• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med dieseltankning i Sverige

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Hej,
Finns det möjligen fler än jag som har problem med att tanka diesel vid "vanliga svenska tankställen", jag har som ex en Hobby, Fiat Ducato -12 och en Volvo S40 2,0D -06? De problem som jag har vid tankning av diesel i dessa bilar är identiska!

Problembilden i och omkring tankning ser ut som följer;
¤ Vid tankning löser pumpens spärrhandtag ut för varje ca ½-1 dl, detta sker oavsett hur tankmunstycket sätts in i bilintaget, långt in eller inte, vridet eller inte, etc. Tom om spärrhantaget sköts manuellt och knappt släpper fram någon diesel alls. Kan få stå och "dutta" i 5-15 minuter för att fylla tanken, på vissa ställen har jag givit upp!
¤ Pumphandtaget löser omedelbart ut om man söker använda "pumpens spärr" då man inte vill stå och hålla i pumphandtaget.
¤ I mitt fall så har jag mest tankat hos Preem, Jet, ST1 och OK/Q8 och där jag tankat har man tydligen haft ny pumputrustning (Tysk säger men från Jet's håll).
¤ Dessa problem startade för ca 1-2 år sedan, samtidigt för båda mina bilar så jag tror inte att jag är ensam om problemet som under denna tid succ tycks ha blivit vanligare här i Sverige!

¤ Under de senaste årens resor i Tyskland, Frankrike, Holland, Belgien, Österrike, Tjeckien, etc har jag aldrig träffat på detta problem för någon av mina bilar.
¤ Samma problem har uppstått även om jag tankat vid lastbilspump (t.ex ST1 i Lindome) men inte utomlands vid dessa pumpar heller.

Enligt Jet's säljchef nu 27/9 så har han aldrig hört talas om detta tidigare, ingen kund har tidigare "klagat" och han verkade ganska ovillig att ta tag i detta men lovade till slut att återkomma (vilket han ännu inte gjort)!
Säljchefen hävdar att Jet har nyaste pumhandtagstekniken (av tyskt fabrikat) .... , samt att jag skulle hantera tankmunstycket och prova allt det som jag ju redan provat vid tankning. Allt skulle bero på tankningshandagets känslighet för "stänk" inne i bilarnas tankningsrör ... ????

Jag hävdar att jag har två olika typer av Sveriges vanligaste bilar Fiat Ducato och Volvo S40, på marknaden och båda har dessa har identiska tankningsproblem - då borde detta vara ett jätteproblem!

Jag vägrar tro, att jag är ensam om dessa tankningsproblem i Sverige, speciellt som jag inte träffat på problemet utanför Sveriges gränser!

Hur har ni andra det, känns problemet kanske igen????
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.210
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Jag känner igen problemen på Husbilen men inte på Volvo V40 D2-13.
Volvo har numera inget tanklock utan ett speciellt rör och detta fungerar.
Tankar mestadels på Statoil eller St1 och det varierar väldigt mellan stationer hur det fungerar på husbilen och jag ger också upp ibland och spärren fungerar oftast inte.
Om man vrider munstycket och anpassar hur mycket man skjuter in så kan det gå bättre. Jag levde i tron att det var något med påfyllningsröret på husbilen eller just den tappen som inte var rätt men då är vi fler som har problem.
Har enbart upplevt detta problem i Sverige som du.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Jag har haft M-B och VW personbilsdieslar sedan 1999 och likaså Fiat husbilar.

Känner inte igen problemet, varken hemma eller utomlands.

Det som ibland hänt är att jag inte kunnat ha munstycket på "maxfart" för att det då slagit av, annars inga problem.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Hej
Har bara tankat 2 gånger med nya bilen på samma ställe och på samma pump men inte lyckats fylla tanken helt någon av gångerna, stannar på ungefär 60 liter får sedan stå och dutta, sista gången fick jag i 70 innan jag gav upp. Detta var på Tanka

Thomas
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
631
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Hej.

Jag har dels en Dethleffs på 2011 Fiat Ducato chassie, (delintegrerad med Fiats originaltank) och en 2008 Citroên C4 diesel och har endast upplevt detta problem vid något enstaka tillfälle och då har jag tolkat detta som att det är fel på fyllningsutrustningen vid just den stationen. Har tankat husbilen på Preem, OKQ8 m.fl stationer och även tankat på "lastbilspumpar" med högre fyllningshastighet utan problem.

M v h / Roland
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Jag har liknande problem med min vw touran när jag tankar vid statoil i byn där jag bor, näst intill omöjligt att få det att fungera och det är inte alltid jag är glad och jag har gett upp ibland utan att ha lyckats fylla upp tanken.
När jag tankar min mb sprinter har jag inte upplevt att det är lika krångligt, någon gång vid något tankställe har jag behövt justera läget på handtaget för att att det slutar komma diesel men det har inte hänt så ofta så att jag upplever det som ett problem.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Har oppservert at MK1 skummer mer enn andre diesel kvaliteter, dette kan være en mulig årsak. Har ofte måttet buke laveste fart på p-bil pumpen for å fylle mine 80 liter - det tar tid. Har også vært på pumper som jeg har gitt opp etter 20 liter - ser en ned langs røret ser en stenk som blåser opp gjennom påfyllingsrøret.

Tror jeg har fjernet dette problemet på min husbil - har utvidet åpningen fra luftslangen øverst i røret. En operasjon jeg ikke vil anbefale! Det gir andre bivirkninger som et lite stenk på siden av bilen - ser ille ut med gulbrun flekk som strekker seg bakover og binder støv.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.306
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Jag har aldrig märkt av detta problem utomlands.
Men i Sverige har problemet funnits på husbilen men inte på vår V60 D5. Har fått för mig att dieseln på OK Q8 skummar mer och ställer till problem.
Har även stött på problemet på Caddyn diesel som jag kör i jobbet och alltid på OK Q8.

Tror problemet består i att nya pumpar är känsligare och då i kombination med den diesel OK Q8 säljer krånglar oftare.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.790
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Tankar nästa alltid på IDS över hela Europa. Dessa stationer är oftast försedda med grova munstycke avsedda för lastbilar vilket gör att det endast går att tanka med spärren i lägsta läget.

Med snabbare tankning kommer munstycket direkt att stängas av på grund av skummet som bildas av dieseln vid tankningen. Ibland avbrytes tankningen ändå och jag måste vänta tills skummet försvunnit i påfyllningsröret.

Upplevde inte detta med den förra husbilen men det har kanske inte har med den nya husbilen (köpt 2009) att göra utan snarare med att den numera sk. miljövänliga dieseln skummar mer än den tidigare.

Någon begränsning av mängden diesel vid tankningen har jag aldrig stött på.
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Känner absolut igen problemet. Detta från hustruns Mini Cooper diesel som hon köpte ny nu i våras. Detta har inget att göra med hur mycket diesel det redan är i tanken, eller vilken summa man tankat för. Inte alls! utan pumpmunstycket stänger av nästan hela tiden, som om tanken vore fulläven när den nästan är tom.
På somliga mackar får hon stå och dutta och småspilla i bränslet för att alls få i något. JETmackarna funkar det aldrig på.
Hon trodde så klart att hon gjorde fel eller att något var fel på just hennes bil men på vissa mackar funkar det utan problem. Dock tyvärr inte på den vi bor närmast.
På de mackar som det fungerar på gäller att inte stoppa i pumpröret mer än någon centimeter (vilket ju kan vara krisigt när tanken väl börjar bli full)
Intressant att höra att det är fler som har problem.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Hade samma problem med vår integrerade Carthago 2011.

Bengt i Örkelljunga fixade bränslepåfyllningsröret, (rätade till) och nu har vi aldrig några som helst svårigheter att fylla ända upp. Utom på vissa JET-stationer där man måste ange i förväg för hur många kronor man vill tanka.

hälsning
jyrki
 

tgliza

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3967
Medlemskap
2026
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Jag har samma erfarenhet efter resor i EU i sommar!
Inom Sverige känns det som man är med i dolda kameran ibland.
I andra länder funkar det oftast utan problem!
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Hade samma problem med påfyllning av diesel som de flesta upplever här på forumet.
Upplevde ej att jag hade problem med förra husbilen från 2005.
Nu är det en 2013 Carthago där problemet var mycket stort, men fick avhjälpande åtgärd gjord. Carthago hade tydligen givit instruktioner hur det skulle avhjälpas. Jag såg te!knikern förändra rördragningen till tank och avluftningsrör, vilket förbättrade. Gjorde sedan ytterligare "rätning" på egen hand vilket tagit bort problemet vid tankning ute i Europa. Tankning i Sverige går ibland något sämre, vilket jag tror beror på att svensk diesel skummar mer.
Bengt
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Problemet är som Relax säger ganska nytt, och vi får hoppas att bensinbolagen får rätsida på detta snarast.
 

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2025
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Har inte haft detta problem med varken husbilen Adria 670 SL, årsmodell 10 eller VW Golfen, både dieseldrivna.
Tankar hos OK/Q8.

Bengt
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.804
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Känner inte igen problemet.

Vare sig på min f.d. husbil (Fiat 2001) eller personbilen (VW)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.405
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Jag har inte märkt av detta problem. Någon enstaka gång har munstycket slagit ifrån men då har jag bara lyft ut det en liten aning och kunnat fortsätta. Däremot kan det vara svårt att fylla helt fullt ibland. Jag vet kanske hur mycket jag borde kunna tanka men pumpen slår ifrån i förtid. Väntar jag då några ögonblick och håller handtaget högt upp brukar jag få i de sista tio litrarna och kan då se bränslat i röret. Fullt med andra ord både visuellt och någorlunda enligt beräkning.

Ett problem är däremot att spärren som håller ventilen öppen ofta saknas på många mackar och jag måste manuellt hålla ventilen öppen under tankning.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Problem med dieseltankning i Sverige

Huvudsaken är väl att vi får disel i bilen. Vi betalar också för den mängd vi tankar, ser inte de beskrivna problemen, som något problem även om jag också är drabbad.
 
Toppen