• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Priser konkurs marginaler

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Med tanke på trådar om konkurs , prutning , inköp i Tyskland och höga inbytespriser på husbilar ställer jag följande fråga.

Hur ser affären ut för en husbilsfirma som säljer en nybil för 900000 kr och tar ett inbyte för 300000.

Vad har firman köpt den nya för , hur mycket vinst har man. Vad måste man sälja den gamla för?

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025
Sv: Priser konkurs marginaler

Vad de har för marginal på nybilen
vet jag inte,men jag tror inte att de vill sälja den inbytta utan en skaplig vinst, då de ju har en del kostnader innan den kan säljas vidare. Dessutom måste de sannolikt lämna en viss tids garanti, vilket också kan medföra kostnader.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Eftersom en del övervärderar inbyter så till den milda graden att de riskerar företaget så borde man ha en stor marginal på den nya bilen.

Kunskap är makt , vi får se vad tråden ger.

När Svensken köper i Tyskland så har ju handlaren även där marginaler.....men han slipper ju i de flesta fall ta inbytet.

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024

Vad jag hört har de cirka 18% på en ny bil och vill ha cirka 30% på begagnat
Detta är inte bekräftat av någon husbilshandlare utan de uppgifter har jag hört från annat håll

P-O

ArneF

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2025

Vi köpte förra året vår nya husbil 21 % billigare i Tyskland (inkl svensk moms) än en likadan bil köpt i Sverige. Så den svenske återförsäljarens marginal torde vara betydligt över de 18% som angavs ovan, då den tyske åf också måste ha sina marginaler.

F

F.d. 30632

Guest

Marginalerna kan vara olika för tyska och svenska handlare. Det handlar ju om volymen också, det säljs nog mer i Tyskland.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

När jag bytt bil på senare år har påslaget på min inbytta bil varit runt 15% ovanpå mitt inbytespris. Rätt skäligt tycker jag.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

I mitt exempel på inbyte för 300000 kr skulle ge ett nytt utpris för 345000kr.

Handlaren har kapitalkostnad , reperations/rekonditions kostnader och därefter
kostnad för garanti.

Toppen