• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Privat enkätundersökning

F

F.d. 5322

Guest
Vi sitter här - under altantaket - och undrar lite om hur ofta ni har er markis ute?
vi har haft vår ute en gång i år och har faktiskt inte sett många som har den ute. Den väger ju trots allt en del (30 kg?).

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Privat enkätundersökning

Vi tillhör nog också de som inte sliter på markisen. Det används mest om solen steker på kylskåpssidan:cool:

J

Jimbo

Guest

Så fort vi ställer upp och vädret tillåter vevas den ut =)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag brukar veva ut min markis en gång om året för att kolla skicket. Hittills har den varit OK. Eftersom jag inte har solskräck så har jag också funderat på att att ta bort den. Att jag inte har gjort det än beror ju på lagen om alltings jäklighet; tar jag bort den så uppstår givetvis strax därefter en situation där jag saknar den!

En anledning till att jag inte gärna använder markisen är den stora ytan på den. Alla som har seglat vet vilka krafter det finns i vinden. Jag skulle inte våga gå många meter från husbilen med markisen uppe. Rätt vad det är så kommer det en konstig vind någonstans ifrån och hugger tag i markisen och så är den dan förstörd.

Jappe

F

F.d. 52945

Guest

Lite beroende på hur länge vi skall stå på platsen och om det blåser m.m, den används inte på vintern iaf.

Pilot

Anita Anka

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022

Vi har nästan aldrig haft markisen ute, svårt när man fricampar mycket.
Med tanke på stor vikt så har vi ingen på nya bilen.
Vi får se hur det går, kanske kommer det på en i efterhand?
hälsningar Anita

F

F.d. 25023

Guest

Nästan aldrig, så nu monterade jag ner den.

Vikten var nu närmare 40 kg och vi släpar hellre något annat nyttigt
Med oss.

Mot solen har vi en parasoll, jättebra, flexibel, kan tas med till
Stranden vid behov, annars njuter vi av solen. Väger nästan ingenting.

Hälsning
Anita&jyrki

F

F.d. 53149

Guest

Under vår fyraveckorssemester, så hade vi markisen ute sammantaget ca 2 veckor
på olika ställplatser; hamnar, golfklubbar, campingar och på de ställen där det
tillåts (läs: känns okej).
Enligt instruktionen av markis, bör man inte ha den ute då det regnar (!)
och lite känsligt är det när det blåser.

Tycker nog det är okej med markisen,
då den ger en hemtrevlig känsla vid frukostbordet!

/Mariarne

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Inte när det regnar???
Då drar vi alltid ut vår markis dryga 30cm för att det inte ska forsa in vatten när vi öppnar dörren (Plåtisens enda nackdel?).
Nu på kroppkaketräffen var det annars nytt rekord - 2 dygn, främst beroende på att det inte blåste.
Av någon konstig anledning hamnar vi ofta på blåsiga ställen och då är det inte tal om någon markis!
/Brogu

T

Teddi

Guest

hej,,visst måste vi få använda våra markiser,,men så många gånger vi kallas för campare då,men, grejerna får ju inte rosta ihop:)

i många hamnar bl,annat finns ju inte utrymme,,men min privata uppfattning är där vi betalar för att stå skall vi få använda dom grejerna som hör åkandet till,,annars får dom sänka priset:)leg,,teddi medlem:D

MABOS

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2025

Hej !

Vad festligt att ni gör detta, vi köpte ny bil förra året i november o vi har aldrig använt den ännu, vet inte ens en gång vad det är för färg på den. På vår förra så använde vi den flitigt. Vi fricampar mest.
Bosse o Sussi

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

ofta ,bra om det småregnar man kan ha dörren öppen,samt skyddar för nedfall i glaset ,men man får inte glömma att den ska torka om den ska vara inrullad länge, risk för mögel annars

Senast ändrad:
Toppen