• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Portabel solpanel 2x30W

F

F.d. 22215

Guest
Köpte precis en mindre portabel solpanel 2x30w på Ebay, komplett med regulator. Min fråga är kan jag överladda mina 2x70Ah-bodelsbatterier (tänkte koppla direkt på dessa) med denna solpanel?

F

F.d. 22215

Guest
Sv: Portabel solpanel 2x30W

Läst nu i den knapphändiga instruktionen att regulatorn har överladdningsskydd. Hoppas att den kommer att räcka för mina behov!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kolla spänningen före och efter regulatorn! Före regulatorn ofta över 20 volt men inte mer än 14,4 volt till batterierna! Du har väl ett instrument som kan mäta spänningen?

En vikbar panel som man riktar direkt mot solen ger dubbelt så mycket effekt som motsvarande panel på husbilstaket.

Jappe

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag byggde om en av våra 2 paneler á 100W till en vikbar på taket (starkt inspirerad av Jappes portabla). Nu sitter den fast och kan vikas i alla vinklar. Tänkte först köpa en portabel men då fick jag inte ihop det med vikten. Nu är det en panel som "ligger" och en som kan vikas och snurras 360° vid behov. Enligt Jappes tester från 2013 så ska den fylla på lite extra vid behov. Återkommer med bilder snart!

Toppen