• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem 12 volt /220 volt

Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28907
Medlemskap
2024
Hej har en kompis som har en Burstner Aviano 684 års 2008 som fått problem att 12 volt funkar inte när dom fri campar men när dom står på 220 volt så funkar 12 volt .Bodels batteriet fulladdat, och inga säkringar som trasiga vad han kan se. Nån som har nån ide vad felet kan vara Mvh Kjell.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
När de står på el laddas ju batteriet hela tiden. Möjliga fel dåligt batteri för stor belastning t.ex kylskåpet ska ju ha omkopplaren i läge gas eller något annat som drar ut batteriet.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
545
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
De flesta HB har ju en Voltmeter på contollenheten i husdelen.
Med den kan du ju se om det finns ström i bodelsbatteriet.
Något system som stänger av vid underspänning vet jag inte om det förekommer i någon HB ?
Så felet bör vara hårt, dvs någon säkring eller lös sladd.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.813
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tog dom 1675:- utan att hitta felet. Det betyder ju att ju mindre man kan destå lättare är det att slippa undan problem, man säger bara att man inte kan och tar skapligt betalt ändå. Har man bilen inlämnad på en firma som är specialister på just de fordonen så skall de väl kunna laga alla fel särskilt om felet finns hela tiden och inte kommer smygande och är borta i långa stunder för då är det lite bekymmersamt...
Men det jag tänkte mest på är att när bilen står inkopplad på 230V så funkar 12V systemet. Det som vore intressant att veta då är om 12V systemet verkligen går på batteriet och laddas samtidigt, för det kan ju också vara så att laddaren funkar som en 230/12V trafo och försörjer 12V systemet, och batteriet fortfarande är bortkopplat från systemet.

En test kan vara att lossa batteripolerna och se om systemet har fungerande 12V när bilen är inkopplad på 230V med bobatteriet/batterierna bortkopplade. Beror lite på batteriladdarens konstruktion.

-Antingen finns det 12V i systemet för att laddaren ger ut 12V utan batteriavkänning, så det är laddaren ensam som ger 12V i bodelen utan hjälp av batteriet.

-Eller laddaren ger inte 12V utan att känna av batteriet, då är det hela lite mysko och borde bero på något relä/fel eller liknande.

-Man kan ju också koppla in bilen på 230V och då bör ju spänningen efter ett tag ligga på över 13.5V både om man mäter direkt på bobatteriet och någonstans i bodelens 12V system, och då vet man ju att det ändå hänger samman på något sätt.

-Eller också är det något annat fel :msn_wall:, det gäller bara att hitta det utan att ge upp.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.004
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
De flesta HB har ju en Voltmeter på contollenheten i husdelen.
Med den kan du ju se om det finns ström i bodelsbatteriet.
Något system som stänger av vid underspänning vet jag inte om det förekommer i någon HB ?
Så felet bör vara hårt, dvs någon säkring eller lös sladd.

Roysan
Schaudt har underspänningsskydd på sina EBL. Har för mig att den löser ut vid 11V
 
Toppen