Relax
HBK Medlem
Hej,
Finns det möjligen fler än jag som har problem med att tanka diesel vid "vanliga svenska tankställen", jag har som ex en Hobby, Fiat Ducato -12 och en Volvo S40 2,0D -06? De problem som jag har vid tankning av diesel i dessa bilar är identiska!
Problembilden i och omkring tankning ser ut som följer;
¤ Vid tankning löser pumpens spärrhandtag ut för varje ca ½-1 dl, detta sker oavsett hur tankmunstycket sätts in i bilintaget, långt in eller inte, vridet eller inte, etc. Tom om spärrhantaget sköts manuellt och knappt släpper fram någon diesel alls. Kan få stå och "dutta" i 5-15 minuter för att fylla tanken, på vissa ställen har jag givit upp!
¤ Pumphandtaget löser omedelbart ut om man söker använda "pumpens spärr" då man inte vill stå och hålla i pumphandtaget.
¤ I mitt fall så har jag mest tankat hos Preem, Jet, ST1 och OK/Q8 och där jag tankat har man tydligen haft ny pumputrustning (Tysk säger men från Jet's håll).
¤ Dessa problem startade för ca 1-2 år sedan, samtidigt för båda mina bilar så jag tror inte att jag är ensam om problemet som under denna tid succ tycks ha blivit vanligare här i Sverige!
¤ Under de senaste årens resor i Tyskland, Frankrike, Holland, Belgien, Österrike, Tjeckien, etc har jag aldrig träffat på detta problem för någon av mina bilar.
¤ Samma problem har uppstått även om jag tankat vid lastbilspump (t.ex ST1 i Lindome) men inte utomlands vid dessa pumpar heller.
Enligt Jet's säljchef nu 27/9 så har han aldrig hört talas om detta tidigare, ingen kund har tidigare "klagat" och han verkade ganska ovillig att ta tag i detta men lovade till slut att återkomma (vilket han ännu inte gjort)!
Säljchefen hävdar att Jet har nyaste pumhandtagstekniken (av tyskt fabrikat) .... , samt att jag skulle hantera tankmunstycket och prova allt det som jag ju redan provat vid tankning. Allt skulle bero på tankningshandagets känslighet för "stänk" inne i bilarnas tankningsrör ... ????
Jag hävdar att jag har två olika typer av Sveriges vanligaste bilar Fiat Ducato och Volvo S40, på marknaden och båda har dessa har identiska tankningsproblem - då borde detta vara ett jätteproblem!
Jag vägrar tro, att jag är ensam om dessa tankningsproblem i Sverige, speciellt som jag inte träffat på problemet utanför Sveriges gränser!
Hur har ni andra det, känns problemet kanske igen????
Finns det möjligen fler än jag som har problem med att tanka diesel vid "vanliga svenska tankställen", jag har som ex en Hobby, Fiat Ducato -12 och en Volvo S40 2,0D -06? De problem som jag har vid tankning av diesel i dessa bilar är identiska!
Problembilden i och omkring tankning ser ut som följer;
¤ Vid tankning löser pumpens spärrhandtag ut för varje ca ½-1 dl, detta sker oavsett hur tankmunstycket sätts in i bilintaget, långt in eller inte, vridet eller inte, etc. Tom om spärrhantaget sköts manuellt och knappt släpper fram någon diesel alls. Kan få stå och "dutta" i 5-15 minuter för att fylla tanken, på vissa ställen har jag givit upp!
¤ Pumphandtaget löser omedelbart ut om man söker använda "pumpens spärr" då man inte vill stå och hålla i pumphandtaget.
¤ I mitt fall så har jag mest tankat hos Preem, Jet, ST1 och OK/Q8 och där jag tankat har man tydligen haft ny pumputrustning (Tysk säger men från Jet's håll).
¤ Dessa problem startade för ca 1-2 år sedan, samtidigt för båda mina bilar så jag tror inte att jag är ensam om problemet som under denna tid succ tycks ha blivit vanligare här i Sverige!
¤ Under de senaste årens resor i Tyskland, Frankrike, Holland, Belgien, Österrike, Tjeckien, etc har jag aldrig träffat på detta problem för någon av mina bilar.
¤ Samma problem har uppstått även om jag tankat vid lastbilspump (t.ex ST1 i Lindome) men inte utomlands vid dessa pumpar heller.
Enligt Jet's säljchef nu 27/9 så har han aldrig hört talas om detta tidigare, ingen kund har tidigare "klagat" och han verkade ganska ovillig att ta tag i detta men lovade till slut att återkomma (vilket han ännu inte gjort)!
Säljchefen hävdar att Jet har nyaste pumhandtagstekniken (av tyskt fabrikat) .... , samt att jag skulle hantera tankmunstycket och prova allt det som jag ju redan provat vid tankning. Allt skulle bero på tankningshandagets känslighet för "stänk" inne i bilarnas tankningsrör ... ????
Jag hävdar att jag har två olika typer av Sveriges vanligaste bilar Fiat Ducato och Volvo S40, på marknaden och båda har dessa har identiska tankningsproblem - då borde detta vara ett jätteproblem!
Jag vägrar tro, att jag är ensam om dessa tankningsproblem i Sverige, speciellt som jag inte träffat på problemet utanför Sveriges gränser!
Hur har ni andra det, känns problemet kanske igen????