• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Problem med bodelselen

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
Någon som vet var man kan få hjälp med krånglande el i bodelen på en Adria twin supreme 2023. Vi befinner oss norr om Paris i Frankrike just nu. Värmen fungerar inte ljuset går inte, vattenpumpen går inte, litsium batteriet 10,5v och 0,03amp, med bilen igång. Dock fungerar kylen, en 12v kompressorkyl.Stannar vi bilen slocknar allt, i bodelen inkl kylen. Har dc/dc laddare enligt försäljare. En stor 30amps säkring är gången se bilden den gröna.provade att lägga en bit ståltråd emella polerna på säkringen men den började glöda direkt, så jag fick ta bort den.1000004252.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall ni står så till att ni har tillgång till 230V så skulle jag bli kvar där tills jag funnit orsaken.

Litiumbatteriet är helt tömt och lämnar då inte ut någon spänning, bms'et har stängt pga låg spänning. Så vid laddning suger batteriet i sig all ström det kan få, och när du startar husbilen så går säkringen på 30A, det beror troligen på att du har en laddström över 30A. Hur kraftig är din DC/DC-laddare?

30A säkring är för liten med litiumbatteri, enligt mej.
Jag skulle testa med en ny på 40 eller 50A beroende på hur stor DC/DC-laddare du har.
Själv kör jag med en säkring på 60A.
 

Stefanjo

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det verkar som du har en kortslutning någonstans.
Kanske koppla bort en del förbrukare och se om kortslutningen är kvar.
Kan ju vara en kabel som gnagt igenom isoleringen och jordar på det viset.
Funkar det med 230 volt in ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.031
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som det redan har skrivits så verkar en 30A säkring för klen i sammanhanget för många gånger när den säkringen bedöms vilken storlek som behövs så blir bara max förbrukning bedömd, men vid laddning så går ju laddströmmen åt andra hållet genom säkringen och den/laddningen är för det mesta mycket högre än vad förbrukningsströmmen någonsin kommer upp i.
Att kylen går när motorn är igång beror troligen på att något relä slår till och matar kylen direkt när generatorn laddar, som även skedde förr i tiden, men nu kanske för att laddningen av bobatterierna inte skall bli störd och DC/DC laddaren inte skall behöva försörja ditt kompressorskåp under färd.
Men just det att du blev förskräckt att en ståltråd blev glödande behöver inte betyda kortis fast det ser dramatiskt ut, för det behövs inte så jättemånga Amp. i strömrusning vid 12V, för att få en "vanlig" ståltråd att snabbt börja glöda.
Det kan ju naturligtvis vara något fel, men det kan ev. vara så enkelt att det bara är säkringen som legat på gränsen och gått sönder av högre laddström än 30A. och det bara hade behövts en kraftigare ståltråd vid din test. Men en kraftigare säkring är nog att föredra för test om det nu skulle vara kortis så det i alla fall finns en gräns för max ström i kablarna.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Man kan även testa med en ny säkring på 30A och sen koppla in extern 230V utan att starta motorn, slå på alla förbrukare som normalt används, klarar säkringen det och batteriet laddas så är det troligtvis ingen fel i systemet.
Den interna laddaren i EBL är troligen under 20A så den klarar inte att knäcka säkringen. Går säkringen ändå ligger "felet" troligen på förbrukarsidan.
Låt batteriet ladda upp till >80%.
Koppla sen ur 230V och starta motorn, då borde säkringen på 30A hålla.

Men min första tanke är fortfarande att laddströmmen blir för hög när batteriet är helt tömt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
849
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag har för mig att Fiat alltid ( i alla fall fr.o.m. 2018) har en 50A säkring från generator/startbatteri till bodel. Hur som helst, precis som de flesta skriver, så tror jag också att en 30A säkring är för klen...speciellt när det tomma batteriet börjar laddas.
Risken här är ju också att Litiumbatteriet behöver en återställning.
 

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
Jag har för mig att Fiat alltid ( i alla fall fr.o.m. 2018) har en 50A säkring från generator/startbatteri till bodel. Hur som helst, precis som de flesta skriver, så tror jag också att en 30A säkring är för klen...speciellt när det tomma batteriet börjar laddas.
Risken här är ju också att Litiumbatteriet behöver en återställning.
Vad menar du med återställning av lithiumbatteriet?
M.v.h BeGe & Tina
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
849
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Det finns trådar om detta på Forumet. När ett LiFePo batteri töms helt, vilket BMSen egentligen ska styra upp, så kan det inte ta emot laddning. Dvs. batteriet kan vara förstört. Men det finns en metod att försöka väcka upp batteriet igen (återställning) genom att mata den med en låg ström. Jag har för mig att det är max 1A. Jag har drabbats utav detta och då anskaffade jag en speciell LiFePo laddare från Victron som även kan väcka döda batterier utöver att fungera som en vanlig 15A-laddare. Jag vet inte ifall detta fungerar på erat batteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En hel del bms som stängt ner går även att väcka med ett 9V batteri, det ska heller inte skada något.
Tänk på att ett litiumbatteri som blivit tömt så bms'et stängt ned för urladdning aldrig skall lämnas urladdat någon längre tid då en hel del bms fortsätter att förbruka lite el ur cellerna, då kan spänningen i dem sjunka så lågt att allvarlig skada sker på cellerna, och de går då inte att rädda.
 

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
Det finns trådar om detta på Forumet. När ett LiFePo batteri töms helt, vilket BMSen egentligen ska styra upp, så kan det inte ta emot laddning. Dvs. batteriet kan vara förstört. Men det finns en metod att försöka väcka upp batteriet igen (återställning) genom att mata den med en låg ström. Jag har för mig att det är max 1A. Jag har drabbats utav detta och då anskaffade jag en speciell LiFePo laddare från Victron som även kan väcka döda batterier utöver att fungera som en vanlig 15A-laddare. Jag vet inte ifall detta fungerar på erat batteri.
Men vårt batteri gick bara ner till 10v sen stängde det av, och nu är det på 13,7v, jag är inte så hemma på det här med lithiumbatterier.
M.v.h BeGe & Tina
Det finns trådar om detta på Forumet. När ett LiFePo batteri töms helt, vilket BMSen egentligen ska styra upp, så kan det inte ta emot laddning. Dvs. batteriet kan vara förstört. Men det finns en metod att försöka väcka upp batteriet igen (återställning) genom att mata den med en låg ström. Jag har för mig att det är max 1A. Jag har drabbats utav detta och då anskaffade jag en speciell LiFePo laddare från Victron som även kan väcka döda batterier utöver att fungera som en vanlig 15A-laddare. Jag vet inte ifall detta fungerar på erat batteri.
 
Toppen