• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

problem med cetec-laddaren

F

F.d. 50091

Guest
Hej. Elblocket på våran husbil laddar ej startbatteriet, så jag kopplade in en cetec-laddare vid elblocket på inkommande matning från startbatteriet och pluggade in laddaren i ett närliggande uttag, för att slippa dra 230 genom hela bilen. Till en början verkade allt fungera, spänningen ute vid startbatteriet steg till ca14v men sjönk ganska snart igen ner till 12,5-13v, efter några minuter upprepas momentet. Laddaren visar halvfullt batteri konstant. undrar om dom långa kablarna lurar laddaren på något vis.

F

F.d. 50091

Guest
Sv: problem med cetec-laddaren

Jag var ute nu och provade en identisk lika laddare direkt på samma batteri, och den gick oxå upp till ca14v och sedan ner till ca13v (har en gammal analog mätare) men skillnaden var att den då lyste grön (fulladdat), när den gick ner till 13v samt att den upprepade momentet snabbare. Jag får väll låta den stå på några dygn till och se om den övergår till grönt, ev tömma batteriet ner till 11-12v för att se om den orkar ladda upp. Det är iofs ingen stor laddare, från några am, upp till 90am, batteriet är på 60 am/h.

F

F.d. 50091

Guest

Batteriet är nog ok, men måste ha någon typ av laddning under vinterförvaring och detta var ett smidigt sätt att lösa det på. Spänningen på 13v är jag nöjd med, grejen är att inte laddaren verkar känna om batteriet är full-laddat. Laddaren har stått på i drygt två dygn nu utan att indikera full-laddat batteri.

F

F.d. 50091

Guest

Hej! Nej jag har den ansluten på samma ställe som förut dvs. Vid elblocket inne i bilen. Det blev så mycket enklare på det viset, istället för att dra starkströmskabel ända fram till motor-rummet. Nu får jag ju laddning även på startbatteriet så fort jag sätter i intagskabeln. Jag tror inte att det är någon fara för överladdning för det är en ganska klen laddare, får väll hålla koll grejorna ett tag och se vad som händer.

Toppen