• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Politik och demokrati. Avbön!

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Politik och demokrati. Avbön!

Efter det rasistiska inlägget igår får vi hoppas att webbarna blir snabbare med borttagande. Samtidigt förstår jag att de inte kan hålla koll varje minut.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Webadm behöver hjälp att hålla rent i trådar och inlägg av alla som upptäcker övertramp mot forumreglerna.

Uppe till höger i varje inlägg finns en knapp "Rapportera inlägget", använd den!

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Förstod direkt då jag läste inlägget igår att det skulle bli borttaget
Konstigt att någon överhuvudtaget lägger in något sådant då dom vet vad som gäller här på forumet.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag kan också förstå. Men är det inte typiskt svenskt att det alla verkar ha behov att prata om får man inte diskutera någonstans mer än i fikarummet på jobbet.:wideeyed:

Är inte hela internet nedlusat med olika forum för diskussioner av allehanda slag, även om politik? Det är ju då lämpligt att föra dessa politiska diskussioner där och inte här tycker jag.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag håller med om att HBK´s forum är inte är rätt ställe att diskutera frågor som politik och kanske andra kontroversiella samhällsfrågor. Det är helt rätt att moderera inlägg som kan uppfattas som rasistiska, vilka inte borde få framföras på nätet överhuvud taget.

Dessutom känner jag att forumsreglerna inte alltid följs fullt ut, inte ens av webbarna. Jag tänker främst på angrepp på enskilda personer, kanske några som inte skriver på forumet så ofta, av "storfräsare" med tusentals inlägg "under bältet". Också i dessa sammanhang skulle webbarna kunna moderera hårdare.

Johan K.

I

Iveco 35

Guest

Vi skall nog inte begära att webbarna skall ha tid att läsa alla inlägg som skrivs på HBKs forum därför har vi som Gunnar skriver möjlighet att hjälpas åt.
Olle.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Vi skall nog inte begära att webbarna skall ha tid att läsa alla inlägg som skrivs på HBKs forum därför har vi som Gunnar skriver möjlighet att hjälpas åt.
Olle.

Självklart har de inte tid och möjlighet att läsa allt som skrivs. Men min synpunkt om att även personliga påhopp skall modereras hårdare står kvar. Som ett exempel på detta kan vara att jag en gång i ett för mig solklart fall av personangrepp anmälde detta, fick svaret att ingen åtgärd skulle göras. Det bör tilläggas att det inte var jag själv som var angripen.

Johan K.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Är inte hela internet nedlusat med olika forum för diskussioner av allehanda slag, även om politik? Det är ju då lämpligt att föra dessa politiska diskussioner där och inte här tycker jag.

Michael inte heller det var dit jag ville komma. Jag förstår att alla admins inte kan vara på tårna jämnt o bevaka forumet dag o natt, men kunde ibland önska att inlägg som inte följer reglerna togs bort istället för trådstängning/trådborttagning. Men så klart påverkar vissa saker även oss husbilister.
Jag har nyligen kört Munchen-Salzburg o milslånga köer inget kul o hamna i. Detta innebär ju inte att jag inte lider med alla som flyr. Hade säkert gjort samma sak om jag varit i deras läge o haft familj. Läget är inte bättre i Passau men där fick jag hjälp med en alternativ väg av ställplatsgrannar (alla snackar om detta i Bayern) . Så denna hjälp tycker jag också man borde kunna få ge även här.
Problemet både när det gäller detta och t.ex EU immigranter kontra rastplatser mm kräver en politisk lösning och att tiga still stöder inte de som jpbbar för saken och hjälper knappast situationen. Att sedan admin heller skall fälla än fria är jag är helt med på.
Det var mitt inlägg i debatten o det blir inget mer i denna tråden.

Senast ändrad:

MaJe

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025

Jag är inne på liknande tankar som "Kaj o Gisela.p". Även med hänsyn till forumreglerna och önskan att rent politiska diskussioner inte hör hemma här borde det vara möjligt att diskutera ämnen som "Trafikverket stänger rastplatser" och "Alternativa vägar i Europa för att undvika kö pga flyktingströmmarna". Detta berör ju i stor grad våra intressen som husbilsåkare och borde kunna diskuteras utan rasistiska inlägg av sunda deltagare på ett normalt forum. Som det är nu hänvisas dessa diskussioner till Facebook-grupper och Flashback-trådar där många (de flesta?) med sunda åsikter och kreativa förslag inte vill medverka för att nivån snabbt sjunker som en sten. Följden på dessa ställen blir klubbar för inbördes beundran där folk vräker ur sig vad som helst utan att bli bemötta med motförslag eller andra vinklingar i frågorna.
Jag inser svårigheterna och jobbet att hålla borta enskilda inlägg istället för att stänga hela tråden direkt och har full förståelse för moderatorernas arbetssätt. Jag tror dock samtidigt också att vi alla måste börja prata om situationen som den är i dagens samhälle med stora flyktingströmmar, EU-migranter mm och hur det kommer att påverka allas vår vardag. Som det är nu känns det som att vissa grupper tror sig ha monopol på åsikter i frågorna och diskussioner i "vanlig samtalston" med vanliga människor med sunda medmänskliga åsikter och kreativa förslag på positiva förändringar inte finns med i bilden? Lyckas moderatorerna hålla igång åtminstone några sådana diskussioner i positiv anda på samma sätt som i de flesta trådar i andra ämnen här på forumet vore mycket vunnet.

Kanske är det ett önsketänkande men jag är ändå övertygad om att vi måste gå det hållet till slut och få igång ett samtal som finns med i alla människors vardag - även till viss del i ett specialforum som husbilsklubben.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Till MaJe, Kaj o Gisela.p samt likatänkande!!

Det är just er kategori som det stora flertalet vill ge mesta möjliga utrymme nu! Tro mej! Jag skrev en insändare i vår lokala tidning där jag ville att verklighetsförankrade politiker skulle träda fram. Det gav en hel del positiva ryggdunkningar. Ärliga och verklighetsförankrade politiker står högt på önskelistan!! OBS ! Jag vänder mig inte till någon särskild politisk åsikt ! Däremot vänder jag mej till er som har sunda åsikter och som påtagligt kan bidraga till ett bättre samhälle.

Mvh Tommy F (MarTom)

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Till MaJe, Kaj o Gisela.p samt likatänkande!!

Det är just er kategori som det stora flertalet vill ge mesta möjliga utrymme nu! Tro mej! Jag skrev en insändare i vår lokala tidning där jag ville att verklighetsförankrade politiker skulle träda fram. Det gav en hel del positiva ryggdunkningar. Ärliga och verklighetsförankrade politiker står högt på önskelistan!! OBS ! Jag vänder mig inte till någon särskild politisk åsikt ! Däremot vänder jag mej till er som har sunda åsikter och som påtagligt kan bidraga till ett bättre samhälle.

Mvh Tommy F (MarTom)

Kan du länka till din insändare
Lennart

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Mycket bra skrivet. Den insändaren skulle jag tro återspeglar vad de flertalet tycker.

Bennie

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Klart det är en politisk fråga men det slutar alltid med att någon får betala oftast via skattsedeln eller avkall på samhällsservicen. Ordspråket att man får rätta munnen efter matsäcken kommer nog att gälla även här.

Bennie

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen