F
F.d. 55383
Guest
Pris på en ny husbil
Att priset kan variera så mycket på husbilar beror mest på trogna kunder till märken. Vissa återförsäljare vill tjäna mycket mera än de andra. Så länge är ingen konkurrens blir det dyrt, fruktansvärt dyrt ibland. Det är nog mycket snack när vissa påstår att de har så låga marginaler.
Tillverkarna vill hävda att deras bilar har högre kvalitet än andras och därför är dem dyrare. Men det stämmer inte riktigt. Oftast är märkesfixering, planlösning och första intryck som avgör valet för köparen.
Det finns inte så många alternativ till grundchassi. Flera av dem tillverkas av IVECO och sätts olika märke på. Några av husbilstillverkarna envisas med att bygga sina lådor på gamla smala chassi (som från början byggdes för transportbilar) trots att det finns nya breda sådana till möjlighet att välja. De är betydligt stabilare än de gamla. Men då måste man rita om och ställa om produktionen, vilket kan dröja länge, alldeles för länge. Det handlar om pengar. Så länge kunderna köper gammalt, varför skall man investera i onödan? Och det går väldigt trögt att ändra på det. En sådan enkel sak t.ex. när jag föreslagit för tillverkaren att byta till endast LED lampor var svaret att det blir för dyrt. Vilket snack?!
De som ritar och bestämmer över reglerna kring husbilar/husvagnar verkar inte använda dessa själva.
Det finns en hel del frågor kring husbilar:
1. Varför har man de gällande viktgränserna? Vem hittade på dem? Bilar byggs med utrustning så att max gränsen går så nära det tillåtna att man får köra med lite soppa, lite vatten lite bagage eller lämna kvar hemma någon för att inte riskera dryga böter. Det är helt idiotiskt!
2. Varför kan man inte förse bilar med för vikten anpassade framfjädrar? Som det är idag sjunker de ihop kort efter att garantin har gått ut.
3. När man kör en bil med 3500 kg då räcker ett körkort som man skaffat till en liten bil, även om man är gammal och orörlig med dålig syn och långa reaktionstider. Där är det inget krav på mer kunnande. Kör man en bil som väger 3501 Kg och skaffat sitt körkort efter 1 juli 1996 då skall man ha C kort. De som har skaffat körkort efter det datumet är nämligen såååå okunniga att de inte får köra tyngre bilar än 3500 Kg. Har man däremot skaffat körkort före det magiska datumet?! Då kan man köra i princip hur tungt åbäke som helst, helt lagligt, utan krav på kunskap. Det hela bygger på att nitiska poliser skall kunna bötfälla och förstöra glädjen för en. Det kan inte finnas någon annan anledning till det. Samma sak gäller för fartbegränsning. Med en bil som väger 3500 Kg får man köra enligt gällande skyltar, medan med bil som väger ett kilo mer hamnar man i en helt annan division med tillhörande regler. Men hoppas att det blir ändring på detta inom kort.
4. Gasolen. Det är ingen som visar intresse för att göra något åt den föråldrade synen på gashanteringen. Att man har lösa gasoltuber i husvagnar kan ha sina naturliga orsaker. Men INTE i husbilar!!!! Med husbil kör man till ett ställe och byter tub (oftast fruktansvärt dyrt) och får böka med bytet vid macken, kanske i regn och rusk och stress. Husvagnar står ofta uppställda på camping eller någon tomt där man kan hålla på med bytet när man har tid och lust med det. Gasoltubernas gummipackningar är helt värdelösa, de är som gjorda för att de skall gå sönder. Det är ofattbart att packningar för riktigt höga tryck håller år efter år medan till lågtrycksgasolen skall man ha gummipackning!!!??? med otympliga monteringsdetaljer. Vi borde KRÄVA fastmonterade gastank helst med biogas som är inte giftig, billig, miljövänlig etc. Då skulle man kunna slippa konka på och byta halvtomma flaskor.
5. Det finns inte någon rimlig orsak till att ha annat drivmedel än diesel till moderna husbilar och tyngre fordon. Har man väl diesel i tanken borde man lika gärna kunna använda dieseldrivna spis, kylskåp och värme. Diesel kan man tanka var som helst i världen, så skulle man slippa även det bekymret att varje land använder olika typ av gas och olika typ av koppling.
6. Varför byggs husbilar med små, små lastluckor som man har väldigt svårt att plocka in och ur sina prylar?
7. När du beställer ny husbil se till att den har den starkaste motor med automat växel. (T.ex. Confortmatic det är FIATs lösning på lådan där man kan välja själv om manuell/automat läge) den är visserligen lite dyrare men den är värt pengarna!!!! Körningen blir en riktig glädje. Man kan ägna mer av sin tid åt att njuta av naturen. Det är därför man har skaffat sig husbil. Det är väl själva resandet som är meningen, eller hur????
Stefan
Att priset kan variera så mycket på husbilar beror mest på trogna kunder till märken. Vissa återförsäljare vill tjäna mycket mera än de andra. Så länge är ingen konkurrens blir det dyrt, fruktansvärt dyrt ibland. Det är nog mycket snack när vissa påstår att de har så låga marginaler.
Tillverkarna vill hävda att deras bilar har högre kvalitet än andras och därför är dem dyrare. Men det stämmer inte riktigt. Oftast är märkesfixering, planlösning och första intryck som avgör valet för köparen.
Det finns inte så många alternativ till grundchassi. Flera av dem tillverkas av IVECO och sätts olika märke på. Några av husbilstillverkarna envisas med att bygga sina lådor på gamla smala chassi (som från början byggdes för transportbilar) trots att det finns nya breda sådana till möjlighet att välja. De är betydligt stabilare än de gamla. Men då måste man rita om och ställa om produktionen, vilket kan dröja länge, alldeles för länge. Det handlar om pengar. Så länge kunderna köper gammalt, varför skall man investera i onödan? Och det går väldigt trögt att ändra på det. En sådan enkel sak t.ex. när jag föreslagit för tillverkaren att byta till endast LED lampor var svaret att det blir för dyrt. Vilket snack?!
De som ritar och bestämmer över reglerna kring husbilar/husvagnar verkar inte använda dessa själva.
Det finns en hel del frågor kring husbilar:
1. Varför har man de gällande viktgränserna? Vem hittade på dem? Bilar byggs med utrustning så att max gränsen går så nära det tillåtna att man får köra med lite soppa, lite vatten lite bagage eller lämna kvar hemma någon för att inte riskera dryga böter. Det är helt idiotiskt!
2. Varför kan man inte förse bilar med för vikten anpassade framfjädrar? Som det är idag sjunker de ihop kort efter att garantin har gått ut.
3. När man kör en bil med 3500 kg då räcker ett körkort som man skaffat till en liten bil, även om man är gammal och orörlig med dålig syn och långa reaktionstider. Där är det inget krav på mer kunnande. Kör man en bil som väger 3501 Kg och skaffat sitt körkort efter 1 juli 1996 då skall man ha C kort. De som har skaffat körkort efter det datumet är nämligen såååå okunniga att de inte får köra tyngre bilar än 3500 Kg. Har man däremot skaffat körkort före det magiska datumet?! Då kan man köra i princip hur tungt åbäke som helst, helt lagligt, utan krav på kunskap. Det hela bygger på att nitiska poliser skall kunna bötfälla och förstöra glädjen för en. Det kan inte finnas någon annan anledning till det. Samma sak gäller för fartbegränsning. Med en bil som väger 3500 Kg får man köra enligt gällande skyltar, medan med bil som väger ett kilo mer hamnar man i en helt annan division med tillhörande regler. Men hoppas att det blir ändring på detta inom kort.
4. Gasolen. Det är ingen som visar intresse för att göra något åt den föråldrade synen på gashanteringen. Att man har lösa gasoltuber i husvagnar kan ha sina naturliga orsaker. Men INTE i husbilar!!!! Med husbil kör man till ett ställe och byter tub (oftast fruktansvärt dyrt) och får böka med bytet vid macken, kanske i regn och rusk och stress. Husvagnar står ofta uppställda på camping eller någon tomt där man kan hålla på med bytet när man har tid och lust med det. Gasoltubernas gummipackningar är helt värdelösa, de är som gjorda för att de skall gå sönder. Det är ofattbart att packningar för riktigt höga tryck håller år efter år medan till lågtrycksgasolen skall man ha gummipackning!!!??? med otympliga monteringsdetaljer. Vi borde KRÄVA fastmonterade gastank helst med biogas som är inte giftig, billig, miljövänlig etc. Då skulle man kunna slippa konka på och byta halvtomma flaskor.
5. Det finns inte någon rimlig orsak till att ha annat drivmedel än diesel till moderna husbilar och tyngre fordon. Har man väl diesel i tanken borde man lika gärna kunna använda dieseldrivna spis, kylskåp och värme. Diesel kan man tanka var som helst i världen, så skulle man slippa även det bekymret att varje land använder olika typ av gas och olika typ av koppling.
6. Varför byggs husbilar med små, små lastluckor som man har väldigt svårt att plocka in och ur sina prylar?
7. När du beställer ny husbil se till att den har den starkaste motor med automat växel. (T.ex. Confortmatic det är FIATs lösning på lådan där man kan välja själv om manuell/automat läge) den är visserligen lite dyrare men den är värt pengarna!!!! Körningen blir en riktig glädje. Man kan ägna mer av sin tid åt att njuta av naturen. Det är därför man har skaffat sig husbil. Det är väl själva resandet som är meningen, eller hur????
Stefan