Problem med Fiat rapporteras här

gondyh

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Umeå
Om någon vill ha bilder så skickar jag gärna
Men som sagt ett kamremsras med stora påföljder är vad som hänt drygt 4 år och 4000 mil efter förra bytet
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
1,993
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Det kan även vara tvärt om, kraftigt haveri tex på grund av trimbox eller annan anledning som gör att avgasventilerna överhettar.
Ventilen fastnar i styrningen, kamaxeln kan inte öppna ventilen, kamaxeln stannar och kamremen går av.
Kamaxeln står still och det öppna ventilerna i andra cylindrar tar i kolven osv...
 
Senast ändrad:

gondyh

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Umeå
Michael
Det är det dom skulle kolla idag från Fiat
Dom ringde mig ifrån Fiats HK och skulle kolla vad och varför det har blivit så här och då nämnde dom att verkstaden skulle kolla upp ev trimboxar eller om förra verkstaden ej använde original men ändå tog betalt för det
Fortsättning lär följa
Jag är ändå ett stort fan av Merca och har en sådan som personbil så nästa drömbil skulle vara en Begad Hymer plåtis med Merca drivlina.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
505
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Tror inte att detta haveri beror på kamremmen, dels beror det på att du skrev att motorn stannade när den gick på tomgång. Belastningen är som störst på remmen vid start och 99% av kamrems haveri sker då. Sen att du säger att det är rostigt inne i ventilkåpan där topplocks bultarna sitter, detta tyder mer på att en eller flera ventiler fastnat p.g.a. dålig smörjning, (rost o fukt smörjer dåligt) och orsakat haveriet.
Har en Ducato vi ska byte rem på för första gången nu nästa vecka, bilen är runt 5år och drygt 22.000 mil. Så kamremmen håller betydligt längre.
 

gondyh

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Umeå
Nu har jag svaret på motorn.
Det är kedjan som driver kamaxlarna som har blivit för lång och tagit i toppen och hoppat över kuggarna.
mekanikern visade mig på kedjans storlek och visade samtidigt upp samma kedja som suttit på en Audi och skillnaden var att på en Fiat är den som en cykelkedja och på Audi ungefär dubbelt så grov.
Enligt mekanikern beror detta på oljan, den ska bytas var 1000de mil och ska vara av bra kvalitet för att förhindra detta.
Fiats svar på detta var att dom inte brydde sig mer när det inte var kemremmen som var problemet.
Att det rostar beror på att allt vatten rinner rakt ner på ventilkåpan mekanikern skulle bygga en skyddsplast så det leds bort.
mitt tips är när ni byter kamremmen be dom kolla kedjan och kedjesträckaren och byt det om det behövs för det blev inte billigt att laga detta då hela toppen och allt runt omkring ventiler mm mm mm mm måste bytas eller renoveras.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
505
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Nu har jag svaret på motorn.
Det är kedjan som driver kamaxlarna som har blivit för lång och tagit i toppen och hoppat över kuggarna.
mekanikern visade mig på kedjans storlek och visade samtidigt upp samma kedja som suttit på en Audi och skillnaden var att på en Fiat är den som en cykelkedja och på Audi ungefär dubbelt så grov.
Enligt mekanikern beror detta på oljan, den ska bytas var 1000de mil och ska vara av bra kvalitet för att förhindra detta.
Fiats svar på detta var att dom inte brydde sig mer när det inte var kemremmen som var problemet.
Att det rostar beror på att allt vatten rinner rakt ner på ventilkåpan mekanikern skulle bygga en skyddsplast så det leds bort.
mitt tips är när ni byter kamremmen be dom kolla kedjan och kedjesträckaren och byt det om det behövs för det blev inte billigt att laga detta då hela toppen och allt runt omkring ventiler mm mm mm mm måste bytas eller renoveras.
Är skeptisk till den analysen, finns inte plats i det utrymmet där kedjan sitter att den kan bli så sliten eller lång så att den kuggar över. Och att olja ska bytas var 1000 mil stämmer ju inte heller.
 

gondyh

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Umeå
Är skeptisk till den analysen, finns inte plats i det utrymmet där kedjan sitter att den kan bli så sliten eller lång så att den kuggar över. Och att olja ska bytas var 1000 mil stämmer ju inte heller.
Du får gärna vara skeptisk om du vill men det är fakta sen om du väljer att inte tro på det så behöver du inte bekymra dig om kedjan kör på bara
 

Jomppa

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
17828
Kamremmen har mera belastning pga.kerjan som roterar anda kamaxeln.
Därför Fiat har kortare remmbytes intervall( för säkrehetsskull )
 

hakrol

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
4293
Kommer tillbaka till "gula Iampan" problemet.
Har bytt givaren till partikelfiltret tre gånger på en Ducato 2010:a.
Det visade sig att givaren var full med vatten (kondensvatten).
Givaren satt monterad "upp och ned". Slanganslutningarna peka uppåt.
Påpekade detta vid sista bytet i Tyskland.
Verkstaden plockade då fram en ombyggnadssats som vände anslutningarna nedåt.
Man lovade att problemet var löst för all framtid.
På senare modeller är detta säkert löst.
Kanske ett användbart tips !
//Rolf
 
Toppen