Hej på er,
mitt första inlägg här, hoppas på någon med bättre kunskap och idéer än vad jag har för nu har jag kört fast i installationen utav Maxxfan...
Jag har en Burstner Ixeo 2010, där jag monterat väck tackluckan längst bak vid sovdelen och därtill limmat/skruvat fast en Maxxfan - so far so good - nu till problemet.
När jag ska koppla in elen (+ och -) från takfläkten tänkte jag ta detta från plintarna där 12v uttaget för TV finns, det är spänning där på ca 13,4-13,6 konstant (jag har ett Lifepo4 batteri).
När jag skarvar dessa och kopplar ihop med fläkten går direkt säkringen(!) på mitt EBL99 block i bilen (10a) , varje gång...
Jag har även prövat att koppla in min DC DC step down converter (8-40v, 5A = 12v) där jag kopplat brun till + och blå till - på den men då går säkringen också utan att jag ens har kopplat utgångarna till fläkten
Jag har prövat att koppla fläkten direkt till det gamla bly batteriet på + och - polerna, vipps då fungerar det klockrent!
Vad gör jag för fel? Kan man inte koppla ex DC DC converter direkt på ex befintliga ledningar i bilen? Måste jag koppla direkt på batteriet?
Tacksam för hjälp!
mitt första inlägg här, hoppas på någon med bättre kunskap och idéer än vad jag har för nu har jag kört fast i installationen utav Maxxfan...
Jag har en Burstner Ixeo 2010, där jag monterat väck tackluckan längst bak vid sovdelen och därtill limmat/skruvat fast en Maxxfan - so far so good - nu till problemet.
När jag ska koppla in elen (+ och -) från takfläkten tänkte jag ta detta från plintarna där 12v uttaget för TV finns, det är spänning där på ca 13,4-13,6 konstant (jag har ett Lifepo4 batteri).
När jag skarvar dessa och kopplar ihop med fläkten går direkt säkringen(!) på mitt EBL99 block i bilen (10a) , varje gång...
Jag har även prövat att koppla in min DC DC step down converter (8-40v, 5A = 12v) där jag kopplat brun till + och blå till - på den men då går säkringen också utan att jag ens har kopplat utgångarna till fläkten
Jag har prövat att koppla fläkten direkt till det gamla bly batteriet på + och - polerna, vipps då fungerar det klockrent!
Vad gör jag för fel? Kan man inte koppla ex DC DC converter direkt på ex befintliga ledningar i bilen? Måste jag koppla direkt på batteriet?
Tacksam för hjälp!