• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Postis nya tävling

F

F.d. 55256

Guest
Har köpt ny dator, en Mac. Har klurat ut en del funktioner men hittar ännu lite dåligt i menyerna. Har haft problem med Postis nya tävling. Hur skriver man grader i Mac:en? Idag hittade jag svaret, shift-paragraf. Symbolen finns även på knappen, men sur och irriterad på mig själv såg jag det inte. När väl inmatningsproblemet med grader var avklarat var det inte så svårt. Hoppas du kan fortsätta med tävlingen, kanske ett snäpp svårare så småningom. Kul och nyttig tävling.
God fortsättning på det nya året önskar.
Ove.G

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Postis nya tävling

Tack.
Ja skall sanningen fram så vet jag inte om jag använder rätt form på kordinaten men så skriver vi i "Geocachingen" och det funkar när jag bygger tävlingen.
Tack för responsen att du tyckte det var enkelt, jag gjorde den enkel för att testa om intresse fanns. Jag skall nog ta den några steg till i svårighetoch hitta kul platser
att samla ihop slutkordinaten på och att de är lite "husbilskopplade" ställplatser mm.Tanken är att man skall bli lite van med GPS:en bland annat.

/Postis

F

F.d. 55256

Guest

Koordinaterna var inga problem. Det var att hitta gradsymbolen på mac.en som var problemet. D.v.s som vanligt när man svär över datorn är det man själv som är problemet.
Ove.G

F

F.d. 50034

Guest

Prøv med shift+alt(option)+k. Det fungerer på det norske tastaturet med det OS-et jeg har.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Man behöver inte skriva in °-tecknet det räcker med blanktecken för stt Google Maps skall kunna tyda koordinaterna.

F

F.d. 55256

Guest

Vill uppmana alla att kolla på Postis nya tävling. Lärorik och kul form av hjärnjympa. Kolla noga på uppgift C, räkna husbilar på parkeringen. Kommer man lite från fel håll finns en bild där det inte finns någon husbil alls. Flyttar man sig så finns rätt antal där. Tack Postis för en kul ide.
Ove.G

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hjärnjympan står Postis för!

Att lösa uppgiften går väl an men att klura ut frågan kräver sin man.

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Tack Ove.G och Knarrevik och alla ni andra som gillar tävlingarna.
Ja jag kanske gav mig på lite för stort projekt men det var faktiskt roligt att skapa frågorna, jag försöker att hitta platser som är populära husbilsplatser så att de som aldrig varit där kanske hittar nya spännande mål.
Men sen skall det kombineras med att hitta en siffra och det var klurigare att hitta rätt.
Och som Ove.g säger så finns det en effekt som att parkerade husbilar försvinner när man förflyttar sig för att se dem bättre, kan bero på att gatuvyn är fotograferad vid olika tillfällen i bland kan det växla mellan sommar och vinter efter ett vägbyte.
En sådan effekt var på fråga B om man blir nyfiken att förflytta sig till parkeringen för att se vilka husbilar som står där men efter bara några meter in mot parkeringen försvinner bilarna och parkeringen är tom.
Ja om de som är intresserade använder lika lång tid tillsammans att lösa gåtan som jag har lagt ner i tid på att skapa den så går det ju ihop.

Toppen