• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med kylskåp-gasolbrännaren

andbjo

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: CI
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Gasol
Har problem med brännaren till kylen. Problemet började med att kylen blev svår att tända. När man väl får igång den och sätter på högsta effekt så börjar det brinna utanför brännaren med stor låga och även genom dom små hålen. Vi har provat byta reduceringsventilen och även rengjort brännaren och blåst ur både den och rören. Har fått slut på ideer och har ingen sakkunnig att fråga på orten.:confused:
Finns det nån som kan komma med tips?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har du mistet den lille dysen i brenneren. det er en blank "hatt" ca. 5 mm stor med et hårfint hull i midten. Dette eller en tetthet i "skorsteinen" er de mest sansynlige årsakene til ditt problem. I skorsteinen henger det en blikkspiral for å fordele varmen ut til veggene, denne henger i en ståltråd fra toppen av hovedrøret rett under topprøret som er festet med en skrue.

Det hender at brenneren soter litt, og da legger det seg sot på spiralen - dette fører til dårlig forbrenning og mere sot :)

andbjo

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
När jag tittar ner i brännaren ser jag ett hål på ca 4mm och kragen runt denna
har 8st små hål. Något hårfint hål finns alltså inte förmodligen så saknas översta delen (brick el dys) !!
Jag ska ta en till titt på brännaren men troligen har du löst mitt problem!
Tackar så mycket!!
/Anders

andbjo

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Har varit och kikat i brännaren, hatten är borta! Förmodligen åkte den i dammsugaren när jag försökte avhjälpa startproblemen. :santa-3-icon:
Undrar om det går att köpa den lilla hatten lös, eller om man måste köpa en hel brännare???
Stort tack för hjälpen Knut!!!:) :)

Toppen