• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med El koppling Maxxfans

JonasDahl

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Borås
HBK-Nr
38871
Medlemskap
2024
Hej på er,

mitt första inlägg här, hoppas på någon med bättre kunskap och idéer än vad jag har för nu har jag kört fast i installationen utav Maxxfan...

Jag har en Burstner Ixeo 2010, där jag monterat väck tackluckan längst bak vid sovdelen och därtill limmat/skruvat fast en Maxxfan - so far so good - nu till problemet.
När jag ska koppla in elen (+ och -) från takfläkten tänkte jag ta detta från plintarna där 12v uttaget för TV finns, det är spänning där på ca 13,4-13,6 konstant (jag har ett Lifepo4 batteri).

När jag skarvar dessa och kopplar ihop med fläkten går direkt säkringen(!) på mitt EBL99 block i bilen (10a) , varje gång...
Jag har även prövat att koppla in min DC DC step down converter (8-40v, 5A = 12v) där jag kopplat brun till + och blå till - på den men då går säkringen också utan att jag ens har kopplat utgångarna till fläkten

Jag har prövat att koppla fläkten direkt till det gamla bly batteriet på + och - polerna, vipps då fungerar det klockrent!

Vad gör jag för fel? Kan man inte koppla ex DC DC converter direkt på ex befintliga ledningar i bilen? Måste jag koppla direkt på batteriet?

Tacksam för hjälp!
 

Glassbil

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borås
HBK-Nr
3697
Medlemskap
2025
Mät med multimeter.
Anslut den röda kabeln på multimetern till blå och den svarta till brun om den då visar 12v så är blå plus men om den visar -12v så är brun plus
Tyska bilar brukar ha brun minus
Lycka till
nicke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.859
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad har en Dcdc laddare med kopplingen av en Maxfan som bara behöver !2 volt?
Hej det är en spänningsstabilisator (8-40v, 5A = 12v) med mellan 8 till 40 Volt in så ger den 12V. 5Amp ut. Vissa kort i MaxxFan är lite känsliga för hög 12V. och kan behövas ibland.

Nej färger på kablar i husbilar (och ofta dränkpumpar plus/ minus) kan man inte lita alls på. I en del äldre husbilar så är det inte så ovanligt att den klassiska röda pluskabeln är till minus/jord t.o.m.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.859
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hur mäter jag enklast detta? Ska jag bara koppla tvärtom en gång? Eller gör jag sönder något...
Det är en importerad bil från tyskland, kanske inte har samma upplägg med brun och blått som vi har i Sverige?

Hej, man kan göra en testsladd som är bra att ha i många sammanhang.
Om man skall vara lite färgriktig så tar man en svart kabel som inte behöver vara så kraftig alls, längden bestäms lite av husbilen och behovet men det skadar väl inte om den är 10 meter lång t.o.m.
I ena änden så sätter man dit en mindre klämma typ någon som sitter på laddare eller liknande.
I andra änden sätter man dit en så kallad "banankontakt".
Batteriklämman sätter man på bodelsbatteriets minus, kanske direkt vid batteripolen.
Man tar bort den svarta kabeln ur mätinstrumentet som sitter i svartmärkt uttag, märkt minus/COM eller så.
Där stoppar man i stället in banankontakten på sin testkabel.
Nu har du alltså minus/jord kopplat direkt från batteriet in i ditt mätinstrumen, som du kan gå runt med p.g.av den långa kabeln.
Nu kan du sätta mätinstrumentets röda kabel mot kablarna du funderar på minus eller plus. mot minuskabeln blir det inget resultat men mot pluskabeln så kommer det ju upp 12V och då kan du vara säker på att det är pluskabeln oavsett färg på isoleringen.

Grejen med en sådan kabel är också att den är bra att ha om man letar fel eller kanske funderar på trasig säkring m.m.
Du vet att du har minus i instrumentet och behöver inte fundera på ett bra ställe för det vid mätpunkten (kanske en kopplingsplint), och när du sätter den röda mätsladden på instrumentet mot en kabel eller plint så behöver du bara fundera på den, och ser lätt om det finns 12V, kanske både före och efter en säkring m.m. (Det kan ju även vara i en plint minus du mäter på och då syns det ju inget heller på displayen.)
Brukar faktiskt vara en bra att ha grej när man letar fel och att man bara behöver fibbla runt med den röda pluskabeln på instrumentet.
(Nackdelen kan vara om det är dålig kontakt/fel/avbrott i minuskabeln till grejen du mäter på och som inte funkar, för då kan man bli lurad, men för det mesta är en extra och lång mätkabel till minus/jord bara till nytta.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.059
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack ska ni ha & stort tack också för så detaljerade och informativa svar!

Detta löste sig och var precis som du Pålle, Nicke och Jankro skrev - omvända färger där min tyskimport hade blå till fas och brun till nolla, där lärde jag mig att inte lita på färgerna som hemma i 230v systemet :)
Det är precis som progglåten med Hola Bandola Band. " Vem I hela världen kan man lita på"
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.247
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack ska ni ha & stort tack också för så detaljerade och informativa svar!

Detta löste sig och var precis som du Pålle, Nicke och Jankro skrev - omvända färger där min tyskimport hade blå till fas och brun till nolla, där lärde jag mig att inte lita på färgerna som hemma i 230v systemet :)
I äldre hus kan man heller inte alltid lita på färgerna.
 
Toppen