• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polska grillbriketter

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Polen har världens godaste körvar och världens sämsta grillbriketter!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Polska grillbriketter

Du ska inte köpa dom briketterna som dom eldar ångloken med:confused:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Har pannan pajat i resmobilen??
:)

Ja, det har den gjort men det har ingenting med detta att göra. Tjörbun som byggde min resemobil började med att konstruera en värmeberedare i rostfritt stål på c:a 50 liter och byggde sedan bilen omkring den. Detta innebar att delar av inredningen måste avlägsnas när elpatronen pajade. Efter mycket krångel har jag fått fram en öppning stor nog för att få ut den döda elpatronen igenom. Resebilen är ett gediget bygge med mycket trä. Nåväl, nu ska jag bara hitta en ny lämplig elpatron på 1500 watt. Allt detta har gjort att jag har tömt hela systemet på glykolvatten vilket innebär att gaspannan ej heller fungerar men det spelar ingen större roll i dagens klimat. Elkopplingarna verkar mystiska för lekmannen som fick sin första stöt för snart sjuttio år sedan när jag skulle korta en lampsladd med en sax. Min okunskap i ellära kanske får till följd att jag hälsar på min gamle vän i Hajom som har gedigna kunskaper på detta område.

[FONT=&quot]Elektronerna när dom samlas, inte alltid korresponderar[/FONT][FONT=&quot]
när plus och minus kivas med varandra och kolliderar
[/FONT]
[FONT=&quot]uppstår lätt en brand och ibland kan man hemska ljud förnimma
[/FONT]
[FONT=&quot]från den som kopplat fel och snabbt försvinner i rök och dimma

[/FONT]
[FONT=&quot]Men det var inte ämnet egentligen. Ämnet är att jag blev bjuden på grillparty hos en dam med en nyinköpt grill samt en mystisk tändgelé i stället för hederlig tändvätska, alltså etylalkohol med vissa tillsatser ditkrånglade av Folkhälsoinstitutet. Jag minns den tiden när busarna drack rödsprit med metanol tillsatt och dog. Folkhälsoinstitutet bestämde då att metanolen skulle bytas ut mot isopropanol eller på begriplig svenska, isopropylalkohol. Busarna inbillade sig att isopropanolen var ännu farligare än metanolen och övergick till andra stimuli. Att isopropanol är fullständigt ofarligt eller ungefär lika farligt som etanol visste inte busarna.

Men det var heller inte det detta skulle handla om utan det var just polackernas oförmåga att tillverka bra grillbriketter. Jag minns från det glada 70-talet hurusom det uppstod starka antipolska stämningar i riket på grund av de usla grillbriketter som då importerades från Polen. I kväll fick jag en återblick genom årtiondena när jag försökte få fyr på de usla briketterna från Polen.[/FONT]

Polen gör vansinnigt goda korvar som lämpar sig utomordentligt väl för grillning och då infann sig en undring hos mig: använder polackerna samma grillbriketter själva eller gör dom som alla andra nuförtiden i EU, exporterar sina sämsta produkter och behåller de bästa själva. Det var allt!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De bruker sikkert trekol, ikke oppsopet som er tilsatt lim og presset til briketter. Trekol tar mer plass men koster lokalt mindre pr kg. Brennverdet pr kg det samme som for briketter.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

En stor del av grillkolet som säljs i handeln är rena skräpet, en del av det verkar vara rester efter bokningen med små spröda bitar. Det finns kol av hög kvalitet som går under benämningen "restaurangkol" som består av större hårda kolbitar men å andra sidan brukar det bara säljas i hela pallar.
Själv gör jag mitt eget kol, inte för vinnings skull ( det är bara en bonus) utan av intresse. Det mesta Av kolet jag gör är av smideskvalitet men det går bra att grilla med också bara man inte ger det för mycket syre.

Jag tror nog att Polackerna kan göra riktigt kol också men frågan är vad det är som säljs i konsumentförpackningarna.

Toppen