• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polisen varnar om inbrott i husbilar i Trollhättan/Vänersborg

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hur kommer de in i bilen??
Det vanliga sättet, skruvmejsel under låset i Ducato-dörren? Kan inte polis och tidningar berätta hur man förebygger inbrotten så inte så många blir drabbade. Alla vi här på forumet vet ju att man måste låsa framdörrarna med spännband eller extra lås för att sova säkert.
 
F

F.d. 58689

Guest
Redan ifjol sommar pratade min f d sambo och jag om spännband mellan dörrarna, men på min Ford Transit finns ingenstans att fästa dem!!!! Ska man försöka skruva fast någon typ av byglar i plåten runt kanterna/karmarna på dörrarna?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag satte upp en "Ding-dong"/passagelarm som täcker alla fönster och dörrar utom bakåt så sovutrymme och toalett bak påverkar inte. se även: Varning för inbrott

Man slipper då jobbet med montera larm vid varje fönster plus att det är bara ett batteri som behöver bytas ibland.

Sticker någon in armen i bilen tjuter larmet.

Komplettera med larmetiketter på fönstren
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Hur kommer de in i bilen??
Det vanliga sättet, skruvmejsel under låset i Ducato-dörren? Kan inte polis och tidningar berätta hur man förebygger inbrotten så inte så många blir drabbade. Alla vi här på forumet vet ju att man måste låsa framdörrarna med spännband eller extra lås för att sova säkert.

I artikeln som länkas av ts står det tips från polisen, finns även här på sidan olika idéer om lås och haspar.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Jag är lite förvånad att så få husbilar har larm. Remmar hakar hasplar m.m. är inte min grej. Förtio år vid brankåren kanske satt sina spår. Men det viktigaste är att man känner sej trygg, annars blir livet inte kul.
Sjansen att inget händer är trotts allt mycket större, än risken att något tråkigt händer.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Jag har kopplat in vårt extrastarka signalhorn som dörrvakt på förarsidan och vanliga dörrlarm på andra dörren och fönster. När vi blev utsatta för ett inbrott/rånförsök 2008 på en nästan tom camping i september på Öland första gången vi övernattade i en husbil, fattade vi först ingenting , en bil som stannade bredvid oss mitt i natten med motorn igång och personer utanför som slet i våra dörrar, osv.
Då hade det varit bra med ett ordentligt larm men vi hade ingen aning om att det förekom sådan brottslighet ! så ett bra larm är en bra investering. Koppla ihop dörrar med spännband som många förordar kan vara farligt om man behöver utrymma husbilen snabbt vid brand i egen eller annan bil.
 
Toppen