• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

privat husbilsköp prislista

togge

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
7397
Medlemskap
2025
Hej vart hittar man prislista för privat köp eller på firma
skall köpa en frankia A700 ED 2001 tack för svar

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: privat husbilsköp prislista

Det finns ingen annan lista mer än den du själv sammanställer. Marknaden är för liten i Sverige och dessutom verkar den modell du bestämt dig för inte vara speciellt vanlig.

Du måste Googla runt helt enkelt och även inkludera övriga länder i Europa. Det kanske kan ge dig en fingervisning om vad den bör kosta här hemma.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Vet i det i alla fall funnits en prislista. En husbilsförsäljare plockade upp en liten bok ur sitt skrivbord när jag ville få ett prisförslag på vår husbil. Detta är 3-4 år sedan.

Men jag vet inte om den finns kvar och om den är spridd utanför husbilsbranchen.

F

F.d. 53000

Guest

Prislista på begagnade husbilar finns naturligtvis ,det är nog bara handlare som har dessa, vill du ha en så får du nog stjäla en sådan Hälsningar Yngve:wideeyed:

Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Jag skapade en egen "prislista/prisbild" genom att under ca 1 års tid studera bla Blocket, Annonsbörsen, BytBil och Mobile.de mfl. (med reservation för felstavning)

Mycket antecknande och funderande på hur det fungerar - under året - och hur mycket det skiljer mellan Privat och HB-handlare.
Ofta har jag sett att privata försöker få/ta ut ~samma pris som HB-handlare.
Lycka till! :)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag är starkt tveksam till att det finns någon seriös branschlista värd namnet. Med de låga volymerna, mängden modeller och fåtal säljare det finns är det rimligen omöjligt att få fram något statistiskt vettigt underlag som kan användas till något som liknar de listor för vanliga bilar som finns. Någon måste ju samla in informationen och sammanställa den.

Möjligen en "vägvisande" snurra som grovt utgår ifrån nypris i Sverige där man sen drar av för mil och ålder. Troligen helt framtagen av säljaren eller generalagenten för bara det specifika märket.

Jag gissar och antar ju givetvis så det vore ju kul om någon som vet 100% säkert kan klargöra.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Delar din uppfattning! Fantasipriser gör ju att handlaren kan betala bra för inbyte.
Husbilsaffärer är nog som bilhandeln i allmänhet. man blir alltid mer eller mindre
lurad.

P

.PGS Hymer

Guest

Klart det finns en lista. Dom har alla handlare och går efter

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Vore kul om du kunde utveckla det lite. Har du sett den och vem tar fram den?
Menar du då en lista för alla husbilar precis som för bilar eller menar du vissa återförsäljares egna interna "listor" för egna märket?

P

.PGS Hymer

Guest

Vore kul om du kunde utveckla det lite. Har du sett den och vem tar fram den?
Menar du då en lista för alla husbilar precis som för bilar eller menar du vissa återförsäljares egna interna "listor" för egna märket?

Det finns en lista lik den som dom har för personbilar = kallad Grönlista

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det finns en lista lik den som dom har för personbilar = kallad Grönlista

Detta är ju jätteintressant.

Men jag måste fråga igen, har du sett listan och vem sammanställer den? Så hemligstämplad kan den ju inte vara så vissa har "hört" om den men ingen har sett den..

F

F.d. 18508

Guest

har oxå sett den för några år sedan när ja språkade med en handlare i upplands-väsby ,till och med din bil fanns med roger..

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ja det var sannerligen intressant.
MRF's listor som bilhandlarna använder sig av bygger ju på statistik på historiskt sålda bilar och vad handlarna rapporterat in att de köpt in och sålt dessa för.

För att detta skall fungera för husbilar måste det ju finnas en organisation som samlar in och sammanställer informationen och det måsta också vara praxis att de flesta handlarna rapporterar in vad de sålt och köpt alla de olika modellerna för. Vore kul att se lite statistik någonstans.

Det borde finnas någon medlem som vet vilken organisation som drar runt detta och hur det går till ?
Klart allmänbildande och det bör ju vara fler än jag som är nyfiken på hur branschen fungerar.. Om inte annat kanske det bli lättare att förstå den mystiska prissättningen ibland :confused:

J

Jarn

Guest

Jag har sett en sådan liten bok en gång, det var på 90 talet och då var det vad nybilspriset var på de olika husbilarna, både aktuellt år och ett antal år tidigare.
Detta som ett riktmärke för handlarna att kunna beräkna hur inbytespriset skulle bli.

Som vanligt så var det då "nakna" bilar dvs utam markiser, cykelhållare m.m.

Dessutom var det ett mycket begränsat urval av modeller fråm de större tillverkarna.

Detta upplägget kan ju ha ändrats till senare tid, det vet jag inte för jag har sedan inte sett en sådan lista.

F

F.d. 18508

Guest

handlaren höll till vid järnvägsstationen i upplands-väsby för några år sen iaf,han bör ju veta..

F

F.d. 5361

Guest

I Tyskland är det EurotaxSchwacke-Liste für Caravan & Reisemobile och kosta 360 EUR i år

Men priser bestämma internet med Mobile.de, Truckscout24.de , eBay och de stora husbilstidningar.

Mvh.

Norbert

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag har sett en sådan liten bok en gång, det var på 90 talet och då var det vad nybilspriset var på de olika husbilarna, både aktuellt år och ett antal år tidigare.
Detta som ett riktmärke för handlarna att kunna beräkna hur inbytespriset skulle bli.

Som vanligt så var det då "nakna" bilar dvs utam markiser, cykelhållare m.m.

Dessutom var det ett mycket begränsat urval av modeller fråm de större tillverkarna.

Detta upplägget kan ju ha ändrats till senare tid, det vet jag inte för jag har sedan inte sett en sådan lista.

Ja det är ju lite av en sån lista som jag nämnde tidigare. Det är ju då mer en sammanställning av bilar och dess nypris. En sån lista kanske finns fortfarande och är ju säkert också ett hyffsat hjälpmedel för handlarna. Den är ju även lätt att slänga ihop för branschen då den inte innehåller någon statistik eller något marknadsvärde på bilarna.

Eftersom jag är så förbenat nyfiken och älskar att grotta ner mig i skitsaker skall jag se om jag kan få fram något om det finns någon riktig lista idag med rekommenderade priser som man använder sig av.:cool:

F

F.d. 53000

Guest

Det är så att det finns en lista som det har skrivits om .Vi har en RC från 89 jag har varit på flera ställen och frågat .Företagen tar med en gång upp en lista ,vi ungefär samma värdering när de tittat på bilen.Vi skall inte byta men bara för att jag började skriva här så ville följa upp frågan.Hälsningar Yngve:wideeyed:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Fick lite info från Sveriges största och enda organisation som organiserar tillverkare, importörer och återförsäljare av husvagnar och husbilar i Sverige.

De har inte hört tals om att det skall finnas någon branschlista som visar någon form av beg marknadspriser. Det är absolut inget de arbetar med heller eller sammanställer åt sina medlemmar.
Det fanns enligt dem "någon" i skånetrakten som för 5-6 år sedan sammanställde något som kanske var i närheten. Vad den innehöll var osäkert. Det upphörde dock då han tyvärr inte längre finns bland oss..

Kan det vara denna gamla lista som kanske fortfarande används och som några här på forumet sett?

Toppen