• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Prissättning av ställplatser?

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Prissättning av ställplatser?

Här på västkusten har priserna spårat ur, vi bryr oss inte ens om att fråga längre, det finns andra platser att stå på när det gäller en enkel övernattning.
I de kommuner där man fortfarande kan stå gratis t.ex Gullspång tackar vi för med att göra våra inköp där.

OBS. Jag menar inte att alla ställplatser skall vara gratis men det har blivit en trend att i övrigt tomma grusplaner utan någon form av service och där det i åratal stått enstaka övernattade HB plötsligt blir kallade ställplats med en avgift på 150-200 skr för en natt.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Ställplatspriser har diskuterats åtskilliga gånger på forumet. en del av oss är beredda att betala nästan vad som helst & andra vill ha gratis eller en mycket låg avgift. Likaså vill en del ha tillgång till alla tänkbara faciliteter medan andra nöjer sig med en plats att ställa HB'n. Vi kommer nog aldrig att bli överens om ett rimligt pris för en ställplats. Marknadskrafterna i form av tillgång & efterfrågan kommer att styra priset vilket nog är ganska bra. Blir det för dyrt så blir ställplatserna glest besatta eller tomma till förmån för billigare alternativ eller fricamping. Det är ju trots allt så att man oftast bara behöver en plats att övernatta på under sin resa & för min del är jag definitivt inte beredd att betala mer än max 100:- för en natts parkering.

Bennie

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Va? Skulle dom flesta båtklubbar vara stiftelser?
Dom flesta är väl antingen vanliga föreningar eller ekonomiska föreningar?

Du har så rätt så, Ideella föreningar skulle det stått! Måste ha varit en släng av Alzheimer light. Vad jag ville belysa är att Allmännyttiga båtklubbar inte är skyldiga att deklarera och betala in moms men börjar dom bedriva näringsverksamhet blir dom skattepliktiga och att priserna på ställplatser då kommer att öka.
/Åke

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Många båtklubbar är ekonomiska föreningar, framförallt de som bedriver gästhamnsverksamhet. Den verksamhet de då bedriver räknas som allmännyttig och föreningen ska redovisa moms och inkomsterna ska beskattas.

De båtklubbar som är aktuella i diskussionen beträffande ställplatsverksamhet är med största sannolikhet ekonomiska föreningar, så jag tror inte så mycket på ditt argument om anledningen till höjningar. Tror snarare att även båtklubbarna har upptäckt en ny mjölkkossa, och då gäller det givetvis att mjölka innan kon sinar...

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Många båtklubbar är ekonomiska föreningar, framförallt de som bedriver gästhamnsverksamhet. Den verksamhet de då bedriver räknas som allmännyttig och föreningen ska redovisa moms och inkomsterna ska beskattas.

De båtklubbar som är aktuella i diskussionen beträffande ställplatsverksamhet är med största sannolikhet ekonomiska föreningar, så jag tror inte så mycket på ditt argument om anledningen till höjningar. Tror snarare att även båtklubbarna har upptäckt en ny mjölkkossa, och då gäller det givetvis att mjölka innan kon sinar...

Länkar ett PM från Svenska Båtunionen från 2006 med råd till Båtklubbarna.
www.öbf.se/obf_rapporter/Batklubben_och_Skatteverket_PM.pdf
Allmännyttiga båtklubbar bedriver inte näringsverksamhet.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Här är en vanlig form för hur man driver en båtklubb. Man har dels en ekonomisk förening som sköter anläggning av nya bryggor, byggnader o.s.v. Som är momsredovisningsskyldiga. Sen driver man också en ideell förening, en båtklubb, som förvaltar anläggningen.

Anläggningen | Träslövsläges båtklubb

Jag vet att det förekommer den varianten du beskriver även i Stockholmsområdet men den vanligaste är att klubbarna är rent ideella. Det förekommer gränsfall mellan helt ideella som t.ex. Viggbyholms Båtklubb som är en av dom största i Stockholmsområdet med över 1000 båtar till klubbar där man köper sin båtplats och vidare till rena marinor. Jag håller med om att många båtklubbar troligen kommer utvidga sin verksamhet för att ta emot husbilar när man upptäcker att man kan tjäna pengar på det.

Toppen