• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Problem med extra värmare.

Tommy Gurra

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
40489
Medlemskap
2024
Hej!
Har en Kabe 880 med Alde 3010 panna. Har tänkt ha en extra 1500w elvärmare fram i förarhytten när kylan kommer .Elvärmaren går till egen stolpe och använder alltså inte husbilens el. Problemet uppstår när extravärmarens temperatur överstiger husbilens inställda temperatur. Den stänger då givetvis av sig. Kopplar bort extravärmaren och temperaturen sjunker men Aldepannan startar inte på inställd temperatur. Gör en omstart på pannan som då går som vanligt. Är det fel på termostaten eller vadå?

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Har du provat att sätta en termometer vid temperaturgivaren till Alden? Det blir ju alltid varmare upptill. Antar att extraelementet står på golvet där det ofta är svalare. Vi har dubbla tempgivare som man kan växla mellan. Vi växlar till den i sovrummet och har stängd dörr dit när vi kör. Annars får får termostaten till Alden på originalgivaren så mycket värme via kupévärmen så cirkulationen stänger av. Man kan ju annars dra upp tempen eller sätta Aldens cirkulationspump på kontinuerlig gång. Det kanske är samma fenomen med extra element.

Ret52

HBK Intresserad
Kommun
Orust
Har du en eget element
till 230 så finn det typ hos Claes Ollson som man kan ställa in när tempen skall starta å stänga av har en sådan men hittar inte min, men där finns flera st.

Tommy Gurra

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
40489
Medlemskap
2024
Termometern sitter bredvid tempgivaren. Problemet är att när jag testar med extravärmaren och den är inställd på högre temp än aldepannan som då stänger av sig. När jag kopplar bort extravärmaren och temperaturen sjunker startar inte aldepannan vid sin inställda temperatur. Får då göra en omstart på aldepannan och som då fungerar som vanligt.

Tommy Gurra

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
40489
Medlemskap
2024
Jag menar i din bil, just nu.
Altså om du värmer bilen med enbart Alde, funkar det då?

Gör det det så kan du utseluta allt som har med Alde att
Jag menar i din bil, just nu.
Altså om du värmer bilen med enbart Alde, funkar det då?

Gör det det så kan du utseluta allt som har med Alde att göra.
Fungerar när jag bara kör Aldepannan.

Lösning

Tommy Gurra

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
40489
Medlemskap
2024
Aldepannan fungerar perfekt i vanliga fall. Den externa värmaren är inte kopplad till husbilen elanslutning. Aldepannan stannar när den nåt sin inställda temp.Varför startar den inte på sin inställda temperatur när den sjunker.Har då slagit av extervärmaren.

Toppen