• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel induktionshäll

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Det är ju konstigt att någon hela tiden skall tjata om GAS, när en person har klargjort att han funderar på att ha en induktionshäll som komplement till gasolen, och frågar om råd. :confused:

Forum betyder: samlingsplats för offentlig diskussion

https://sv.wikipedia.org/wiki/Forum

Det är alltså inte en plats där man söker raka svar på frågor, utan en plats där t.ex. separat uppvärmning av mat utanför husbilen kan diskuteras. F.ö. troligen en av de mindre avvikelserna från ämnet (om alls) på det här forumet. ;)
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Ska man komma upp i drygt 6000 inlägg kanske man behöver peta in 11 inlägg i en tråd man inte har någon erfarenhet av:D
Själv kör jag med GAS men funderar på att skaffa en induktionsplatta men vill inte ha en med stor hysteres och finner därför wizards inlägg intressanta.

lars
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

.
 
Senast redigerad av en moderator:

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Portabel induktionshäll

Ny har jag handlat och även mätt förbrukningen. Den verkar vara nästan linjär mot effektstegen. D.v.s. 5 ampere vid effektläge 5, 6 ampere på 6:an o.s.v. Lite mer på de lägre stegen, ca 2A på ettan t.ex. Inte "allt eller inget" som slår till & från med full effekt alltså. Jag är nöjd :)
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

Det låter ju bra.
Antar att du köpte IKEA, som var billig.
Hoppas du redovisar om det är nån kvalitet och hur den funkar bortsett från förbrukningen.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Portabel induktionshäll

Japp, det är IKEA. Hur den kommer att fungera i praktiken dröjer några månader innan jag har erfarenhet av men när jag provkör hemma på köksbänken kan jag konstatera att den är lite plastig med ett ganska högt brummande och även ett högt fläktljud. Som komplement till gasolen och med ett pris på 399.- så är det OK för mig i alla fall.
 
F

F.d. 28898

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

Ställer ni den bara på ett bord när ni använder den ??
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Ställer ni den bara på ett bord när ni använder den ??
Ja! Och bordet ska vara helst ute i det fria om det är fisk i stekjärnet! Det fina kommer sen när det är städdags. Plattan svalnar ganska fort och då är det bara fuktig-vetex-trasa som fattas, rulla in sladden och ställa in i "garaget".
 

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Tips för att hålla spishällar i nyskick...
Fläcksuddaren, en liten svamp som kostar nästan gratis är suverän på att ta bort beläggningarna som blir på glashällar.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

Såg i annonsbladet från Lidl att de kommande vecka från torsdag 6 april också har en liten fin induktionshäll för 399:-
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Vi köpte en med2 plattor från Lidl för några år sedan. Är fortfarande som ny, fungerar riktigt bra med effektsteg från 500W, 800, 1000, 1200, 1500. Dessutom temp.reglering från 60 upp till 240 gr C i 20 gr. steg. Timerfunktion och funktionsblockering. Det som stör lite är små, lätta pannor med litet innehåll som flyttar sig sakta på plattan pga vibrationerna (pulseffekten). Då gäller det att hålla i skaftet!!
:yes:
 
F

F.d. 27784

Guest
Dom nya off -grid husbilarna i USA är helt utan gas och utrustade med induktionshäll. Solpaneler givetvis på taket. Finns det någon i Sverige som har samma upplägg?
 
Toppen