• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med 12v försörjning från bodelen

F

F.d. 8538

Guest
Hej!

Jag har ett problem med 12v försörjningen från bodelsbatterierna. De är fulladdade - har kontrollerat med voltmeter och batteritest.

Kontrollpanelen, en CBE PC 250 EM, fungerar som den ska när motorn är på och generatorn levererar ström. Bodelsbatterierna, 2 st 100Ah, laddas. Alla 12v förbrukare fungerar.

När jag slagit av motorn kan jag inte slå på 12v systemet trots att bodelsbatterierna är fulladdade.

Är det någon som vet vad det kan finnas för orsak/orsaker till detta och hur det skall avhjälpas?

Nybörjare med huvudbry :confused:

Swerik :swoon:
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Problem med 12v försörjning från bodelen

1) Lita ALDRIG på en voltmeter för att kolla ett batteri. Det ska mätas under belastning.
En digital V-meter belastar batteriet med c:a 1 mA! Batteriet skrattar.

Du ska använda den "gaffelmätare" som batterihandlare borde ha. En belastning på c:a
10A får batteriet att visa vad det förmår. Annars kan du belasta batteriet med dina strål-
kastare, de borde ju dra "lite ström". Spänningen får sjunka "någon tiondels" Volt.
Annars har du laddningsproblem.

2) kolla ALLA säkringar och ge säkringshållarna lite fett för att slippa oxider.

Med lite logik och tanke så kommer du nog fram till vad som är fel.
Lycka till!
 
F

F.d. 8538

Guest
Sv: Problem med 12v försörjning från bodelen

Tack för svaret!

Jag har lyckats tolka de felmeddelanden som kontrollpanelen ger och de säger att bodelsbatterierna är urladdade och att det finns ett kommunikationsfel ( orsakas förhoppningsvis av tomma batterier ).
Jag tycker det är märkligt med tanke på att batterierna är nya och att samma kontrollpanel säger att de är fulla när generatorn driver 12v systemet. :msn_dontknow:

Det blir nu i första hand att ladda dem, hålla tummarna och trycka på 12v huvudströmbrytaren igen.:msn_idea:

Det är mycket att sätta sig in i i husbilslivet men det är det säkert värt!

Swerik

:mh4:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med 12v försörjning från bodelen

Panelet kan ha tatt seg en tur ut i skogen :D. Det er mulig at om du kobler fra minuskabelen fra begge batteriene venter ca. ett minutt og kobler på igjen at allt retter seg. Digital elektronikk som får litt lav drifts-spenning kan fort miste programmeringen og trenge en hard reset. Samme gjelder motor og andre smarte elektronikkbokser på bilen.

Et sidesprang er en Citroen C5 hvor sidevinduene ikke kunne lukkes helt, prøvde en på det så åpnet de seg fullt. Det gjorde de om det begynnte å regne også. Løsningen var en hard reset!
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Problem med 12v försörjning från bodelen

Hej.
Jag har en ford 2010 och idag när vi skulle ut över helgen visade det si att bodelsbatteriet var tomt, försökte att köra en runda men det hjälpte inte, tog då bort passagerar stolen och kopplade bort polerna på bodelsbatteriet, det visade sig att ingen ström gick till batteriet med motorn igång!
Någon som vet om det är så att bilens startbatteri laddas först och när det är fullt laddat så slår det över till bodelen? Försökte med kabel 220V och då laddades batteriet!
Kan där vara något relä so mslår över eller så?
Tacksam för svar!
janne66.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Problem med 12v försörjning från bodelen

Normalt är det kopplat så att ett kraftigt relä kopplar ihop batterierna (via en stor säkring) när motorn är igång. Detta relä kan sitta i EBL (elektronikblocket) eller separat i äldre bilar. Manöverspänningen till relät kommer från D+ på generatorn som bara har späning när generatorn snurrar.
Börja att leta rätt på den stora säkringen som kan sitta vid endera batteriet. 70-100A är troliga storleken. Säkringen kan gå om bodelsbatteriet är urladdat och startbatteriet välladdat eftersom förutom generatorströmmen så hjälper startbatteriet till att ladda bodelsbatteriet.
Är det inte stora säkringen så finns ofta en liten på ledningen mellan D+ och relät också.
// Göte J
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Problem med 12v försörjning från bodelen

Hej Göte.
Tack för svar!
Har idag haft av båda stolarna och under förarsätet satt det säkringar mellan 60-100Amp
men ingen av dom var trasiga, så nu återstår att hitta elektronikblocket, vet inte var det sitter kan det sitta ihop med säkringarna till bodelen?
Där måste ju va något som växlar mellan 220V och 12V laddning så jag tror att det reläet inte slår om, men det är ju inte lätt för en novis som jag att hitta det! Några förslag mer än de du nämnt?
//Janne.
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Problem med 12v försörjning från bodelen

Problemet är inte löst, men ser att det sitter två boxar vid sidan om elektronikboxen och i dom finns 1 5amp samt en 50 Amp säkring båda är hela, så jag vet inte hur jag skall gå vidare! Kanske det är verkstaden som gäller! Men jag är den typen som försöker att ordna allt själv!
Tacksam för fler tips!
//Janne.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Problem med 12v försörjning från bodelen

Jag har nog inte så mycket mer att komma med, annat än du borde leta upp Elektronikblocket (EBL) och tala om vad det heter så att man kan leta fram ett kopplingsschema och sedan mäta om D+ spänningen kommer fram dit eller ej.
// Göte J
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.955
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Problem med 12v försörjning från bodelen

Jag hade på min bil en stor 50Amp röd säkring alldeles vid startbatteriet som har gått sönder ibland när bodelsbatterierna varit mycket dåligt laddade och jag samtidigt har haft någon stoförbrukare på bobatteriet.
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Problem med 12v försörjning från bodelen

Hej där husbilsälskare!
Det ordnade sig, det var en säkring, det var jag som litade för mycket på instrumentet, tog en kabel och kopplade där säkringen sitter och fick full ladning omedelbart!
Mycket jobb för så lite, men jag har lärt bilens elsystem lite bättre nu!
Så tack för alla goda råd!
Husbilsklubben är helt underbar alla ställer upp när det verkligen behövs, hoppas jag kan hjälpa er någon gång!!!!!!!!!!!!:msn_drink:
 
Toppen