Sv: Portugal på vintern?
Det finnes på den Iberiske halvøy masse muligheter, så det er viktig å tenke på hva som er spesiellt interessant. Når det gjelder så kan en finne ALLT mulig. Portugal har i hovedsak et atlanterhavsklima langs kysten, med kjølige vintre - ikke vanlig med frost om dagen, men ikke spesiellt varmt om dagen om vinteren. Nord-Spania og de nordligste innlandsområdene i Portugal kan ha nesten nordisk vinter med snø og dritt. Sentrale Spania er en høyslette med kalde vintre og varme sommere. Solkysten - Costa del Sol har noen ganger kalde fallvinder fra skiområdet Sierra Nevada (snøfjellet). Omraådet mellom Sevilla og Gibraltar har normalt et nordisk sommerklima om vinteren, samme er det på kysten fra Almeria til La Manga. Videre nordover på øskysten blir det gradvis kaldere.
Og det var bare klima... Så kommer hva en ønsker å oppleve, det finnes masse av historiske steder på hele halvøya. Rester fra fønikisk, gresk, romersk og maurisk tid pluss fra den kristne gullalder (nytt stoff opp til 500 år gammelt). For de som liker å spille golf så er det flere baner tilgjengelig enn jeg har oversikt over.
Jeg ville selv anbefale at en beveger seg frem og tilbake endel i hvert fall første gang en er sydover med husbilen. På den måten finner en muligens sitt eget lille hjørne som en bruker som utgangspunkt senere. For meg er dette Costa Calida (fra La Manga og sydover) også omtalt som Europas grønnsakshave. Fantastisk område i februar med blomstrende mandeltre i mengder, og nesten aldri en frostnatt - lite regn før i mars.