• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Fiat rapporteras här

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag har haft problem med partikelfiltret Fiat verkstan i finja löste broblemet på några minuter upp lyste om att man kan reginera filtret genom att rusa
motorn på högt varv så rensar det filtret det har fungerat ett par gånger man lär så länge man lever. och så har jag bytt start kontakten som krånglade det är alt på 10 år,
mvh bertil
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall varningslampan för misslyckad regenereing tänds på dieselbilar med partikelfilter, så har jag fått till en lyckad generering genom att växla ner så varvtalet hållt sig över 3000v/m, klart efter ca. 10-15min, borde funka även på en Fiat.
 

SunAne

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33910
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Gäller Fiat 2011 med 3,0 160hk motor, 1800 mil.
Det här med lysande motorlampa är tydligen ett ganska stort problem. På vår bil tändes den två veckor innan semestern skulle börja. Lämnade bilen till en auktoriserad Fiat verkstad i Malmö, där man läster av felkoden P0402, EGR ventil intermittent. Ett tillfälligt larm och då gör man ingen åtgärd, att jag sedan säger att det hänt flera gånger bryr man sig inte om. Får tillbaka bilen med släckt motorlampa.:mad:
Vi beslutar trots detta att åka på semester och är beredd på att vi troligen kommer att behöva besöka en Tysk Fiat verkstad.
Mycket riktigt så tänds motorlampan igen och i samband med detta så tappar motorn kraft. Det varar bara 5-10 sekunder sen går bilen normalt igen. I höjd med Wertheim i Tyskland har det hänt flera gånger så vi beslutar att lämna in bilen på Expocamp som är europas största husbilsförsäljare, med europas modernaste verkstad, enligt de själva.
Här analyserar man bilen och kommer fram till samma felkod P0402 EGR ventil, de anser sig helt säkra på att det är den och därför bytar vi den. Få tillbaka bilen kör 5 mil sen är det samma problem igen. Kör tillbaka med bilen igen och då bytar man en "styr" enhet till EGR ventilen (den som sitter innan EGR ventilen). Får tillbaka bilen kör 3 km samma problem igen. Tillbaks ytterligare en gång. Denna gången byter man en slang eftersom det enligt dem skulle vara dammpartiklar i slangen, blåser rent andra slangar, mäter vacuum trycket. På nytt får vi tillbaka bilen, kör 10 km samma problem. Då har vi varit tre dagar på verkstad och nu är det fredag eftermiddag, kör vi tillbaka nu så kommer inget att hända innan måndag och dessutom tror vi inte att de kan hitta problemet.
Vi beslutar oss för att vända så sakteliga hemåt, vi skulle till Italien, men det får bli en annan gång.
På vägen hem så blir problemet mer markant, när det händer så kan det sitta i i flera mil och då hinner jag själv prova/provocera lite med bilen.
Det visar sig då att man märker det på att bilen tappar kraft, gasar man mer så händer inget, trampar man gasen i botten, så händer absolut inget, bilen bara tappar fart.
MEN om man släpper gasen helt och bara gasar ytterst lite, då kan jag får bilen till att så sakteliga öka farten igen, men trycker jag ned gasen lite för mycket så tappar bilen kraft igen.
Så med lätt gasfot så kom vi hem.
Min egen analys av detta är att bilen inte får tillräckligt med bränsle eller eventuellt att EGR ventilen öppnar för mycket vid fel tillfälle.

Precis hämtat bilen från verkstaden felkoderna var P0402 och P010F, EGR ventil och något med luftflödet.
Man beslutar sig för att byte luftmängdsmätaren.
Kör 3 mil från verkstaden, så tänds motorlampan igen.....:mad:.
Bilen har fungerat bra i 2år och en månad och 1800mil, inte utan man börjar undra om Fiat lagt in någon tidsbegränsare, när garantin är slut då ska motorlampan tändas.
2 gånger på svensk verkstad och 3 gånger på tysk verkstad. Ingen har löst problemet.

Efter sjätte besöket på verkstad, så verkar faktiskt vårt problem med motorlampan vara löst.
Man har bytat till nyare mjukvara i bilen som löser detta med EGR ventilen och kraftlösheten som uppstår.

Tja... vad säger man, ska det behövas sex besök på auktoriserade verkstäder för att lösa detta?
Visserligen fanns inte bilen med på några återkallelser/recalls, men ändå och dessutom ställde jag den frågan till samtliga verkstäder om det inte fanns nyare mjukvara att tillgå.
Vet att detta är ett gammalt inlägg men har ett liknande problem nu med vår husbil med samma motor av 2007 års modell. Är nyfiken på vilken verkstad som hjälpte er med uppgraderingen av mjukvaran?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vet att detta är ett gammalt inlägg men har ett liknande problem nu med vår husbil med samma motor av 2007 års modell. Är nyfiken på vilken verkstad som hjälpte er med uppgraderingen av mjukvaran?
Vi har samma problem nu med FIAT 2019 som gått 4025 mil! 27 gånger gul lampa. På verkstad i Sverige 3 1/2 månad och 2 besök i Spanien och nu kanske på trailer tillbaka hit.
10 tal nya delar men inget fel hittat. Naturligtvis fel enligt konsumenttjänstlagen då den lämnats ut 5 gånger som ”körklar”!
10 månader sedan bilen gick bra.
Vilken rätt har kunden och vilken skyldighet har bilverkstaden?
Trots FiAT Proffesionell hittas inget fel!
 

HelleJ

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29474
Medlemskap
2024
Vi har samma problem nu med FIAT 2019 som gått 4025 mil! 27 gånger gul lampa. På verkstad i Sverige 3 1/2 månad och 2 besök i Spanien och nu kanske på trailer tillbaka hit.
10 tal nya delar men inget fel hittat. Naturligtvis fel enligt konsumenttjänstlagen då den lämnats ut 5 gånger som ”körklar”!
10 månader sedan bilen gick bra.
Vilken rätt har kunden och vilken skyldighet har bilverkstaden?
Trots FiAT Proffesionell hittas inget fel!
Vi med! Fiat 2019 4000 mil. Problemet började i juni. Står still sedan september. Bytt verkstad. Hedin bil i Göteborg klarade inte ut det. Mycket av tiden går till att vänta på delar. Just nu är husbilslivet trist.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vi med! Fiat 2019 4000 mil. Problemet började i juni. Står still sedan september. Bytt verkstad. Hedin bil i Göteborg klarade inte ut det. Mycket av tiden går till att vänta på delar. Just nu är husbilslivet trist.
ARN tar tid på sig att svara men viktigt att visa sitt missnöje! Missade Norgeresa i fjol och Marocko i vintras. Missar även HBKs årsmöte nu i maj. Bilen på väg hem från Spanien Får se hur sommaren blir! Sorgligt!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag höll på att bryta ihop när jag skulle byta lampor fram på vår 2012:a.
Kändes som om man fick riva halva fronten för att komma åt.

... men kanske är mer fel på mig än Fiaten? Kanske får anses som normalt?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Ducato 2012 kan vara lite knöligt med vänsterlyktan men höger är bara att knäppa loss och dra ut framåt.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ducato 2012 kan vara lite knöligt med vänsterlyktan men höger är bara att knäppa loss och dra ut framåt.
Det är märkligt att myndigheterna ens godkänner bilar med sådan konstruktion. Viktiga lampor som strålkastare och blinkers ska kunna bytas utmed en mörk väg på 5-10 minuter. Här har verkligen inte de "tekniska framstegen" varit positiva!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är märkligt att myndigheterna ens godkänner bilar med sådan konstruktion. Viktiga lampor som strålkastare och blinkers ska kunna bytas utmed en mörk väg på 5-10 minuter. Här har verkligen inte de "tekniska framstegen" varit positiva!
Idag ska man inte ens öppna huven på ett modernt fordon, utom för att fylla på spolarvätska :msn_wall:
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Satt in backkamera, ett jäkla jobb att ta bort baklyktorna. Inte helt lätt när dom sätter inredningen utan att tänka. Helt omöjligt om inte Youtube hade funnits.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
2,3 jtd 2011, 5500 mil. Igår släppte ena kamdrevet, blev bara provstartad. Med lite tur, har bara ventillyftarna gett sig, eller inte alls. Gick inte efter kamremsbyte. På ena kammen finns dessutom inte låshålet. Inga andra problem sedan 2020, ca 2000 mil.
Har skruvat i 55 år, på roliga bilar, går lite tungt nu.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
2,3 jtd 2011, 5500 mil. Igår släppte ena kamdrevet, blev bara provstartad. Med lite tur, har bara ventillyftarna gett sig, eller inte alls. Gick inte efter kamremsbyte. På ena kammen finns dessutom inte låshålet. Inga andra problem sedan 2020, ca 2000 mil.
Har skruvat i 55 år, på roliga bilar, går lite tungt nu.
Någon som har glömt dra fast kamdrevet efter kamremsbyte?
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Någon som har glömt dra fast kamdrevet efter kamremsbyte?
Inte främre drevet. Drevet som driver kam 2 via kedja. Släpper aldrig på ”baksidan”. Dreven sitter enbart med moment, ingen sprint el. dyl. Tänker ta lite bilder, för mina eller andras behov.
 
Senast ändrad:
Toppen