• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Prissättning av ställplatser?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Askersunds kommunala ställplats vid småbåtshamnen är både bra och citynära. Askersund är sevärt dessutom kan man fika, gå på restaurang, mm! Vi var där nu 2014-06-09 och vi betalade då 160:-/natt exkl el, för elplatserna var taxan 200:-!

Gästbåtshamnen med el- och vattenservice fanns redan innan stpl kom till. Dagrum, duschar och toaletter har byggts ut-/resp moderniserats under senare år. Iofs saknade vi gråvattentömning som kunde vara bra för husbilar, alla nu befintliga faciliteter används även av gästbåtarna!

Därför, mot bakgrund av vårt besök på ställplatsen;
¤ Vi noterade att kommunen satt avgiften för husbilar till 160:-/natten, medan motsvarande avgift för båtturister "endast" är 140:-/natten (enl hamnens informationstavla)?
Husbilister får alltså inget extra utöver det som båtturister får. Om gråvattentömning för husbilar hade funnits så hade vi möjligen förstått en viss prisskillnad????
¤ Jag klagar inte över priset 160:-, det kan i sig vara skäligt!

Men mot ovanstående bakgrund vill jag kolla, hur ni husbilskollegor ser på att att vi husbilister ska betala 20:- mer för samma service än vad gästbåtar gör (till kommuner, Askersund i detta fall, hur är det fö på andra stpl runt om i landet, kommuner/privat)?

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025
Sv: Prissättning av ställplatser?

Askersunds kommunala ställplats vid småbåtshamnen är både bra och citynära. Askersund är sevärt dessutom kan man fika, gå på restaurang, mm! Vi var där nu 2014-06-09 och vi betalade då 160:-/natt exkl el, för elplatserna var taxan 200:-!

Gästbåtshamnen med el- och vattenservice fanns redan innan stpl kom till. Dagrum, duschar och toaletter har byggts ut-/resp moderniserats under senare år. Iofs saknade vi gråvattentömning som kunde vara bra för husbilar, alla nu befintliga faciliteter används även av gästbåtarna!

Därför, mot bakgrund av vårt besök på ställplatsen;
¤ Vi noterade att kommunen satt avgiften för husbilar till 160:-/natten, medan motsvarande avgift för båtturister "endast" är 140:-/natten (enl hamnens informationstavla)?
Husbilister får alltså inget extra utöver det som båtturister får. Om gråvattentömning för husbilar hade funnits så hade vi möjligen förstått en viss prisskillnad????
¤ Jag klagar inte över priset 160:-, det kan i sig vara skäligt!

Men mot ovanstående bakgrund vill jag kolla, hur ni husbilskollegor ser på att att vi husbilister ska betala 20:- mer för samma service än vad gästbåtar gör (till kommuner, Askersund i detta fall, hur är det fö på andra stpl runt om i landet, kommuner/privat)?

Tilläggas kan att säsongen för husbilar är längre än gästhamnsplatser och bryggor dyrare i underhåll än bilplatser, väljs korta avskrivningstider kan naturligtvis motsatsen påvisas. Skulle avgiften speglas av kostnaden för den som driver verksamheten skull båtplats vara dyrare än ställplats.
Fd hamnchef

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Det verkar vara en ganska allmän trend att priserna på ställplatser höjs med ca 20kr/år, på någon plats vi övernattade på förra sommaren gick snacket att husbilarna kommer ju ändå!

Visst är det bra för oss med husbil att många gästhamnar, båtklubbar välkomnar oss, men ska/kan det ske till vilket pris som helst?

Ibland får man känslan att det är vi som bekostar byggandet av mycket i hamnen bryggor, servicehus, spolplatta som även kan användas till gråvatten .m.m. detta är något som jag reagerar på.

Förhoppningsvis borde vi snart få en konkurrenssituation där vi får större valmöjlighet att välja, och att även de som driver platserna märker att de behöver anstränga sig för att få husbilar att komma dit.

//Tommy

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er markedseffekten som rår. Helt naturlig at et tas ut så stor avgift som kundene aksepterer. Er alle plasser besatte hele tiden så kan en tro det er rom for en høyere pris, fylles aldri alle plassene så er det tvilsomt om det går å øke prisene. Men dette er en krevende balansegang, en kan lett ødlegge sitt eget marked ved å gå over kundegruppens smerteterskel slik at en driver de over til konkurrentene. Har en først gjort dette tar det lang tid å rette opp skadene.

Så når en båthamn ikke klarer å fylle alle plasser så må en regne med at den allerede er kostbar nok for det kundegrunnlaget som er. Når samme sted har husbilsplasser som hele tiden er fullt besatte så er det naturlig å forsøke å dekke innkomsten den veien. Men når det totale antall gjestedøgn for småbåter stadig synker alle steder så burde det bli flere hamner som utnytter sine landområder til annen innkomst - husbil plasser.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

De flesta nöjesbåthamnar har nog sin största inkomst från fasta båtplatser, gästplatserna är nog ofta en nettokostnad om man ser det rent företagsekonomiskt. Husbilsplatserna blir ju då en möjlighet att förränta den investeringen lite bättre. När det gäller husbilsplatser finns ju risken att man möter konkurrensen med lyxigare platser, då får vi också en högre prisbild generellt. Jag för min del föredrar en enkel plats med lågt pris, före campingliknande platser med alla de faciliteter som redan finns i min husbil. :)

Marpetbo

HBK Medlem
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
12323
Medlemskap
2025

Du som står på en ställplats slipper ev arbetsdagar som dom flesta hamnar har samt att sitta nattvakt då kanske 20 kr extra inte är så mycket att klaga över.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tror en sammenligner prisene for gjesteplasser i hamnen med husbilsplasser og i begge tilfeller er det uten forpliktelser.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det verkar vara en ganska allmän trend att priserna på ställplatser höjs med ca 20kr/år, på någon plats vi övernattade på förra sommaren gick snacket att husbilarna kommer ju ändå!

Visst är det bra för oss med husbil att många gästhamnar, båtklubbar välkomnar oss, men ska/kan det ske till vilket pris som helst?

Ibland får man känslan att det är vi som bekostar byggandet av mycket i hamnen bryggor, servicehus, spolplatta som även kan användas till gråvatten .m.m. detta är något som jag reagerar på.

Förhoppningsvis borde vi snart få en konkurrenssituation där vi får större valmöjlighet att välja, och att även de som driver platserna märker att de behöver anstränga sig för att få husbilar att komma dit.

//Tommy
Spolplattan är tänkt för rengöring av sjögräs, alger och inte gråvatten, därifrån går det en ledning rakt ut i sjön utan någon som helst rening.
F.ö. fanns nog dom flesta båtklubbar långt innan det blev poppis med husbil.
Åke

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Spolplattan är tänkt för rengöring av sjögräs, alger och inte gråvatten, därifrån går det en ledning rakt ut i sjön utan någon som helst rening.
F.ö. fanns nog dom flesta båtklubbar långt innan det blev poppis med husbil.
Åke

Under många år har miljömedvetna båtklubbar inte skickat ut giftig bottenfärg direkt ut i sjön (gäller naturligtvis ej insjöar).

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Under många år har miljömedvetna båtklubbar inte skickat ut giftig bottenfärg direkt ut i sjön (gäller naturligtvis ej insjöar).

Dom båtklubbar jag känner till har inga reningsanläggningar som är kopplade till spolplattan enbart ett grovgaller där ev. färgrester stannar. Det finns miljömedvetna marinor som har sådana anläggningar men knappast mindre båtklubbar. I alla fall inte i mitt område. Gråvatten är ingenting man kan filtrera bort och därför kan det knappast vara lämpligt att släppa ut det i sjön anser jag. Jag har haft båtplats både i saltsjön och Mälaren och nog måste man måla botten med giftfärg där också så jag förstår inte varför insjöar skulle vara undantagna.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Det er markedseffekten som rår. Helt naturlig at et tas ut så stor avgift som kundene aksepterer. Er alle plasser besatte hele tiden så kan en tro det er rom for en høyere pris, fylles aldri alle plassene så er det tvilsomt om det går å øke prisene. Men dette er en krevende balansegang, en kan lett ødlegge sitt eget marked ved å gå over kundegruppens smerteterskel slik at en driver de over til konkurrentene. Har en først gjort dette tar det lang tid å rette opp skadene.

Så når en båthamn ikke klarer å fylle alle plasser så må en regne med at den allerede er kostbar nok for det kundegrunnlaget som er. Når samme sted har husbilsplasser som hele tiden er fullt besatte så er det naturlig å forsøke å dekke innkomsten den veien. Men når det totale antall gjestedøgn for småbåter stadig synker alle steder så burde det bli flere hamner som utnytter sine landområder til annen innkomst - husbil plasser.
Vi husbilister framför kanske lite väl ofta i olika sammanhang hur mycket vi tillför de orter dit vi kommer, tyvärr;

¤ så har man som följd av sådana uttalanden på vissa ställen utmed våra kuster fått intrycket, att "av husbilister kan man ta ut hur mycket som helst" de har ju råd (t.ex Östgötaskärgåden).
¤ map rubriken, vår erfarenhet/fråga gällde i grunden frågan om en kommuns olika pris för husbil resp båt för identiska tjänster 160:- resp 140:-/natt, i beskrivet fall ingen båtklubb inblandad med vakter, etc - dvs enbart Askersunds kommuns åtskillnad på sina olika besökare med husbil/båt).

Grundfrågan som jag la ut i inlägg 1, varför har en och samma organisation (kommunal/privat/klubb) "mage" att kalkylera med olika pris för i princip en identisk service och vad har ni kollegor för syn på det (hos just kommuner borde man kunna förvänta sig en mer "kvalificerad/rättvisande prissättning.

Tyskar som vi mött anser unisont att sk ställplatser i Sverige är "svindyra" och visst är det så jämfört med deras hemland! De anser också att många av våra campingplatser är "billiga" baserat på den service som erhålls där.

Vår egen erfarenhet av campingar är dock att även våra "billiga" campingar i många fall passat på att höja sina priser med 20-40:-/natt jfr med 2013. Kanske är det priserna på ställplatser som blivit prisledande av någon orsak?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Så lenge det ikke er tilstrekkelig mange ställplatser så fungerer tyvärr markedet slik det gjør. Det en får jobbe med nå er å få flere plasser, før elelr siden kommer markedet i balanse og de som er for dyre i sin loksjon tvinges til å redusere sine priser. Et virkelig fall i prisene får en ikke før det er en overetablering tilsvarende den en har opplevd med golfbaner.

Vi i husbilsklubben.se som en av Europas største interesseorganisasjoner for husbilsåkare kan være en stor påvirker på det lokale plan slik at det blir etablert mange flere plasser. Det er ikke store investeringen som skal til i føørste omgang om en har en slette som ikke utnyttes - noen skilt er allt i første omgang. En blyg liten avgift for å dekke vedlikehold av plassen kan og gi muligheter for forbedringer fremover.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Du som står på en ställplats slipper ev arbetsdagar som dom flesta hamnar har samt att sitta nattvakt då kanske 20 kr extra inte är så mycket att klaga över.

Detta har du nog missuppfattat. Priset för en båtplats betalas av de fasta ägarna till dessa årligen. Båtplatspriset vi pratar om är priset för en gästplats & dessa gäster har ingen skyldighet att medverka till aktiviteter i hamnområdet. En gästplats för båtar fungerar på samma som en ställplats, man stannar en eller flera nätter & sedan åker man vidare på sin resa.

Bennie

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja prissättningen/smärtgränsen på ställplatser verkar testas uppåt för varje år.
Nyligen var jag vid en småbåtshamn där de har fyra st. rätt stora grusplaner utan underhåll. Tre har de satt upp "hemgjorda" skyltar på med Husbils P förbjuden.
Den fjärde vildvuxna grusplanen med några trasiga lutande elstolpar kallar de för ställplats, Och för den har tidigare tagit 150:- plus 30:- för el. Redan det ligger över min prisgräns som jag har satt till max 120:- om platsen inte är så där extra jättegooo som bara några få platser är.

Men ok. jag tog med mig 150:- i fickan och gick för att betala i kiosken......

........."200:- om du inte skall ha el sa tösen glatt."

Neeej, redan 150:- för en ogräsbevuxen grusplan var för mycket, 200:- verkar inte vettigt, så jag får tacka för besväret, men jag åker vidare sa jag snällt och gick.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta :oops:. Men om tillräckligt många tackar för sig och åker vidare vid prissättningar som ligger över kvalitén på platsen så skulle nog priserna kunna hållas skapliga.
Kanske är jag snål, fast jag vill nog kalla det ekonomisk :p:. Men i vilket fall som helst vill jag inte känna mig upplurad även om jag har råd att betala, utan bara få lite valuta i förhållande till priset, även om jag är trött och helst vill stanna. Så ställplatsbesöken för min del kommer att minska betydligt, även fast de tidigare ändå kanske bara varit tre/fyra nätter av tio i genomsnitt.

Fyra km. längre bort finns en jättefin asfalts P plats gratis, trevlig omgivning med ett fik i närheten, det fick bli nattplats i stället.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

De platser som sommartid ofta upplåts till husbilar används vintertid till uppläggningsplats för båtar.
Att passa sin egen och andras båtar är väl ren "självbevarelsedrift" eller?

Nog tusan är bilarna ett bra tillskott för hamnarna oberoende av vem som är ägare.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Hej, ja prissättningen/smärtgränsen på ställplatser verkar testas uppåt för varje år.
Nyligen var jag vid en småbåtshamn där de har fyra st. rätt stora grusplaner utan underhåll. Tre har de satt upp "hemgjorda" skyltar på med Husbils P förbjuden.
Den fjärde vildvuxna grusplanen med några trasiga lutande elstolpar kallar de för ställplats, Och för den har tidigare tagit 150:- plus 30:- för el. Redan det ligger över min prisgräns som jag har satt till max 120:- om platsen inte är så där extra jättegooo som bara några få platser är.

Men ok. jag tog med mig 150:- i fickan och gick för att betala i kiosken......

........."200:- om du inte skall ha el sa tösen glatt."

Neeej, redan 150:- för en ogräsbevuxen grusplan var för mycket, 200:- verkar inte vettigt, så jag får tacka för besväret, men jag åker vidare sa jag snällt och gick.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta :oops:. Men om tillräckligt många tackar för sig och åker vidare vid prissättningar som ligger över kvalitén på platsen så skulle nog priserna kunna hållas skapliga.
Kanske är jag snål, fast jag vill nog kalla det ekonomisk :p:. Men i vilket fall som helst vill jag inte känna mig upplurad även om jag har råd att betala, utan bara få lite valuta i förhållande till priset, även om jag är trött och helst vill stanna. Så ställplatsbesöken för min del kommer att minska betydligt, även fast de tidigare ändå kanske bara varit tre/fyra nätter av tio i genomsnitt.

Fyra km. längre bort finns en jättefin asfalts P plats gratis, trevlig omgivning med ett fik i närheten, det fick bli nattplats i stället.

M.v.h. JANKRO.
varför inte åka till den platsen istället så hade du sluppit reta upp dig på priset.

mvhBertil

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Man blir lite betänksam när man jämför de svenska priserna med de tyska.
Vi stod i Hansastaden Tangermünde vid Elbe för 5 € inkl. el 10 A.

Visserligen kostade vattnet 1€ och toaletterna låg 2-300 meter bort.

image.jpg

Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jag tror att prissättningen av husbilsplatser kanske kommer att öka p.gr.av att båtklubbar för det mesta är stiftelser och inte momspliktiga. När dom blir det, blir det helt andra priser. En gästhamnsplats för båt på Bullandömarina i Stockholm kostar mellan 210 och 420 :- efter båtens bredd plus 50:- för el.
En husbilsplats kostar 210:- plus 50:- för el.
Bullandö Marina
Åke

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är ju upp till var o en hur mycket man är beredd att betala för en natt.
Vi som har allt med oss och inte använder el, behöver bara en parkeringsplats. Ta Gullspång som exempel.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

varför inte åka till den platsen istället så hade du sluppit reta upp dig på priset.

mvhBertil
-------------------------------------------------------------------------------------
Av flera anledningar faktiskt.

Jag hade nog en förhoppning om att priset i alla fall låg kvar på 150:- som det stog i tidningen med ställplatser, och jag var trött, samt ett TV program som jag ville se började om tio minuter.
Omvägen för besöket var ca. 200 meter då jag ändå åkte förbi. Vägen till P platsen blev en omväg på 8km. i stället.
Dessutom retade jag inte upp mig på priset, för det är ingen idé, jag tyckte bara att det var för dyrt.
Så enkelt var det :).

M. mycket v.h. JANKRO.

Toppen