• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Fiat rapporteras här

F

F.d. 53651

Guest
61B2A2E8-889D-41D0-9FD3-C875CA4C4635.jpeg 61B2A2E8-889D-41D0-9FD3-C875CA4C4635.jpeg Jag har dåliga erfarenheter av ”robotlådan” fick problem på vägen ut till Lofoten, men fick hjälp till slut i Leknes som var auk.verkstad för Fiat. Men det gick 5 dagar innan det löste sig. Felet var just roboten som man fick byta. Kör en ny Niesmann 76 E.
 
F

F.d. 55989

Guest
Fiat är inget bra men det vill inte de som gjort misstaget att köpa skräpet höra så de klagar hela tiden. Har nu haft annan husbil i tre år helt utan problem. Sälj och köp en bil som håller.
N+B , Concorde och Morelo är kvalitet på riktigt
Jag tycker att fiat skall bygga bilar upp till 3500kg där de håller och fungerar bra. Det är vad de är konstruerade för. Över 3500 kg till 5300 kg gäller Iveco och MB. Från 5300kg och högre gäller Iveco, Man och riktiga lastbilschassi.
Concorde och Morelo är inget en dödlig har råd med så är väl därför det finns myckey flera byggda på Fiat.
 
F

F.d. 55063

Guest
Har en 2011 årsmodell och min andra och sista Fiat.
Att bara öppna huven på en Fiat är som en resa tillbaks i tiden.
Alla fiats motorer man tittat på har varit rostiga och sunkiga jämfört med andra modeller.
Nu till min senaste husbil en plåtis årsmodell 2011 med komplett servicebok.
Bilen har gått 15000 mil och allt är servat enligt boken.
För 4a år sedan byttes kamremmen och vi hade börjat planera för att byta den igen som det börs innan 5 år.
Hursomhelst så startade jag upp husbilen och lät den gå på tomgången när bilen plötsligt dör.
Åker till verkstad som ringer upp idag 2 dagar senare och klagar på vilken skit kvalitet det är på Fiat.
Kamremmen har rasat och när dom ska kolla kompan så har spridarna rostat fast.
När dom fått lös alla spridare så har alla skruvar till toppen rostat sönder så dom måste borra ut skruvarna
När dom fått bort toppen så rekommenderar dom att köpa en ny motor.
Vart detta slutar återstår att se.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Skulle nog rekommendera och byta verkstad istället. Finns ingen som helst anledning att plocka bort vare sig spridare eller topplock i detta fallet. Man lyfter på ventilkåpan o kontrollerar om vipparmarna är hela, är dom det, dit med ny kamrem o bilen går igen. Åk till riktiga verkstäder o gnäll inte på sånt ni inte begriper er på.
 
F

F.d. 55063

Guest
Topaz
Det finns ingen kompa i i någon cylinder
Ventilerna är pulveriserade
Motorn har rasat
Bilen står på en välrenommerad Fiat verkstad
Jag tror dom vet vad dom talar om dessutom förs en dialog mellan verkstaden och Fiat då Verkstaden tycker själva att detta är helt galet.
Om det bara hade varit vipparmarna hade jag lagat den själv det syntes direkt att det var något galet då vi lyfte på ventilkåpan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Utan ventiler brukar det vara svårt att få kompression,toppen verkar färdig för byte, men för övrigt borde det inte vara något problem eller vad menar du med att "motorn rasat".
FIAT är intresserad att sälja en ny motor ,men är detta nödvändigt,jag skulle höra med en annan verkstad,en så pass gammal bil finns inga garantier så FIAT vill gärna tjäna lite pengar.
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Då är det förmodligen inte kamremmen som orsakat det hela, mer troligt att en ventil fastnat i styrningen o orsakat haveriet. Är det dessutom rostigt så beror ju det på yttre omständigheter, fiats motorer rostar ju inte mer än andra, beror ju på hur bilen hanterats o förvaras.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
”Kamremmen har rasat och när dom ska kolla kompan så har spridarna rostat fast.”


Om det bara hade varit vipparmarna hade jag lagat den själv det syntes direkt att det var något galet då vi lyfte på ventilkåpan


Du skrev två väldigt olika saker där i dina inlägg. Om dom hade lyft ventilkåpan och sett vad som hänt där så kollar dom ju inte kompen sen, då skrotar dom ju absolut det som ev. skulle vara helt. Då kör dom ju runt motorn med verifierade krökta/ knäckta ventiler.
Så antingen så har inte verkstaden koll på livet, eller så blandar och ger du i din beskrivning på ett sånt sätt att det är svårt att veta vad du egentligen vill med dina inlägg.

Jag personligen har aldrig sett mer rost på en fiatmotor än på någon annan motor. Att verkstaden sen skulle ringa till kunden och beklaga sig på ett bilmärken dåliga kvalitet tyder på att verkstaden inte är seriös, oavsett vad du tycker om dom.
 

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Vi är ju många som åker husbil som baseras på Fiat Ducato. Jag har haft tre bilar på olika modeler av Fiat och haft många bekymer som jag inte hade förväntat då ingen av bilarna varit speciellt gammal ellet gått många mil. Det har varit elfel, bromsfel, trasiga instrument, kärvande bromsar, egrventilet som bytts, partikel filter som inte regenererats som de skall, sensorer till dito som varit felaktiga, svaga handbromsar som hängt sig mm.
Den senaste bilen har varit på verkstad 15 gånger på 29 månader och 2300 mil. Just nu fungerar allt men jag undrar vad som kommer nästa gång.
Det skulle vara av intresse att få inlägg från andra som också upplevt problem.
Jag vet redan att nånga inte har några bekymmer med Era bilar så det behöver ni inte vittna om. Vad jag önskar är en provkarta på vad som brukar ge problem och gå sönder.
Det skulle vara kul om vi kan hålla tråden till ämnet. Får se om det går.
Jag hade en fiat 2001 års modell som 2,8 dti gått 16000 mil, den bytte jag endast en fläktrem och ett bakhjulslager på, samt bytte olja o filter naturligtvis på
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
klicka på filen så ser ni varför Fiats motorer rostar
Leffe
 

Bilagor

  • y2mate.com - ducato_250_8vOGJTTTlLw_240p.mp4
    2,4 MB · Visningar: 603

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Täta mellan fönsterruta och plasten som ligger mot rutan, och sätt skruvar igenom plasten, istället för clipsen som inte håller plasten fast.
 
F

F.d. 55063

Guest
Vet inte hur jag får in bilder men någon Axel är krokig och ventilerna eller om det var lyftarna pekar åt alla håll
Skruvarna till toppen fick borras ut för dom hade rostat fast mm mm
Har konsulterat fler verkstäder nu med bilderna och Mellan 35-50000kr kommer det kosta
Det jag ville påpeka är att kamremmen är bytt för 4 år och 6 månader sedan och har rasat
Ska den inte hålla i 5 år som lovat eller ska man måsta byta innan? Fiat själva ser väldigt allvarligt på detta och ska utreda vad som hänt
Till och med dom tyckte att detta var under all kritik med rost och kamremmen så ni som tycker att det bara är att byta kamremmen och köra vidare och tycker att verkstaden inte kan ni har fel
 
F

F.d. 55063

Guest
Jag är ingen mekaniker men tydligen hade 2 kolvar gått sönder och i vilken ordning dom gör det vet jag inte jag bara lämnar in på märkes verkstad och hoppas på att dom gör ett seriöst jobb
 
Toppen