• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med 12 volts systemet

daniel1143

HBK Intresserad
Kommun
Helsingborg
Hejsan nu e jag i slutet på vår renovering av husbilen, kopplade in elen i dag, märkte att 12 volts systemet funkar bara när tändningen på bilen är på samt att bodelning batteriet inte laddar när bilen är igång, jag har en sådan här laddare. EBL Mod A910-SE.

LottaWille

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2025
Hej, när jag bytte batteri glömde jag minus-kabeln mellan boldels-batteriet och start-batteriet, kan det vara den? Skulle vara lite lättare att ge råd om du anger bil och år. Har du ett elschema? Lycka till William

LottaWille

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2025
Hej, oj det var inte lätt att hitta manual till din bil. men men, Bra att du kollat säkringen inne i EBL.
1. Spänning in från bodels-batteriet på baksidan av EBL.
2. Hur mycket ligger spänningen på (bör vara 12 - 13V) Funkar det när du har 230V inkopplat?
3. Brytaren på EBL är inte frånslagen?
4, Sitter alla kontaktdon på plats? (stick-kontakter)
5. När du aktiverar panelen hör du relä slår i EBL då?
6. Kan det vara frostvakten? Vilken omgivnings temp har du?
Lite att starta med, skickar med EBL-manual i fall du inte har den.
Lycka till, William

Bilagor

• Schaudt Elektroblock EBL 119.pdf
    367,3 KB · Visningar: 27

daniel1143

HBK Intresserad
Kommun
Helsingborg
Tack så väldigt mycket för dem här punkterna, ja den EBL jag har verkar vara lite av en snikvariant, ska jag vara helt ärlig så är det ett ombo av sladdar som jag måste försöka reda i ska börja göra detta i kväll, och återkommer när jag kollat lite närmare,

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Hejsan nu e jag i slutet på vår renovering av husbilen, kopplade in elen i dag, märkte att 12 volts systemet funkar bara när tändningen på bilen är på samt att bodelning batteriet inte laddar när bilen är igång, jag har en sådan här laddare. EBL Mod A910-SE.
Åk ut till billesholm mittemot lindells bil finns husbilsfirma som kan elnagh

Toppen