• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Priser på reservdelar/tillbehör

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025
Den ibland orimliga prissättningen på reservdelar har varit uppe i flera trådar.
Naturligtvis har de små serierna till husbil sin betydelse som man måste räkna med, men ändå....
Jag har letat efter en ny bottenventil med vattenlås till disklådan. Det vi har nu är av fabrikat SMEV med 58 mm hål i disklådan. Helst skulle jag vilja ha en "riktig" bottenventil, inte som nu av plast. Det verkar vara omöjligt att hitta något som passar, så jag får nöja mig med att byta till original. Det vi har är kromat, men det släpper flagor och blir bara fult.
Jag fick en prisuppgift av en Carthagohandlare på c:a 460 kr om jag minns rätt.Ganska dyrt tyckte jag. Jag fick även veta att Adria och Kabe använder sig av SMEV. Då begärde jag prisuppgift av den lokala Adria-handlaren på ett vattenlås.
Jag fick svar idag, 276 kr. Det lät mer rimligt, så ett sådant får det bli. Det är lite intressant hur olika tillverkare sätter så olika priser på grejer från samma tillverkare,

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Priser på reservdelar/tillbehör

Det råder fri prissättning och det finns tydligen vissa handlare som kan ta ut ett högre pris och nöjer sig med en lägre försäljningsvolym medan andra kanske vill sälja fler till ett lägre pris.

De senare kanske har filosofin att en större volym i merförsäljningen ger fler kundbesök vilket i sin tur bygger upp en kundrelation vilket kan komma till gagn när kunden så småningom skall byta bil.

Det kan ju också vara olika inköpskanaler som ger olika inköpspriser. Samma fenomen syns även i databranschen där tillbehören/reservdelarna kan ha stora prisskillnader för samma produkt.

F

F.d. 50064

Guest

Hej
Jag brukar försöka bygga om så att vanliga vvs grejor passar.
t.ex. kan du skära upp hålet i vasken sedan köpa en vanlig botten ventil
sedan reducera den så det passar med anslutningarna. du hamnar på 200:-
Jag plockade ur vår panna bytte lite nya slangar och ren görning efter 10 år
för den inte ville vara med riktig. Skulle servas till en bra peng egentligen.
Ofta blir det bättre om man bygger om lite själv,inte alltid men ofta.:yes:

S

scania4

Guest

Det kanske är så att det inte "får" vara billigt på en Carthago. Det är som med prissättningen Vw kontra Audi. Samma del i Audi förpackning mycket dyrare. Det ska vara "finare". Eftersom som gått på det o har en Audi, är det väl bara att konstatera att man är " den femte 0:an" som Ove säger filmen

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Till scania4:
Den tanken har slagit mig också, och jag tror som du att det är en del av förklaringen. Det är väldigt stor prisskillnad. Jag skulle ha begärt prisuppgift från Kabe också för skojs skull.

Till anton53:
Min tanke var att passa på att byta genomföringen i tanken från 3/4 tum till 1 tum. Därefter dra ny 1 tum slang upp till disklådan och montera ny bottenventil. Det sprack ganska omgående.
Genomföringen är inget stort problem. Byta slang däremot verkar svårare. Bilen är väldigt fint byggd, inget löst här inte. Slangen är snyggt klamrad hela vägen i dubbelgolvet. Det blir inte lätt att komma åt för att byta. Jag antar att allt förmonteras innan dubbelgolvet byggs färdigt.
Jag har inte gett upp helt än, vi får se när det blir lite varmare om jag ger mig på det. Originalventilen har en förminskning till 3/4 tum. Tar jag bort den passar 1 tum. Ta upp hålet är jag nog inte kapabel till, även om jag brukar ge mig på det mesta. Jag har nog varken verktyg eller kunskap för att få det bra. Dessutom är det en försänkning i plåten närmast bottenventilen. Den kanske inte behövs, annars får jag nog problem. En lockande tanke du kom med i alla fall.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej! Kolla med Bisk Husbilar, där köpte jag en ny bottenvetil till en husvagn för många år sedan. Har inte dom kolla på Hiltmans Industriprodukter.
OBS jag har inget samröre med nämnda firmor.

Hälsningar Sanddammaren

Toppen