• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med antingen värmaren eller slangbrottsventilen??

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025
Vi har en Alde 3010 och en Truma DuoComfort L. De har suttit i bilen sedan den var ny, 2007 års modell. Kyl, spis, ugn och pannan går på gasol.
I går kväll lade all gasol av efter ett tag när vi startade pannan. Både kyl och spis hade funkat tidigare. Kyl och panna gick när bara varmvattnet var på men så fort cirkulationspumpen gick igång lade gasen av efter en kort stund.
Vi har kommit fram till att det är slangbrottsventilenventilen som stänger, tydligen tycker den att flödet blir för högt.
Har prövat med att ha endast pannan igång men det hjälper inte.
Med endast kyl och spis fungerar det.
Sitter problemet i pannan eller i Secumotionventilen:confused:
Tacksam för råd. I natt ska vi stå på el hos goda vänner.
Birgitta o Lars-Åke

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Problem med antingen värmaren eller slangbrottsventilen??

Det kan hända om inte "kranen" på gasolflaskan är helt öppen, då sjunker trycket i systemet och slangbrottsventilen kan slå ifrån.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har också haft problem vid plötsliga tryckfall i samband med att jag startat ugnen när flera plattor och kyl är igång. Gissar på slangbrottsventilen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Et par ekstra kontroller før pankken brer seg: er kranen på tuben helt åpen?
Hjalp ikke det så prøv en annen tub - lite gass igjen og ltt for mye butan i gasolen og du kan lett få denne feilen.

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Kranarna på tuberna är helt öppna. Problemet uppstod när vi körde på tankflaskan som har mindre än hälften kvar så där har Knut en poäng. Men sen bytte vi till kompositflaskan som är ny och inköpt på årsmötet. Det hjälpte inte.
Tyvärr

Toppen