• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Priset på CTEK MSX 25

S

StorDansk

Guest
Tänker byta upp mig till en potentare laddare, i bilen sitter S250 dual,
2x95Ah AGM från VARTA, som underhållsladdning har jag också en msx 7.0 även den från CTEK,
snubblade idag över denna hos ett företag som kallar sig Lantbutiken 2,069pix måste vara billigt?
Har någon handlat där, erfaranhet?
Conrad som ju ska vara en uppstickare vad gäller pris tar 2,500:-

CTEK BATTERILADDARE MXS 25 , 12 VOLT

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Sv: Priset på CTEK MSX 25

Har köpt en annan CTEK-produkt (250Dual) från en annan internetbutik - Lantliv i Kuggeboda.
Ser att den laddare du söker verkar kosta 1836:- där (med fri frakt!)
Leta - Lantliv i Kuggeboda

Det jag köpte förra våren levererades snabbt och billigt utan problem.

PS. Upptäckte just nu att priserna på hemsidan var exkl moms. Korrekt pris ovan blir då 2295:-

S

StorDansk

Guest

Finn, om du kan tänka dig en M300 istället så har Hjertmans ett hyggligt pris på den just nu: Batteriladdare CTEK M300

mvh jocke

Tjena Jocke, fördel, nackdel? Vad är skillnaden?
Anledning att jag frågar är att jag begriper för lite
i ämnet, båda ger ju 25 amp. och ser ut att ha samma rekond möjligheter,
så erfarenhet är välkommen, har fn. 2x95Ah, men det kan ju bli mera
i framtiden, Jappe har ju startat en tävling om Amperetimmar :)

Hälsningar Finn

F

F.d. 14324

Guest

Jag har fått uppfattningen att det är detaljer som skiljer dem åt och att de i stort presterar lika.

M 300
MXS 25

Skillnader jag får fram,
M300 levereras med ringkabelskor på sladdarna och MXS25 har klammor.
Ska man installera laddaren (mer eller mindre) permanent i husbilen föredrar jag fasta ringkabelskor före klammor, klipper man av sladden och byter kabelskon så kan det påverka garantin.

M300 har ett nattläge som göra att laddaren minskar i kapacitet och dess kylfläkt ska då gå på lägre varv och uppföra sig tystare, jag har den och jag har aldrig nyttjat nattläget. Har man placerat laddaren bredvid kudden kanske det är en bra funktion.

MXS25 har ett supply-läge på 13,5 volt, det har inte M300.
M300:an är tre hekto tyngre än MX25, varför vet jag inte men det kan vara sladdarna som gör den skillnaden, de är ganska långa.

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53150

Guest

Jag har fått uppfattningen att det är detaljer som skiljer dem åt och att de i stort presterar lika.

M 300
MXS 25

Skillnader jag får fram,
M300 levereras med ringkabelskor på sladdarna och MXS25 har klammor.
Ska man installera laddaren (mer eller mindre) permanent i husbilen föredrar jag fasta ringkabelskor före klammor, klipper man av sladden och byter kabelskon så kan det påverka garantin.

M300 har ett nattläge som göra att laddaren minskar i kapacitet och dess kylfläkt ska då gå på lägre varv och uppföra sig tystare, jag har den och jag har aldrig nyttjat nattläget. Har man placerat laddaren bredvid kudden kanske det är en bra funktion.

MXS25 har ett supply-läge på 13,5 volt, det har inte M300.
M300:an är tre hekto tyngre än MX25, varför vet jag inte men det kan vara sladdarna som gör den skillnaden, de är ganska långa.

mvh jocke

Det stämmer att det är ungefär samma laddare, med skillnaden att det är kylfläkt, längre kablar och inget supplyläge i M300:an.

Ringkabelskor finns som tillbehör och byts med en snabbkontakt, de finns i storlekarna 6, 8 och 10 mm:
Comfort Connect Eyelet M6

Mvh
Micke / 1 & Annat
http://www.husbilsklubben.se/forums/t84568/

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Tror att om du har mx25 så kan man köpa M300 för att fördubbla laddningen. Var i kontakt med Ctek för några år sedan då fick jag de uppgifterna. Skall man koppla ihop 2 st så tag kontakt med Ctek så att ni får rätt laddare för det. Jag har aldrig läst på Cteks hemsida att det går att koppla ihop 2 laddare. Läste det i en tidning och kontaktade Ctek för info. Vet inte varför dom inte skriver om den möjligheten
Ha det

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Här är mejlet från Ctek
Hej

Det stämmer. Koppla båda laddarna på batteriet så har du 50A laddning. Laddaren heter MXS 25 och du finner dem hos Mekonomen, MECA, Autoexperten med flera.

Med vänliga hälsningar

Pierre Löfgren

CTEK SWEDEN AB | ROSTUGNSVÄGEN 3, SE-776 70 VIKMANSHYTTAN, SWEDEN
PHONE: +46 225 351 80FAX: +46 225 351 95 | WEB: www.ctek.com
EMAIL: info@ctek.com

THE SMARTEST BATTERY CHARGERS IN THE WORLD!

ÖVRIGT (INFO@CTEK.COM)
Tack för ditt mail!
DITT MEDDELANDE TILL CTEK
Hade tänkt att skaffa en 50A laddare till min stora batteribank i husbilen. Har tidigare sett att man kunde köpa en 25A laddare och sedan komplettera med en till laddare och tillsammans skulle de ladda 50A

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025

Jo, laddningen går faktiskt mycket bra, det är ju ytterst sällan eller aldrig som batterierna är helt urladdade. 14,7 Volt är det som gäller för optimal laddning/nyttjande av AGM batterier.

Toppen