• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Preem diesel

F

F.d. 4610

Guest
Hej!

Finns det någon som har erfarenhet av det nya dieselbränslet som Preem gör reklam för?

Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Under markisen

Jag har tankat ganska mycke Preem diesel,och det har funkat bra, men lite mindre efekt än i EU diesel som sälgs utomlands.
Du måste nog byta rubrik på tråden, om du ska få bra svar, exvis Preem diesel
Bosse B

Senast ändrad:
F

F.d. 3748

Guest
Sv: Preem diesel

Som f.d medarbetare inom Preem har jag fått följande svar från dieselansvarig. Har du ytterligare frågor kan du säkert kontakta eva.johansson@preem.se

Generellt är det alltid viktigt med god vattendisciplin i tankarna för att förebygga att kondensvatten inte blir liggande kvar i botten och kan ge tillväxt av mikroorganismer/bakterier.

Med inblandning av RME som är lättare biologiskt nedbrytbar och vattenkänsligare är det extra viktigt med god vattendisciplin. För en båt/husbil etc som ställs av under vintern är det ultimata att tömma tanken men detta är dels lite krångligt och kan vara näst intill omöjligt. Vad man absolut ska göra är att dränera tanken på vatten och byta bränslefilter.

Bifogar rekommenderade förebyggande åtgärder samt rekommendationer för båtar i bif länkar nedan (länkarna finns på Preems hemsida).

http://www.preem.se/upload/Miljö%20och%20utveckling/Preem_hant_folder_A4.pdf

http://www.spi.se/fprw/files/Bränslen%20för%20motorer%20på%20sjön%202007.pdf

mvh/IngeV

Toppen