Jag har fått problem med Komplett Bank som verkar vara knutet till Komplett.se.
För ca halvannan månad sedan köpte jag en powerbank/nödstartare som jag skulle använda som 12V spänningsförsörjare till en makrosläde med stegmotor. Jag valde mellan en från Jula och en från Komplett.se till samma pris och mycket snarlika specifikationer. Det blev den senare för den hade en 12V laddare inkluderat.
Den kom efter några dagar men den fungerade inte som jag tänkt. När jag kopplat upp den till stegmotorns styrenhet såg allt bra ut men efter 15 sekunder dog powerbanken. Efter att ha slagit av och på strömbrytaren gick den igång men dog efter 15 sekunder. Jag lusläste manual, hemsidesannonsen och specen men hittade inget som kunde råda bot på problemet. Jag felanmälde då till Komplett.se och fick efter ett par dagar en returfraktsedel för reparation eller utbyte.
Efter nästan en vecka kom det en ny enhet som uppvisade exakt samma fel. Jag reklamerade på nytt och fick ny returfraktsedel. Efter cirka en vecka kom Komplett.se fram till att det inte var något fel på enheterna utan troligen på utrustningen som skulle drivas. Själv hade jag via sakkunniga på elektronik kommit fram till att min styrenhet troligen drog för lite ström för att powerbanken skulle känna av den och därför stängde ner sig själv för att spara ström. I specifikationen stod det inget om någon sådan funktion. I detta läge valde Komplett.se att annullera ordern och skickade en kreditfaktura på hela köpeskillingen. Jag fick uppmaningen att kontakta Komplett Bank för återbetalning.
Jag gjorde så och de ville ha namn på min bank, clearingnummer och kontonummer. Jag har för denna typ av transaktioner ett speciellt bankkonto som alltid är tomt. Jag kopierade uppgifterna från ett mail till Cyberphoto, som jag sålt ett objektiv och kamera till och fått betalt av utan problem, och klistrade in i ett svarsmail till Komplett Bank. Sedan dess har det bara varit problem. Efter påstötning efter flera dagar att jag väntar på betalningen fick jag svar. De påstår att de skickat betalningen men att den bara studsar tillbaka, flera gånger dessutom. De ville då ha en kontoverifiering vilken skulle innehålla mitt namn samt de bankuppgifter de redan begärt. Jag tog skärmbilder på detta från min internetbank och mailade tillbaka. Fortfarande 36 dagar från att jag mottog kreditfakturan och kontaktade Komplett Bank har pengarna inte synts till. Mailkorrespondensen är nu uppe i två dussin utan resultat.
Någon med liknande erfarenheter? Några tips vad jag kan göra? ARN har jag funderat på men de tar av allt att döma inte upp ärenden om belopp understigande 2000:- och min vara kostade 990:-.
För ca halvannan månad sedan köpte jag en powerbank/nödstartare som jag skulle använda som 12V spänningsförsörjare till en makrosläde med stegmotor. Jag valde mellan en från Jula och en från Komplett.se till samma pris och mycket snarlika specifikationer. Det blev den senare för den hade en 12V laddare inkluderat.
Den kom efter några dagar men den fungerade inte som jag tänkt. När jag kopplat upp den till stegmotorns styrenhet såg allt bra ut men efter 15 sekunder dog powerbanken. Efter att ha slagit av och på strömbrytaren gick den igång men dog efter 15 sekunder. Jag lusläste manual, hemsidesannonsen och specen men hittade inget som kunde råda bot på problemet. Jag felanmälde då till Komplett.se och fick efter ett par dagar en returfraktsedel för reparation eller utbyte.
Efter nästan en vecka kom det en ny enhet som uppvisade exakt samma fel. Jag reklamerade på nytt och fick ny returfraktsedel. Efter cirka en vecka kom Komplett.se fram till att det inte var något fel på enheterna utan troligen på utrustningen som skulle drivas. Själv hade jag via sakkunniga på elektronik kommit fram till att min styrenhet troligen drog för lite ström för att powerbanken skulle känna av den och därför stängde ner sig själv för att spara ström. I specifikationen stod det inget om någon sådan funktion. I detta läge valde Komplett.se att annullera ordern och skickade en kreditfaktura på hela köpeskillingen. Jag fick uppmaningen att kontakta Komplett Bank för återbetalning.
Jag gjorde så och de ville ha namn på min bank, clearingnummer och kontonummer. Jag har för denna typ av transaktioner ett speciellt bankkonto som alltid är tomt. Jag kopierade uppgifterna från ett mail till Cyberphoto, som jag sålt ett objektiv och kamera till och fått betalt av utan problem, och klistrade in i ett svarsmail till Komplett Bank. Sedan dess har det bara varit problem. Efter påstötning efter flera dagar att jag väntar på betalningen fick jag svar. De påstår att de skickat betalningen men att den bara studsar tillbaka, flera gånger dessutom. De ville då ha en kontoverifiering vilken skulle innehålla mitt namn samt de bankuppgifter de redan begärt. Jag tog skärmbilder på detta från min internetbank och mailade tillbaka. Fortfarande 36 dagar från att jag mottog kreditfakturan och kontaktade Komplett Bank har pengarna inte synts till. Mailkorrespondensen är nu uppe i två dussin utan resultat.
Någon med liknande erfarenheter? Några tips vad jag kan göra? ARN har jag funderat på men de tar av allt att döma inte upp ärenden om belopp understigande 2000:- och min vara kostade 990:-.