• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med montering av GPS

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

Efter byte till helintegrerad bil så har det uppstått ett problem med att hur sjutton ska vi få dit vår gps ( Navigon 8410) rutan är ju 1m från ratten :p och ström/TMC kabeln kommer inte heller att räcka.

Nån som har tips?

Tack på förhand
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Problem med montering av GPS

Jag har satt fast sugproppen på en vanlig platt reklamisskrapa av plast.

Denna isskrapa ligger på instrumentbrädan mot en upphöjning i själva brädan,
stadigt och bra samt mycket närmare chauffören. Inga märken/hål efter skruvar på bilen heller.

Bilen är Carthago, förstår att det är olika i olika bilar men försök...

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Problem med montering av GPS

Gärna en bild på din lösning om de går!

Tack.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Problem med montering av GPS

En fickspegel+dubbelhäftande tejp = kan funka
En rundskuren glasskiva+ dubbelhäftande tejp= lite lyxigare, fast fortfarande ingen åverkan:wink:

Jag har en blankpolerad lättmetallplatta+dubbelhäftande tejp= Dålig lösning, för sugproppen fäster inte riktigt så bra på lättmetall.

Bara fantasin sätter gränser:D


Lycka till säger Anders från ett soligt Mjölby
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Problem med montering av GPS

Behöver man komplettera med extern antenn när gps:en kommer "längre in" under taket istället för att sitta i fönstret med sugpropp?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Problem med montering av GPS

Extra antenn är en fördel när man navigerar i stadsbebyggelse med höga byggnader. Särskilt märkbart i en alkovbil och borde därför även ha effekt när man montera en navigator en bit in i en helintegrerad.
Har monterat en extra antenn i en av takluckorna och det fungerar utmärkt. Lite pyssel med kabeldragning för att få det så osynligt som möjligt.
EssoJ
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Problem med montering av GPS

Inte vår Mio heller Hur sitter din monterad
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Problem med montering av GPS

Jag slog till och köpte en extern antenn ändå, kosta bara 200kr så är man säker att det funkar. Nu ska jag bara fundera ut en bra placering av både gps och extern antenn.

Jobbigt, har lite tummen mitt hand på sånt här:p
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Problem med montering av GPS

det finns att köpa en platta med dubbelteip till garmin min sitter brevid luftinsläpp till vänster om kartplattan ovan växelspaken mvh håkan
 

Sillpatte

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4884
Medlemskap
2024
Sv: Problem med montering av GPS

Jag köpte ett två-pack med fästkudde och plastplatta i går till min TomTom 950 på OnOff för 79:-
Placerade den ovanpå instrumentbrädan. Vi har en helintegrerad Burstner. Verkar sitta riktigt bra. Ska testa nu, vi åker till Italien på söndag.
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Problem med montering av GPS

Jag köpte ett två-pack med fästkudde och plastplatta i går till min TomTom 950 på OnOff för 79:-
Placerade den ovanpå instrumentbrädan. Vi har en helintegrerad Burstner. Verkar sitta riktigt bra. Ska testa nu, vi åker till Italien på söndag.

Hej!

Tack för tippset var ute på OnOff och köpte två sådana brickor så nu skall bara husbilen hem så skall allt vara på plats...

Kjelle
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Problem med montering av GPS

HEJ ALLA. Jag har en Pilote 270-03 min gps en mio 268 sitter så här. BOSSE 2075
 
Senast ändrad:
Toppen