• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Portugal på vintern?

F

F.d. 4879

Guest
Är det några som har övervintrat i Portugal med husbil? Vi håller på och räknar ner, nu är det bara 307 veckor kvar tills vi åker söder över och övervintrar i en husbil. Vi har idag tittat på alla bilder här på sidan frrån Spanien vintern, vad "fan" skottar man snö för?
Alla tips är välkomna!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Portugal på vintern?

Det finnes på den Iberiske halvøy masse muligheter, så det er viktig å tenke på hva som er spesiellt interessant. Når det gjelder så kan en finne ALLT mulig. Portugal har i hovedsak et atlanterhavsklima langs kysten, med kjølige vintre - ikke vanlig med frost om dagen, men ikke spesiellt varmt om dagen om vinteren. Nord-Spania og de nordligste innlandsområdene i Portugal kan ha nesten nordisk vinter med snø og dritt. Sentrale Spania er en høyslette med kalde vintre og varme sommere. Solkysten - Costa del Sol har noen ganger kalde fallvinder fra skiområdet Sierra Nevada (snøfjellet). Omraådet mellom Sevilla og Gibraltar har normalt et nordisk sommerklima om vinteren, samme er det på kysten fra Almeria til La Manga. Videre nordover på øskysten blir det gradvis kaldere.

Og det var bare klima... Så kommer hva en ønsker å oppleve, det finnes masse av historiske steder på hele halvøya. Rester fra fønikisk, gresk, romersk og maurisk tid pluss fra den kristne gullalder (nytt stoff opp til 500 år gammelt). For de som liker å spille golf så er det flere baner tilgjengelig enn jeg har oversikt over.

Jeg ville selv anbefale at en beveger seg frem og tilbake endel i hvert fall første gang en er sydover med husbilen. På den måten finner en muligens sitt eget lille hjørne som en bruker som utgangspunkt senere. For meg er dette Costa Calida (fra La Manga og sydover) også omtalt som Europas grønnsakshave. Fantastisk område i februar med blomstrende mandeltre i mengder, og nesten aldri en frostnatt - lite regn før i mars.

F

F.d. 10180

Guest

Vi har fasnat för Lagos 3km mot villa bispo finns det en camping man ser den från vägen i feb åker vi till hela kusten och campar några kilometer inan Faro finns det gas att fylla på (Olhao) dom tar all typer av flaskor behöver ingen adapt
Barbel

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16020

Guest

jag bor i Lagos, kan inte klaga pá vinter vädret, men det kan blir mycke regn i Jan -Feb om man har otur, fortsätt förbi din camping mot Villdo bispo där finns finna stränder att fri campa pá

Ludde

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
86
Medlemskap
2025

Hej Kölis.
Frugan och jag och hunden har varit nere två vintrar, ändstation Turiscamo utanför Lagos. Bra camping, buss till Lagos , fina stränder att fricampa på. Inte så turistiskt stort som Spanienkusten, inga hemska hotell, lite mer lagom. Mycket engelsmän och holländare. Få svenskar, ja få nordbor överhuvudtaget. Jag tror att ni skulle gilla det. Vi fyllde gas på väg ner i Quelfes och på väg hem i Villa Real nära gränsen. Hoppas att ni kommer dit.
Hälsningar Ludde

F

F.d. 10180

Guest

Hej Ludde!
Campingen Turistcampo den rekomendars inte så långt till Lagos finns väldigt bra afärer norra delen mot hamnen färsk fisk och mjölk vi har varit där kommer att åka dit i feb 09
Barbel

F

F.d. 53133

Guest

Hej Ludde!
Campingen Turistcampo den rekomendars inte så långt till Lagos finns väldigt bra afärer norra delen mot hamnen färsk fisk och mjölk vi har varit där kommer att åka dit i feb 09
Barbel

Vad är det för månadskostnad på vintern inkl el på denna camping?

Largu

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024

Kan "barbel" eller "Ludde" svara på om man kan byta gasflaska på campingen Turiscampo???

Largu

Ludde

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
86
Medlemskap
2025

Hej igen.
Vi bytte aldrig någon flaska. Vi hade med en tysk och en svensk och dom lyckades vi fylla efter vägen. Man träffar så mycket människor när man reser och får veta så mycket att ingenting tycks vara omöjligt. Gasol är vanligt. Det fanns i campingens affär och det fanns i den pyttelilla Ali-superaffären i Espiche som är gångvägsbyn, gränsar direkt till campingen. Tyvärr var jag inte tillräckligt nyfiken för att kolla möjligheterna med adaptrar. Jag visste ju var jag skulle fylla när jag vände hemåt.

F

F.d. 50012

Guest

Turiscampo är en fin camping om man inte har några krav på att ha gångavstånd till affärer och stranden. Själva står vi för det mesta på Camping Armacao de Pera i Armasao de Pera för 10€ per dygn inkl. 10 amp. Gångavstånd till affärer och 500 m till stranden.
Hälsningar.
Bertil HBK-556

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Är det några som har övervintrat i Portugal med husbil? Vi håller på och räknar ner, nu är det bara 307 veckor kvar tills vi åker söder över och övervintrar i en husbil. Vi har idag tittat på alla bilder här på sidan frrån Spanien vintern, vad "fan" skottar man snö för?
Alla tips är välkomna!

Allå Kölis å alla andra vänner!

Är Nu i Tavira på Algarvekusten, står utanför en supermercado som heter Pingo Doce och är uppkopplade via ett oskyddat nätverk. Finns gott om sådana i stort sett överallt, använder kitet som Trådlöst i Mörarp rekommenderat som extra antenn till datorn.

Detta är ett populärt ståställe, är för tillfället 12 svenska bilar varav en del är medlemmar i denna eminenta klubb.

Visst går det att övervintra i Portugal utan problem men efter årsskiftet brukar det normalt vara lite varmare utmed medelhavskusten varför vi normalt åker tillbaks till Spanien efter jul å nyår. Just i dessa dagar ligger dagstempen på ca 23 g i skuggan, natttemp ca 12 g. Strålande sol och frisk luft.

Inga problem med ståplatser varken i Spanien eller här i Portugalien, så vi hoppas verkligen Ni och fler andra svenskar får möjlighet övervintra här.

Vi hälsar till alla som läser detta och hoppas träffa Er på någon träff när vi kommit hem någon gång i april.

Ha de B&K

BM&ROLF

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
3743
Medlemskap
2025

Hej Britt&Kjell.

Vi tittar också på alternativet att åka mot Portugal i höst och vill ju gärna ha uppkoppling på internet litet då och då.
Vad är det för "kit" ni använder som Ni fått rekommenderat av "Trådlöst i Mörarp?.

mvh
BM&ROLF

F

F.d. 29862

Guest

Tycke och smak skall man ju inte diskutera. Men i mina ögon är Portugal överlägset trevligare och har behagligare klimat än Spanien. Folket är generellt "mjukare", vänliga och landskapet vackrare. Portugal är ett litet förbisett och sällsynt fint hörn av Europa. De campingar som nämnts är ok, men besök för allt i världen campingen i Olhao , finns inte biligare, eller rörigare heller förresten, men vi har varit är tre ggr och har träffat folk som varit där i tjugu vintrar i sträck. Staden Olhao är också alldeles speciell och enligt min mening synnerligen trivsam. Sannolikt den mest moriska av alla portugals städer. Jag har inte varit där på ett tag men prisbilden föreföll mig då vara klart under Spaniens.
Testa campingarna men fricampa gärna över hela Algarvekusten och många av barragemer i hela södra delen av landet.
Testa gärna kusten norr om Kap Vicente, Europa sydvästligaste udde, också.
Jag är litet avundssjuk på er som redn har bestämt er för att fara dit! Ha en riktigt skön vistele där!
Lars

Toppen