livlinor :=) lyckas inte med att göra dessa POI synliga på kartan i min nya Garmin Camper 1095.
Det går att ladda ner dessa POI och se dom i ”Egna POI” men det går inte att se dem på kartan.
Har ställt in kartan på högsta detaljnivå och zoomat in ända ner men dom syns ändå inte.
Förinstallerade Campercontact syns på ganska ”hög höjd” (runt den plats man befinner sig på - inte annars), Trailer Park ”poppar upp” när man zoomar ner på 500m och ACSI ”poppar upp” upp på 120m (för lågt för att vara användbart).
Husbilsplatsernas ”Egna POI” syns alltså inte alls på kartan, inte heller egna nya inlagda platser under ”Sparat” syns på kartan. Utan endast när man går in i dessa mappar/folder under ”Vart”?
Är det någon som vet vad detta beror på och hur det kan lösas?
Vore mycket tacksam om jag kunde få hjälp med detta problem!

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Läs igenom det bifogade dokumentet för att se om det är något du missa när du laddat din GPS med egna POI.
Ikoner skall vara i filformatet .bmp vara i storleken 24x24 punkter. Filen med ikonen skall ha samma namn som gpx-filen.
Om du har en gpx-fil med namnet Mina-platser.gpx skall du också ha en ikonfil med namnet Mina-Platser.bmp i samma mapp.

Bilagor

• Beskrivning POI Loader_SV.pdf
    310,9 KB · Visningar: 47

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Tack så länge, jag förmedlar detta till dem som försöker hjälpa mig med detta, så får vi se vad det leder till.
Det är inte mina egna POI vi laddat ner utan Husbilsklubbens Husbilsplatser POI som vi försökt få att fungera i en Garmin Camper 1095. Försökte först med gpx- och sedan gpi (med bilder)-formatet men med samma (dåliga) resultat.
Dessutom så syns ju inte ens alla de färdiginstallerade platserna som förväntat, t ex att ACSI campingarna blir synliga först när man zoomar ner på 120m höjd gör ju att de inte blir så användbara i praktiken, för att ha överblick på omgivningarna tycker jag man borde kunna se dem på åtminstone 500m höjd? Går denna visning att ändra någonstans i GPS´ ens inställningar? Jag hittar i alla fall ingenting någonstans i menyerna där detta kan ändras …

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag gjorde en map i minneskortet som heter Garmin och i den en mapp som heter POI och där la jag in Husbilsklubbens fil med ändelsen .gpi fick även göra om bilderna till BMP men behövde inte döpa om dom. När man startar Garmin får man frågan om man vill installera dom nya kartorna

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har liknande problem efter jag böt till en ny större Garmin mitt i säsongen.
Bråkade med att platserna inte dyker upp vartefter man kör, eller om man kollar framåt vägen. Tröttnade på den tillfälligt för andra Garmin har funkat med samma åtgärder i över tio år.
För övrigt funkar den helt ok. men som sagt med att visa egna platser som är inlagda från andra källor är den diffus.
Gillar inte heller de här nya rätt färglösa tråkiga kartorna som finns med.
Skall ta nytt tag med den en tråkig vinterdag

M.v.h. JANKRO.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Ovanstående inlägg, som dessvärre inte löste problemen, tyder på att Husbilsklubbens Husbilsplatser (POI) inte fungerar i nya Garmin Camper 1095. Dessa POI syns helt enkelt inte på kartan. Det har tydligen fungerat i äldre modeller av Garmin. Dessutom så verkar inte heller det för- installerade Camper tillägget ACSI fungera på ett användbart sätt. Att kunna se ACSI-campingar först nere på 120 m är ju inte praktiskt användbart. Om det inte tillkommer något som kan lösa problemen så kan man konstatera att Garmin Camper 1095 inte fungerar som man kan förvänta sig.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Ovanstående inlägg, som dessvärre inte löste problemen, tyder på att Husbilsklubbens Husbilsplatser (POI) inte fungerar i nya Garmin Camper 1095. Dessa POI syns helt enkelt inte på kartan. Det har tydligen fungerat i äldre modeller av Garmin. Dessutom så verkar inte heller det för- installerade Camper tillägget ACSI fungera på ett användbart sätt. Att kunna se ACSI-campingar först nere på 120 m är ju inte praktiskt användbart. Om det inte tillkommer något som kan lösa problemen så kan man konstatera att Garmin Camper 1095 inte fungerar som man kan förvänta sig.
Jag har 1095 och för mig fungerar det, jag har testat att ladda in det direkt i minneskortet via kortläsare i datorn och det fungerar även med POI loader. Jag har även klubbens ikoner med ändelsen .BMP

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har 1095 och för mig fungerar det, jag har testat att ladda in det direkt i minneskortet via kortläsare i datorn och det fungerar även med POI loader. Jag har även klubbens ikoner med ändelsen .BMP
Hejsan, har du allt kvar enbart på minneskortet eller låter du infon laddas in även i Garmin's minne när den frågar om nyfunna uppgifter på kortet.
Tidigare hade jag all info bara på kortet för minnet var så minimalt i de äldre Garmin GPS'erna, men allt funkade ändå. Numera får ju även extrainfo plats i garminminnet i alla fall.
Man kan ju även kolla och stoppa in info direkt i minnet på GPS'en om man vill.
Om man ställer sig på en plats som finns med så dyker den upp i GPS'en.... Men det är lite för sen info oftast.
Fartkameror m.m. har den däremot inget problem att varna för innan man är framme vid dem.

M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, har du allt kvar enbart på minneskortet eller låter du infon laddas in även i Garmin's minne när den frågar om nyfunna uppgifter på kortet.
Tidigare hade jag all info bara på kortet för minnet var så minimalt i de äldre Garmin GPS'erna, men allt funkade ändå. Numera får ju även extrainfo plats i garminminnet i alla fall.
Om man ställer sig på en plats som finns med så dyker den upp i GPS'en.... Men det är lite för sen info oftast.
Fartkameror m.m. har den däremot inget problem att varna för innan man är framme vid dem.

M.v.h. JANKRO.
Vilken Garmin har du?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag tror det är den här... DriveSmart 76 EU MT-S.
Köpte den lite snabbt då när det var lite diskussion om att alla EU kartor m.m. inte kom in vid uppdateringar i början på året.
Jag hade extra minneskort i mina andra mindre Garmin men ändå strul. Sedan strulade också den nya, men på annat sätt.... så klart.

Dock klarat mig bra med husbilsplatser i telefonen tillsammans med funktionen att flytta vald plats till en GPS i telefonen när man har famlat i "mörkret" även om man hittar rätt bra.. Hittade en ny som heter Waze och som kommer med i listan att välja bland, som funkar jättebra fast kanske udda.

Kör hem, programmerat i GPS'en funkar ju alltid i alla fall :p.

Som sagt skall ta någon vinterdag till översyn av eländet. Men alla förslag mottages med tacksamhet.

M.v.h. JANKRO.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Tack för inkomna svar på detta. Problemet med att Husbilsplatsernas POI inte syns på kartan kanske beror på det som påpekas om .BMP på både bilder och klubbens ikoner även när man laddat ner POI i formatet gpi? (Synd att det inte är färdigt format på Husbilsplatser POI så att det vore enklare att ladda ner dessa, men det kanske fungerar olika beroende på vilken GPS det är?) Jag kan själv ingenting om detta utan ska ta det vidare till dem som hjälper mig så får vi se vad det leder till. Tack än en gång. Jag återkommer med utfallet till veckan. Mvh JSixten

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
När man laddar hem Husbilsklubbens gpi-fil med bilder ser jag ikoner på GPS-en.
Bifogar en beskrivning över hur det fungerar i min Camper 780.
Om de inte visas på nyare modeller måste det vara någon inställning som skiljer sig från tidigare modeller.

Bilagor

• Ikoner på kartan Garmin Camper 780.pdf
    472,8 KB · Visningar: 30

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024

M.v.h. JANKRO.
Jag spara direkt i minnet och alla kartor förutom Europa har jag flyttat till minneskortet.

curriepm

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2025
Jag (=mina experter och livlinor :=) lyckas inte med att göra dessa POI synliga på kartan i min nya Garmin Camper 1095.
Det går att ladda ner dessa POI och se dom i ”Egna POI” men det går inte att se dem på kartan.
Har ställt in kartan på högsta detaljnivå och zoomat in ända ner men dom syns ändå inte.
Förinstallerade Campercontact syns på ganska ”hög höjd” (runt den plats man befinner sig på - inte annars), Trailer Park ”poppar upp” när man zoomar ner på 500m och ACSI ”poppar upp” upp på 120m (för lågt för att vara användbart).
Husbilsplatsernas ”Egna POI” syns alltså inte alls på kartan, inte heller egna nya inlagda platser under ”Sparat” syns på kartan. Utan endast när man går in i dessa mappar/folder under ”Vart”?
Är det någon som vet vad detta beror på och hur det kan lösas?
Vore mycket tacksam om jag kunde få hjälp med detta problem!
För att få med ikonerna i dom nya Camper modellerna så får man använda GPI filen (med bilder) och kopiera in den i mappen POI i din maskin, då får du med ikonerna på kartan.
Viktigt att efter du kopierat in filen är att du startar om maskinen innan du provar att titta!

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har en Garmin Camper 895.

I den har jeg har jeg lagt Husbilsklubbens GPI fil i enhedens interne hukommelse. I den interne hukommelse findes en mappe der hedder POI, og her ligger GPI filen. Du kan se på skærmpint herunder hvor den ligger markeret med gult

Når kortet er zoomet tilstrækkeligt ind kan jeg se HBK ikonerne mens jeg kører. Hvis jeg langt en rute ind til mit bestemmelsessted, så zoomer kortet jo ud en gang imellem, hvis afstanden til næste sving er stor, og så kan jeg ikke se nogen ikoner, men det har jeg jo heller ikke brug for.

Når jeg nærmer mig mit bestemmelsessted, så zoomer kortet ind og så kan jeg se ikonerne igen.

Måske er det også sådan i din 1095. De er jo ens, bortset fra at din har en større skærm.

Garmin Skærmbillede 2024-11-04 134406.png

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Tack för alla inkomna svar på hur man ska göra. Men dom som hjälper mig med detta får det ändå inte att fungera.
Jag blev ombedd att ställa denna fråga till Jari T: ”Hur har du lagt in Husbilsklubbens ikoner i BMP format och i vilken mapp lägger du ikonerna i?” Mvh J-Sixten

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Tack för alla inkomna svar på hur man ska göra. Men dom som hjälper mig med detta får det ändå inte att fungera.
Jag blev ombedd att ställa denna fråga till Jari T: ”Hur har du lagt in Husbilsklubbens ikoner i BMP format och i vilken mapp lägger du ikonerna i?” Mvh J-Sixten
bmp-filen används bara när man skapar gpi-filen med POI-Loader.
gpi-filen innehåller sedan ikonerna.
Så här ser det ut i min mapp Till GPS när jag skapar gpi-filen med POI-Loader.
1730830088467.png

Ikonen ser ut så här 1730829983571.png och på GPS-bilden neda ser du ikonerna

1730829924466.png

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Efter att den här tråden skapades så har jag rotat runt lite och kollat på lite olika lösningar och märkte att man faktiskt inte behöver ladda ner klubbens ikoner alls utan det räcker med att ladda ner antingen filen med ändelsen .gpx om man använder POI loader.
Man kan även ladda ner filen med ändelsen .gpi och lägga den direkt på ett minneskort.

OBS! Man måste alltid stänga av enheten innan man tar ur eller stoppar i ett minneskort.

Toppen