• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Fiat rapporteras här

F

F.d. 55063

Guest
Om någon vill ha bilder så skickar jag gärna
Men som sagt ett kamremsras med stora påföljder är vad som hänt drygt 4 år och 4000 mil efter förra bytet
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det kan även vara tvärt om, kraftigt haveri tex på grund av trimbox eller annan anledning som gör att avgasventilerna överhettar.
Ventilen fastnar i styrningen, kamaxeln kan inte öppna ventilen, kamaxeln stannar och kamremen går av.
Kamaxeln står still och det öppna ventilerna i andra cylindrar tar i kolven osv...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55063

Guest
Michael
Det är det dom skulle kolla idag från Fiat
Dom ringde mig ifrån Fiats HK och skulle kolla vad och varför det har blivit så här och då nämnde dom att verkstaden skulle kolla upp ev trimboxar eller om förra verkstaden ej använde original men ändå tog betalt för det
Fortsättning lär följa
Jag är ändå ett stort fan av Merca och har en sådan som personbil så nästa drömbil skulle vara en Begad Hymer plåtis med Merca drivlina.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Tror inte att detta haveri beror på kamremmen, dels beror det på att du skrev att motorn stannade när den gick på tomgång. Belastningen är som störst på remmen vid start och 99% av kamrems haveri sker då. Sen att du säger att det är rostigt inne i ventilkåpan där topplocks bultarna sitter, detta tyder mer på att en eller flera ventiler fastnat p.g.a. dålig smörjning, (rost o fukt smörjer dåligt) och orsakat haveriet.
Har en Ducato vi ska byte rem på för första gången nu nästa vecka, bilen är runt 5år och drygt 22.000 mil. Så kamremmen håller betydligt längre.
 
F

F.d. 55063

Guest
Nu har jag svaret på motorn.
Det är kedjan som driver kamaxlarna som har blivit för lång och tagit i toppen och hoppat över kuggarna.
mekanikern visade mig på kedjans storlek och visade samtidigt upp samma kedja som suttit på en Audi och skillnaden var att på en Fiat är den som en cykelkedja och på Audi ungefär dubbelt så grov.
Enligt mekanikern beror detta på oljan, den ska bytas var 1000de mil och ska vara av bra kvalitet för att förhindra detta.
Fiats svar på detta var att dom inte brydde sig mer när det inte var kemremmen som var problemet.
Att det rostar beror på att allt vatten rinner rakt ner på ventilkåpan mekanikern skulle bygga en skyddsplast så det leds bort.
mitt tips är när ni byter kamremmen be dom kolla kedjan och kedjesträckaren och byt det om det behövs för det blev inte billigt att laga detta då hela toppen och allt runt omkring ventiler mm mm mm mm måste bytas eller renoveras.
 

Jomppa

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Västerås
HBK-Nr
17828
Medlemskap
2024

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Nu har jag svaret på motorn.
Det är kedjan som driver kamaxlarna som har blivit för lång och tagit i toppen och hoppat över kuggarna.
mekanikern visade mig på kedjans storlek och visade samtidigt upp samma kedja som suttit på en Audi och skillnaden var att på en Fiat är den som en cykelkedja och på Audi ungefär dubbelt så grov.
Enligt mekanikern beror detta på oljan, den ska bytas var 1000de mil och ska vara av bra kvalitet för att förhindra detta.
Fiats svar på detta var att dom inte brydde sig mer när det inte var kemremmen som var problemet.
Att det rostar beror på att allt vatten rinner rakt ner på ventilkåpan mekanikern skulle bygga en skyddsplast så det leds bort.
mitt tips är när ni byter kamremmen be dom kolla kedjan och kedjesträckaren och byt det om det behövs för det blev inte billigt att laga detta då hela toppen och allt runt omkring ventiler mm mm mm mm måste bytas eller renoveras.
Är skeptisk till den analysen, finns inte plats i det utrymmet där kedjan sitter att den kan bli så sliten eller lång så att den kuggar över. Och att olja ska bytas var 1000 mil stämmer ju inte heller.
 
F

F.d. 55063

Guest
Är skeptisk till den analysen, finns inte plats i det utrymmet där kedjan sitter att den kan bli så sliten eller lång så att den kuggar över. Och att olja ska bytas var 1000 mil stämmer ju inte heller.
Du får gärna vara skeptisk om du vill men det är fakta sen om du väljer att inte tro på det så behöver du inte bekymra dig om kedjan kör på bara
 

Jomppa

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Västerås
HBK-Nr
17828
Medlemskap
2024
Kamremmen har mera belastning pga.kerjan som roterar anda kamaxeln.
Därför Fiat har kortare remmbytes intervall( för säkrehetsskull )
 

hakrol

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
4293
Medlemskap
2024
Kommer tillbaka till "gula Iampan" problemet.
Har bytt givaren till partikelfiltret tre gånger på en Ducato 2010:a.
Det visade sig att givaren var full med vatten (kondensvatten).
Givaren satt monterad "upp och ned". Slanganslutningarna peka uppåt.
Påpekade detta vid sista bytet i Tyskland.
Verkstaden plockade då fram en ombyggnadssats som vände anslutningarna nedåt.
Man lovade att problemet var löst för all framtid.
På senare modeller är detta säkert löst.
Kanske ett användbart tips !
//Rolf
 
F

F.d. 57522

Guest
Har nyköpt en Knaus 700 Sun Travel byggd på Fiat Ducato Maxi 2.8 TD. Efter en kortare färd stängde vi av bilen och fikade. När vi sedan skulle åka vidare ville den inte starta. Efter 2,5 timmar då bilen blivit kall startade bilen igen och gick som den skulle. Har kollat upp bilen lite innan den ska in på verkstad och när den vägra att starta lyser det code och en nyckel i instrumentbrädan. Tänkte det var nyckel som tappat kodningen men det ger samma fel med reservnyckeln. Kollat upp ledningarna och vissa har behövt lite omsorg för att kontakten ska fungera. men ändå är det samma problem. Ska in på verkstad men det blir om två veckor får se om de kan avhjälpa felet. Någon som har tips på vad det kan vara tas tacksamt emot.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
En kommentar angående ”trimboxar”. I regel så funkar det ganska bra motormässigt. Dock kan det vara en risk map drivlina dvs växellåda drivaxlar mm. Vet inte hur momentbegränsningarna ser ut på Fiat, men vanligt bland biltillverkare är att begränsa momentet på låga växlar för att skydda drivlinan. Speciellt gäller detta generellt framhjulsdrivna. Dåligt utförda trim bygger på att lura styrenhetens momentmodell så att bilen tror att momentet är lägre än i verkligheten. Då får man inte bara högre moment där orginalmjukvaran tillåter fullt moment utan även där momentet normalt är begränsat.
Det finns all anledning att vara försiktig med trimboxar & gärna kolla upp hur dessa är gjorda vilket tyvärr kräver lite av en motornörd att begripa.
 
Senast ändrad:

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hej
Jag har fått ett återkommande fenomen som jag blir lite orolig över. Min bil är 2013 års modell av Fiat Ducato med automatlåda. Bildelen är från 2012 tror jag men det skiljer kanske inget mellan 12-13 års motorer?

Det som händer är att när jag kört en längre sträcka (flera mil alltså) och stänger av bilen för att sedan försöka starta igen, så tänder den men beter sig ungefär som när startspärren slår till. Den tänder men startar inte.

Har testat olika varianter med att sätta växellåda i friläge och även tvärt om, alltså växel i, spelar ingen roll.

Bilen har dock alltid startat efter ett par tre försök.

Någon som känner igen fenomenet? Har själv inga teorier förutom att startbatteriet är från när bilen inköptes och kanske att det börjar bli dåligt?

Tacksam för tips och svar på denna fråga.

Mvh M Hall
 
Toppen