• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Büttner Ladebooster

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag lät en husbilsfirma montera in en ladebooster i min husbil på MB Sprinter chassie. Husbilen har en sk. Intilligent generator vilket gör att en ladebooster är ett måste.
Men nu till problemen, skiljerelaet fungerar inte som det ska och kablarna blir varma. IMG_20200916_170150.jpg
Var hos en specialist och han konstaterade att kablarna är för klena och att vid start går det ström från bodelsbatteriet till startbatteridt. IMG_20201007_155352.jpg
Kan denna kabeln vara boven i dramat?
Den går direkt mellan B1 och B2.
Mvh. Klas Nilsson
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fick du med någon manual? Om inte så bifogar jag en.
Inkopplingen skall vara som på sidan 14 eller 15 litet beroende på hur laddare och skiljerelä är monterat. Jag har med min CBE DS470 monterat som på sidan 15. Dvs. jag kapade kabeln mellan bilbatteriet och CBE enheten och kopplade in mig där. Skiljereläet kommer då att sitta mellan laddboostern och bodelens batteri. Lägg märek till beteckningarna B1 och B2 som syns i figuren på sidan 15.

För övrigt ser kabelskorna på din första bild inte alls bra ut. Verkar vara monterat av någon som inte har riktiga grejor.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Büttner_MT_LB_25_45A_Euro6_ab_01-2017_DE.pdf
    1,8 MB · Visningar: 66

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Fick du med någon manual? Om inte så bifogar jag en.
Inkopplingen skall vara som på sidan 14 eller 15 litet beroende på hur laddare och skiljerelä är monterat. Jag har med min CBE DS470 monterat som på sidan 15. Dvs. jag kapade kabeln mellan bilbatteriet och CBE enheten och kopplade in mig där. Skiljereläet kommer då att sitta mellan laddboostern och bodelens batteri. Lägg märek till beteckningarna B1 och B2 som syns i figuren på sidan 15.

För övrigt ser kabelskorna på din första bild inte alls bra ut. Verkar vara monterat av någon som inte har riktiga grejor.

MVH
Hans
Hej
De har kopplat det som det ser ut på sidan 14 eller 15. Men den Kabeln som är extra mellan B1 och B2 ( se bild 2) gör väl att skiljereläet blir förbikopplat och vid start går stora strömmar från bodelsbatteriet.
Mvh Klas Nilsson
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej
De har kopplat det som det ser ut på sidan 14 eller 15. Men den Kabeln som är extra mellan B1 och B2 ( se bild 2) gör väl att skiljereläet blir förbikopplat och vid start går stora strömmar från bodelsbatteriet.
Mvh Klas Nilsson
Kopplar man som i manualen behöver man inte koppla förbi reläet. Reläet sluter när D+ aktiveras (motorn startar) och det är samma signal som startar boostern. Booster och relä skall sitta i serie med varandra. Det finns ju ett annat sätt att koppla in boostern som står beskrivet tidigare i manualen. Det består i att man helt tar bort reläet. Schemorna på sidan 14 och 15 är för de tillfällen när man inte kan ta bort reläet. Reläet har ju samma funktion som boostern, nämligen att förse bodelsbatterierna med laddström. Antagligen har man försökt göra detta genom att bygla reläet, som jag antar är det man skymtar till höger. Litet svårt att se från dina bilder. Man skulle behöva se litet mer.

Inga strömmar mellan bilbatteri och bodelsbatteri kan bli högre än vad boostern släpper igenom. Det är ju den som reglerar laddningen av bodelens batterier. Se det som en vanlig batteriladdare som drivs av bilen batteri. Är det en MT-LB25 så är det max 25A och det måste kablaget klara om det är rätt dimensionerat.

Men av bild 1 att döma så har du haft väldigt höga strömmar som har börjat smälta isoleringen på kablaget. Inte bra! Kan leda till brand i värsta fall. Så någonstans är något kopplat som gör att det blir för höga strömmar. Men tydligen inte så höga att säkringarna går.

Kontrollera kabeldragningen noggrant och kontrollera att kablarna har rätt grovlek. Plus från bilbatteriet skall gå direkt till booster. Plus från bodelsbatteriet skall också gå direkt till booster om man kan ta bort reläet. Kan man inte ta bort reläet så skall reläets anslutning för bilbatteriet dras till boosterns utgång för bodelens batteri. Förutom detta, som är det grova kablaget, så får man kolla sensekablarna och D+. Gör man som på sidan 14/15 så lägg märke till den lilla byglingen på boostern uppe till vänster i schemat. Det är den som gör att batteriladdaren (230V) kan ladda bilbatteriet bakvägen genom boostern.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ja, men se upp med att elektroniken i burken med reläet kanske inte bara har med relädrivning att göra. Jag har för mig att CBE (ser ut som det är deras) har en del "fuffens" för sig som kan påverka annat. Har för mig att det har att göra med visningen av bilbatteriets spänning på kontrollpanelen.

Jag skulle nog använda kopplingen på sidan 15. Jag tror man stör så litet som möjligt av andra funktioner då. Men prova gärna. Har svårt att se att något skulle gå sönder ifall du testar.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
CBE og Calira benytter en spenningsstyrt logikk. For disse ville jeg fjerne koblingen til startbatteri og la booster være alene som sammenkobling. Det en taper er lading av startbatteri når bobatteri er fullt og visning av spenning på startbatteriet. Har for cbe ikke funnet noen enkel måte å koble vekk sammenkoblings logikken.

Et alternativ kunne være å koble booster inn mellom startbatteri og ebl, men fortsatt mister en mye av funksjonaliteten både for ebl og booster - kablingen mellom bobatteri og ebl er gjerne tynnere og lengre enn hva booster liker.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
CBE og Calira benytter en spenningsstyrt logikk. For disse ville jeg fjerne koblingen til startbatteri og la booster være alene som sammenkobling. Det en taper er lading av startbatteri når bobatteri er fullt og visning av spenning på startbatteriet. Har for cbe ikke funnet noen enkel måte å koble vekk sammenkoblings logikken.

Et alternativ kunne være å koble booster inn mellom startbatteri og ebl, men fortsatt mister en mye av funksjonaliteten både for ebl og booster - kablingen mellom bobatteri og ebl er gjerne tynnere og lengre enn hva booster liker.
Büttners booster har sensekablar till båda batterierna så långa kablar skall inte vara ett problem. Den klarar också av att underhållsladda bilbatteriet bakvägen när 230V är anslutet. Den gör det via sensekabeln. Jag kopplade min Büttner mellan bilbatteriet och CBE-centralen (=EBL), som har reläet inbyggd i centralen nu för tiden. Verkar fungera helt ok. Möjligen är spänningsindikeringen på manöverpanelen inte helt korrekt eftersom den mäter inne i centralen.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
CBE og Calira benytter en spenningsstyrt logikk. For disse ville jeg fjerne koblingen til startbatteri og la booster være alene som sammenkobling. Det en taper er lading av startbatteri når bobatteri er fullt og visning av spenning på startbatteriet. Har for cbe ikke funnet noen enkel måte å koble vekk sammenkoblings logikken.

Et alternativ kunne være å koble booster inn mellom startbatteri og ebl, men fortsatt mister en mye av funksjonaliteten både for ebl og booster - kablingen mellom bobatteri og ebl er gjerne tynnere og lengre enn hva booster liker.
Jag har min Votronic 1212-30 kopplad före EBL CBE,förlorar inga funktioner,laddar startbatteri och visar rätt spänning på bodel och bilbatteri.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bra, da har de 2 boostere også ladning begge veier. Det eneste som da vil vises feil ved seriekobling er bilbatteriets spenning både under kjøring og parkert, men når en vet det så betyr det mindre.
Hur menar du vid seriekoppling? min CBE panel visar rätt spänning på båda batterierna,har mätt direkt på batteriet, skiljer inget.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Nu har jag kopplat in boostern direkt på bodelsbatteriet med nya kablar och kabelskor Från startbatteridt till boostern är det nu 16 kvadrat enl. Rekommendation från Büttner Minuskablen har jag kopplat över min schunt. IMG_20201009_154746.jpg
Och så här blev resultatet. Det är jag nöjd med. Får ta och testa med inkoppling enl. bilden på sidan 15 om det fungerar lika bra.
Tack till Skalman och Knut för hjälpen.
Mvh Klas Nilsson
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du har ekstern shunt for strømmåling på din cbe ebl - om det er den du har tatt bilde av. Men på bildet er den merket B2 - er det 2 slike bokser? Nederste bildet viser og laderen fra 240V sammen med ven hvite boksen uten lokk - om jeg ikke tar helt feil.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du har ekstern shunt for strømmåling på din cbe ebl - om det er den du har tatt bilde av. Men på bildet er den merket B2 - er det 2 slike bokser? Nederste bildet viser og laderen fra 240V sammen med ven hvite boksen uten lokk - om jeg ikke tar helt feil.
Om Man tittar på tidigare foto (det första) så är den svarta lådan en solcellsregulator.
MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Nu har jag kopplat in boostern direkt på bodelsbatteriet med nya kablar och kabelskor Från startbatteridt till boostern är det nu 16 kvadrat enl. Rekommendation från Büttner Minuskablen har jag kopplat över min
Och så här blev resultatet. Det är jag nöjd med. Får ta och testa med inkoppling enl. bilden på sidan 15 om det fungerar lika bra.
Tack till Skalman och Knut för hjälpen.
Mvh Klas Nilsson
Hej
Vad bra att det fungerar.
En fundering som jag har är hur långa kablar har du monterat.
44A är ganska mycket.

Är kablarna väldigt långa kan 16 kvadrat vara på gränsen.
Det finns färdiga kablar med pressade kabelskor att köpa, ganska dyra.
Nu vet jag inte hur din booster fungerar.
Den borde fungera ungefär likadant som en CTEK250 delvis.
Din använder sig av D+, inte CTEK.

Det spänningsfall som eventuellt uppstår i matarledningen till boostern transformeras upp.
Lägre spänning i matarkabeln är lika med behov av eventuellt grövre kabel.

Åke
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Vad bra att det fungerar.
En fundering som jag har är hur långa kablar har du monterat.
44A är ganska mycket.

Är kablarna väldigt långa kan 16 kvadrat vara på gränsen.
Det finns färdiga kablar med pressade kabelskor att köpa, ganska dyra.
Nu vet jag inte hur din booster fungerar.
Den borde fungera ungefär likadant som en CTEK250 delvis.
Din använder sig av D+, inte CTEK.

Det spänningsfall som eventuellt uppstår i matarledningen till boostern transformeras upp.
Lägre spänning i matarkabeln är lika med behov av eventuellt grövre kabel.

Åke
Den typ av booster som används här kompenserar för spänningsfall,den mäter spänning både vid startbatteri och bodelsbatteri,16kvadrat klarar 45A utan problem.
 
Toppen