• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Privat väg

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Hur tolkar man det?
Allra helst när den är samfälld!
Någon som kan ge en ledtråd.
Om där är uppsatt en skylt m. t.ex totalvikt 4 t, gäller den "alla" då?
"Eller" man kan tolka dylig skylt som "Hemmagjord"?
Mvh.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Privat väg

En privat enskild väg kan mycket väl vara samfälld, alltså typ vägförening eller vägsamfällighet. Om vägen har stats- och/eller kommunala bidrag har man inte rätt att stänga av den för obehöriga. Begränsade axeltryck/totalvikt är ganska vanligt på enskilda vägar pga av sämre bärighet allra helst under tjällossningen. Är väl inte säker på att skylten kan ge ett straff, men vad sjutton skall du trotsa skylten för, det finns ju anledning till att skylten är uppsatt. Om du kör sönder vägen kan du säkert bli skadeståndsskyldig.
För mig är det alltid enkelt att ta sådana beslut, tex hemmagjorda förbudskyltar för HB-parkering och sådana skyltar som du nämner, känner man sig inte välkommen till en sådan plats så väljer jag bort det alternativet, enkelt tycker jag.
Hälsn
Bertil

F

F.d. 53012

Guest

Väljer bort känner inte för att träffa inskränkta människor, sätt en bom också och lås in dom så blir det riktigt bra.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Väljer bort känner inte för att träffa inskränkta människor, sätt en bom också och lås in dom så blir det riktigt bra.

Tycker inte att det är så inskränkt att man begränsar vägslitaget på enskilda vägar, det är ju markägarna som står för kalaset och det kostar endel att underhålla. I så fall skall jag också känna mig inskränkt för jag stänger av en del av mina skogsvägar för tung trafik under tjällossningen. Normal underhållskostnad för en enskild väg är ca 10 000 kr per km och blir den sönderkörd vid en tjällossning kan det säkert bli det dubbla. Inskränkt eller ej får du bedöma men jag räknar mig inte bland dem. Ett annat skäl till begränsning är försäkringsfrågan. Kör du sönder din bil på en enskild väg pga eftersatt underhåll kan markägaren/vägföreningen bli skadeståndsskyldig, därför kanske en förbudsskylt för mycket än en för lite.
Hälsn
Bertil

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Bertil!
Kul höra, " du skriver" Kör du sönder din bil på en enskild väg pga eftersatt underhåll kan markägaren/vägföreningen bli skadeståndsskyldig, därför kanske en förbudsskylt för mycket än en för lite.
Nu till det svåra, gäller det all trafik?
Mvh.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Privat väg har INTE statsbidrag och kan regleras helt fritt av ägaren och bommas.
Enskildväg har statsbidrag och kan reglers under t.ex. tjällossning men skall då rapporters till vägverket. Den kan INTE bommas hur som helst.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Privat väg har INTE statsbidrag och kan regleras helt fritt av ägaren och bommas.
Enskildväg har statsbidrag och kan reglers under t.ex. tjällossning men skall då rapporters till vägverket. Den kan INTE bommas hur som helst.

Tja, enskilda vägar är ju också privata till skillnad från allmänna vägar, men rätt som du säger att vägar med bidrag från stat eller kommun inte får förbjudas för allmänheten. Restriktioner dock tillåtet precis som för allmänna vägar. Normalt så anmäler man inte en tillfällig restriktion till lst eller vägverk pga byråkrati. I dessa fall blir det inte självklart, men den som förstört vägen( tex timmerbilar) brukar ersätta utan knorr. Sunt bondförnuft och förhandling med respekt kommer man långt med. Vi har aldrig haft bekymmer i de två vägsamfälligheter jag är ordförande i utan allt löst sig på ett bra sätt.
Hälsn
Bertil

F

F.d. 10098

Guest

Begreppet privat väg är inte definierat i lagstiftningen. Där finns följande begrepp:
Sveriges vägnät består av cirka 9 850 mil statliga vägar, 4 100 mil kommunala gator och vägar och cirka 43 000 mil enskilda vägar. En stor andel av de enskilda vägarna är skogsbilvägar som i många fall inte är öppna för allmän motorfordonstrafik.

Cirka 7 700 mil enskilda vägar får statsbidrag. Sammanlagt är det cirka 23 000 väghållare som ansvarar för de enskilda vägarna.

Det är väghållaren som har det juridiska ansvaret för en enskild väg. Ibland är en eller flera markägare väghållare. Ibland fungerar organisationer som väghållare, exempelvis vägföreningar, vägsamfälligheter och samfällighetsföreningar.

I dagligt tal används begreppet privat väg främst om enskild väg utan bidrag och där en markägare är väghållare.

Allt man behöver veta finns på Trafikverkets hemsida!
Om enskilda vägar - Trafikverket
(F d ordförande i vägsamfällighet.)

Toppen