• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Power Bank

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Funderar på att köpa en "power bank" för att ha i reserv för att kunna ladda mobiltelefoner. Jag letade på eBay och såg att det finns riktigt kraftfulla doningar på 500000 mAh. Aha! Skulle ju kunna användas även till laptopen.

Men så hittade jag det här köprådet också på eBay:

When size is mismatched, a lot can go wrong. If the bank is too small, the battery simply won't charge completely, but if the bank is too powerful for the battery, users risk their battery exploding. Therefore, it's always safer to charge from a capacity that's not more than 1.5 times larger than the battery itself.

Vad säger den samlade visdomen på forumet?

//Jan

F

F.d. 55945

Guest
Sv: Power Bank

Har köpt en med 12000 mAh för ett par år sedan.

Rena skiten. Håller inte på långa vägar vad som utlovats. Troligtvis byggd av gamla uttjänta laptopbatterier eller liknande.

F

F.d. 32985

Guest

Köpte ett Verbatim power-pack från Ginza på 12000mAh. Kan ladda både plattan och telefoner, varar till 4-5 mobilladdningar. Väldigt nöjda med detta.

Ironhawk

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2025

Detta motsvarar, med mina matematiska kunskaper, 500 Ah = mer än den samlade kapaciteten i 4 bodelsbatterier på 105 Ah vardera.

Njae, inte riktigt. Det är energimängden (spänning gånger strömstyrka gånger tid) som räknas och eftersom en powerbank ger en spänning på 5V och bodelsbatteriet 12 V så innehåller bodelsbatteriet 2,4 gånger mer energi vid samma antalet Ah.

Jag är rätt nöjd med min powerbank på 10 Ah som jag köpt hos Komplett. Den får plats i fickan utan problem. En på 500 Ah lär man behöva en liten vagn till. :)

//Ironhawk

Ironhawk

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2025

I det ursprungliga inlägget angavs inte någon spänning, varför vi antog att det handlade om en 12 V PowerBank (t.ex. en sådan här Hjälpstart/powerbank | HAMRON | Jula eller en av det slag som Majzzan tipsar om).

Aha! Jag hade ingen aning om att sådana också kallades power bank. Jag tänkte bara på den typ som man brukar ladda mobiltelefoner och surfplattor med, typ denna ( https://www.komplett.se/tp-link-10400mah-power-bank/823090 ). Alltid lär man sig något nytt. :)

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Om jag hade tänkt efter, så hade jag nog insett att "Power Bank" inte är ett entydigt begrepp.
Precis som Ironhawk, så avsåg jag med min fråga de, som man laddar mobiltelefoner och surfplattor med.
//Jan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en skal være petig så er det som oppgis om powerbank for mobiltelefon størrelsen på de LiIon celler som finnes inne i boksen og som måles i Ah ved 3,6V. Denne effekten reguleres til 5V på en eller flere USB porter. De fleste av disse boksene er bygget med et antall 2500 mAh celler i parallell.

Hva en 12V powerbank inneholder kan være en gåte, det er en spenning som en ikke uten videre får til med LiIon celler. Enkelt å få til med bly eller LiFe celler, men en burde oppgi lagringen i Wh eller kWh.

fp01

FD HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021

Njae, inte riktigt. Det är energimängden (spänning gånger strömstyrka gånger tid) som räknas och eftersom en powerbank ger en spänning på 5V och bodelsbatteriet 12 V så innehåller bodelsbatteriet 2,4 gånger mer energi vid samma antalet Ah.

Jag är rätt nöjd med min powerbank på 10 Ah som jag köpt hos Komplett. Den får plats i fickan utan problem. En på 500 Ah lär man behöva en liten vagn till. :)

//Ironhawk
Jo, helt riktigt...) Batterikapaciteten mäts i Ah eller mAh... medan energiinnehållet mäts i wattimmar (Wh eller mWh). Du menar säkert rätt, med 12V-batterier motsvarar 500Ah betydligt högre effekt än med ett 5V-batteri.
Givetvis är uppgiften 500000mAh helt felaktig... och även många som säljs med 10000-12000 mAh är rena glädjesiffrorna, närmare hälften är mera rimligt så länge man kan stoppa powerbanken i fickan...
Egentligen är det på det inbyggda Li-batteriet med nominellt 3,7V som man mäter kapaciteten, medan utgången efter DC/DC omvandligt alltid är på 5V, och då gäller inte batteriets kapacitet längre... men detta fuskar man med. Bättre ange energimängden i Wh, då blir det alltid rätt.
På grundfrågan i tråden, om en "stor" powerbank kunde skada en liten telefon osv blir svaret nej, 5V ut är alltid 5V ut, oavsett om det är en stor eller liten laddare, powerbank osv. Många skrönor figurerar tyvärr...

Toppen