• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med 220

JuHol

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2025
Hej fick ett problem idag när jag kopplade in 220. Inget ville fungera. Kylskåpet går inte igång. Jag får 220 att fungera genom min omvandlare. Fick fel cod W 45 H.
Är de någon som haft samma problem. Jag har en Knaus Van I 600 MG -15

F

Fd.16159

Guest
Hej fick ett problem idag när jag kopplade in 220. Inget ville fungera. Kylskåpet går inte igång. Jag får 220 att fungera genom min omvandlare. Fick fel cod W 45 H.
Är de någon som haft samma problem. Jag har en Knaus Van I 600 MG -15
Uppfattar det som att du har 220 i vägguttag och övrig utrustning i bilen när du kör omvandlare.
I så fall måste det finnas ett nätprioriterings relä som ska förhindra att landanslutning 220 och omvandlarens 220 sammankopplas.
Det reläet kan sitta inbyggt i omvandlaren eller vara separat monterat.
Krånglar det här reläet kan du få det fel du beskriver
Felkoden W 45 H är att 220 saknas

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Har det fungerat tidigare.
Har omkopplingen skett automatiskt mellan extern och intern el när du har anslutit 230V till bilen.
Vad har du för växelriktare/ omvandlare.
Inbyggt eller externt relä.

När du använder växelriktaren har du kollat att det inte är 230V i honkontakten på utsidan av bilen. Använd en multimeter.

Det var en tråd om något liknande som var allt annat än säker.
Hemmabygge.

Lägg gärna in lite bilder.

JuHol

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2025
Jag tror inte det har med värmaren att göra då ingen el fungerar om jag slår av omvandlaren. Kopplade nu på el med omvandlaren på som ganska snart satte igång fläkten och jag blev osäker över att köra elen genom den. Jag tror Moby Dick och Herbert är på rätt spår. Återkommer med bilder

JuHol

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2025
Här en bild på inverten och motsvarande på nätet. Tacksam för tips Till lösning av problemet. Kan jag köra laddning genom inverten utan att det uppstår problem?

Bilagor

• 21E51B28-ED8B-4B20-84E5-84296135DAD4.jpeg
    21E51B28-ED8B-4B20-84E5-84296135DAD4.jpeg
    540,1 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ingen som har ett tips?
Skull kunna tänka mig att det är prioritetsreläet som har slutat fungera. Det sitter tydligen inne i invertern ("NVS"). Om det eller dess drivkretsar inte funkar så kommer det inte att växla mellan inverter och yttre 230V på ett korrekt sätt. Skulle ju också kunna var ingången för yttre 230V som har lossnat (pluggen till höger om Shuko-uttaget).

MVH
Hans

Hanza

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2026
Ta ur båda 220 kontakterna på invertera. Sätt in sladden från fasta nätet, mät på inkommande sladd vid EBL, har du ström så borde felet finnas i EBL. Har du ingen ström vid EBL så finns felet mellan intaget och EBL. Tag av skyddet på säkring/jordfelsbrytare och mät på båda sidorna ( både in och ut ).

Toppen