• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med laddblock ebl101?

ALLKA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6278
Medlemskap
2024
Vi har en hymer med elutrustning 2x80gel, solceller styrt via ebl101 och display dt201.
Bodelens belysning är ganska avancerad med 3st manöverpaneler som vid några tillfällen hängt upp sig vilket jag åtgärdat med att starta om elblocket. I helgen hände det igen och en ny omstart fixade problemet men då uppstod det märkliga att displayen visade att jag endast hade 3Ah kvar mot normala 128Ah. Dessutom så visade displayen en förbrukning på -50A vilket är helt orimligt. Normalt under varande soliga förhållande hade varit ca+1A.

Idag demonterade jag batterierna och kontrollmätte 13,4V obelastat vilket indikerar fulladdning. Tänkte även demontera laddblocket med gav upp då det var trångt och besvärligt och tänkte engagera en expert. När jag efter att återställt allt så fungerade allt normalt igen. Är det någon som har erfarenhet liknade detta fall?
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Vi har en hymer med elutrustning 2x80gel, solceller styrt via ebl101 och display dt201.
Bodelens belysning är ganska avancerad med 3st manöverpaneler som vid några tillfällen hängt upp sig vilket jag åtgärdat med att starta om elblocket. I helgen hände det igen och en ny omstart fixade problemet men då uppstod det märkliga att displayen visade att jag endast hade 3Ah kvar mot normala 128Ah. Dessutom så visade displayen en förbrukning på -50A vilket är helt orimligt. Normalt under varande soliga förhållande hade varit ca+1A.

Idag demonterade jag batterierna och kontrollmätte 13,4V obelastat vilket indikerar fulladdning. Tänkte även demontera laddblocket med gav upp då det var trångt och besvärligt och tänkte engagera en expert. När jag efter att återställt allt så fungerade allt normalt igen. Är det någon som har erfarenhet liknade detta fall?
hej
Jodå det kan spöka pga manöverpanelen inte har något "minne " och då inte sas vet batteriernas tillstånd och lättast att återgå till normaldrift är att köra en laddcykel då vet panelen läget sas.

Jag har visserligen en gammal 225 block med panel LT500 som uppträder på samma sätt.

mvh
Bengt
 

ALLKA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6278
Medlemskap
2024
hej
Jodå det kan spöka pga manöverpanelen inte har något "minne " och då inte sas vet batteriernas tillstånd och lättast att återgå till normaldrift är att köra en laddcykel då vet panelen läget sas.

Jag har visserligen en gammal 225 block med panel LT500 som uppträder på samma sätt.

mvh
Bengt
Tack för att du delar med dig. När du säger en laddcykel menar du då urladdning och uppladdning? Kan då min urkoppling av batteriet blivit en fingerad urladdning?

Tycker dock att en indikering på -50A förbrukning är märklig. Det är väl ändå blocket som styr och inte displayen?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Skulle det kunna vara så att batterierna börjar bli trötta?
Slitna batterier har svårare att ta laddning.
Och spänningen stiger snabbt till ”fullt”.
Dock sjunker den även lika snabbt till urladdat.
Det skulle möjligen kunna lura ”systemet”.

Ingen aning om det kan vara så, bara en tanke.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Tack för att du delar med dig. När du säger en laddcykel menar du då urladdning och uppladdning? Kan då min urkoppling av batteriet blivit en fingerad urladdning?

Tycker dock att en indikering på -50A förbrukning är märklig. Det är väl ändå blocket som styr och inte displayen?
hej
ja så uppfattar jag att panelen läser av batteriet , och då får du även lite uppfattning av batteriets kapacitet om du mäter ström och spänning i urladdningsfasen och bara till 50 % om det är blybatterier.
mvh
Bengt
 
Toppen