• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prickar i tak

Husbilarn80

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Örebro
HBK-Nr
39581
Medlemskap
2024
Husbilen är nu hemma efter vinterförvaring i välventilerad lada. Allt känns fräscht, rent och luktar bra efter en snabb genomgång av bilen.

Börjar med att tvätta av den med vatten och milt schampo. Blir ren och fin utvändigt.

När bilen har torkat upp ska jag åter öppna alla fönster och takluckor. Då ser jag dessa gråa, blyertsfärgade små prickar runt ena takluckan. (Obehagskänsla att det skulle kunna vara mögel!).

Jag lossar på ramen runt luckan och inspekterar efter bästa förmåga. De tak-träskivor man kan se genom skarven i luckgenomföringen ser torra och fina ut. Taket inifrån känns också hårt och torrt.

Jag har därefter försökt att få bort prickarna. Först med såpa, sen med bikarbonat. Till slut testade jag med klorin. Men prickarna sitter som berget och går inte att få bort.

Är det någon här som kan ha en aning om vad detta kan vara? Någon som kanske varit med om liknande ”symptom ”?

Nästa plan är att åka förbi nån husbilsverkstad för en närmare inspektion. Men intressant även om någon här kan komma med idéer.
 

Bilagor

  • IMG_8914.jpeg
    IMG_8914.jpeg
    2,6 MB · Visningar: 132
  • IMG_8915.jpeg
    IMG_8915.jpeg
    2,8 MB · Visningar: 128
  • IMG_8913.jpeg
    IMG_8913.jpeg
    3,2 MB · Visningar: 143
  • IMG_8912.jpeg
    IMG_8912.jpeg
    2,8 MB · Visningar: 137
  • IMG_8911.jpeg
    IMG_8911.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 144

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.741
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi har haft liknande svarta prickar i taket. Det har varit flugskit och lätt att ta bort när det är nyskitet. Men efter att har suttit där ett bra tag så går det knappast att få bort. Det är vår erfarenhet av dessa prickar.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.188
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har också sett liknande fläckar i tak, men i lägenheter där det varit många flugor. Då har det rört sig om lägenheter där det förekommit nedbrytning av biologiskt material, för att uttrycka det försiktigt. I det här fallet torde just denna orsak vara utesluten. Skulle man inte istället kunna tänka sig att fläckarna kommer av kondensdroppar där mögel sedan har bildats.
 

Husbilarn80

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Örebro
HBK-Nr
39581
Medlemskap
2024
Jag har också sett liknande fläckar i tak, men i lägenheter där det varit många flugor. Då har det rört sig om lägenheter där det förekommit nedbrytning av biologiskt material, för att uttrycka det försiktigt. I det här fallet torde just denna orsak vara utesluten. Skulle man inte istället kunna tänka sig att fläckarna kommer av kondensdroppar där mögel sedan har bildats.
Aj då. Låter inte bra. Om så skulle vara fallet. Men borde inte mögelfläckarna gå att tvätta bort?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.979
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ser ju ut som mögel, svartmögel. Klorin biter inte på detta. Testa med ättikssprit, 12%, en del ättika blandat med 2 delar ljummet vatten. Spraya eller badda på med trasa och torka av. Om det inte tar tillräckligt testa en del ättika blandat med en del vatten.
Jag skulle först testa på ett mycket litet, helst undanskymt område, för att se att det verkar och att materialet inte tar någon skada av behandlingen.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har varit med om detta på vanliga personbilar som vinterförvarats. Klädsel och inredning har blivit prickig av mögel trots att bilen varit torr och stått inomhus....Men det går att få bort. Bikarbonat funkar och även Wanish men det är väl mera för textilier.
 
Toppen